Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Tänkte måla om drev och sköld i år men hur i helsike ska man få rent i alla skrymslen i skölden? 

Är det barnacle remover och högtryckstvätt det bästa eller är det skrapa skrapa skrapa som gäller? Eller finns det något något annat trick? 

 

Tänkte sen måla med någon alu-grund, hempel light primer tex och sen vanlig bottenfärg typ på det, tex Trilux Hard Antifouling. Vad tror ni, är det en bra kombo? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kombination av det du själv föreslår.

Jag gör en större avspolning av hela båten med högtryckstvätten efter torrsättningen på hösten.

Efter det att den första frosten satt in går jag på med högtryckstvätten igen, med turbomunstycket. In i alla skrymslen och vrår på drev och sköld. Men försiktighet iakttages när man spolar på slangar och bälgarna, där skall det helst inte alls spolas med högtryckstvätt.

Samtidigt petar jag bort havstulpaner och musslor med en lång skruvmejsel. Nu på våren hade jag ändå slangen från verkstadskompressorn framme så med "luftpistolen" kunde jag blåsa bort ytterligare skräp som inte lossnat tidigare.

 

Javisst, det finns speciell grundfärg och bottenfärg för aluminumdrev, jag vet inte vilken som är bäst, jag hade Biltemas, och det fanns ju en del havstulpaner och musslor, visst gjorde det ju det, förra året Hempel, med samma resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testar Jotuns drevfärg i år efter råd från andra och enligt Kemikalieinspektionen innehåller den mest vikt% gift av drevfärgerna vad jag kunde se i deras lista för 2018 över godkända bottenfärger , om det nu är det samma som att den är effektiv mot påväxt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dremel med en liten slip kan du åt i trånga utrymmen. Jag ska göra likadant med min sköld och drev senare. Allt skit kommer man inte åt. Lite pillergöra men lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. 

Spolade av vid upptagning och har skrapat med mejsel men det är ju hur mkt som helst och jag kommer inte åt allt. 

Har ingen dremel men set var ju en bra idé. 

 

Färg är ju en annan femma men jag har landat i att det får bli någon epoxy på sprejburk i skölden (efter rengöringen hur nu det ska göras...) och sen någon hård bottenfärg på det. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...