Jump to content
Sunday 22 June 2025
Yamamoto

Seastar hydraulstyrning -problem?

Recommended Posts

Trailar båten och startar med motorn i mitten, men när jag kommer fram så lutar motorn åt ena hållet, dvs den har max styrutslag, detta trots att jag surrat ratten. Är det fel på styrningen eller är detta normalt på hydraulstyrning? Jag har motorn något upptiltad och vilandes mot en bräda mellan trimkolvarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kanske har luft i systemet. Min rör sig ingenting, surrar inte ratten. Borde iof märkas om det är luft när du kör, det "hackar" när du girar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, nej styrningen verkar fungera som den ska och hackar inte. Hade samma fenomen nät jag trallade förra året men då surrade jag inte ratten så jag tänkte att den snurrade med. Känns knepigt att motorn kan vrida sig utan att ratten gör det. Någon annan som vet ifall det ska fungera så?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter som internt läckage i systemet. Antingen internt läckage i cylindern eller internt läckage i rattpumpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så har min seastar gjort sedan ny. Upptiltad motor har efter några dagar vridit sig styrbord. Vet inte om det är ett problem då styrningen allid fungerat klockrent i övrigt. Bytte tätningar i cylindern förra året(nio år på nacken) då det läckte lite olja. Läckaget borta men betendet ovan kvarstår. 

 

Personligen ser jag inget problem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack ziggemannen, tror som sagt att min också betett sig så tidigare då detta hänt tidigare, dock surrade jag ratten för första gången i år, hade annars tänkt att ratten roterade när motorn vred sig av vikten. Har kollat och Yamaha (och andra motorleverantörer) säljer block som man kan klämma fast på styraxeln eller vad den kan tänkas heta. Dvs ett block på var sida om motorn hindrar att den vrider sig. Antar att dessa finns till försäljning för att det inte räcker att surra ratten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min SeaStar står stilla där jag lämnat motorn vid trailing. Det har varit samma med min gamla hydraulstyrning och även mina gamla glappa teleflexkablade motorer har hållit sig stilla. Vid tilt har jag dock ofta på teleflex lagt de helt åt ”kolv in” sidan för att minska väderpåverkan och smörja...

 

Det är ju inga stora krafter i sidled vid trailerkörning om motorn är milt tiltad, så låter inte rätt i mina öron.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...