Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
arrebarre

Båtbatteri har stått, underhållsladda? Köptips?

Rekommendera Poster

Hej Alla båtproffs!

Som titeln lyder har mitt båtbatteri stått hemma hos mig i min lägenhet sedan torrsättningen tillsammans med kapel och båtdynor. Jag vet, tjejen älskar att ha ett stort bilbatteri precis framför hennes skor. 

 

Min fråga är vilken underhållsladdare jag bör köpa för att ladda upp det innan sjösättning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Dateline_Bikini säger:

Eller så köper du från Jula denna är riktigt grym!!

Väldigt lik Biltemas 4A laddare och säkert lika bra. Det jag menar är att när man ändå köper en laddare så kan det vara smart att gå upp till 8A. Förr eller senare kan det vara bra med lite mera klös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa år så låter du frugan slippa se batteriet hemma:P, och du slipper släpa och bära o förstöra ryggen,

Låt det stå kvar i båten över vintern,Batterier mår bäst av att förvaras kallt om det är laddat.

-Koppla ifrån kablarna.

-Vattna på rikligt med batterivatten och lämna locken av.

-Koppla på batteriladdaren.

-Låt stå en vecka.

-Koppla ifrån laddare.

-Torka rent och snyggt.

-Återmontera locken.

-Invänta våren:)

Det är inte fel att köra på en laddning extra i jan-feb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Nim26 säger:

Det är inte fel att köra på en laddning extra i jan-feb

Eller bara kolla spänningen typ en gång i månaden.

--

Jag skulle inte låta laddaren ladda en vecka, ett dygn räcker om spänningen gåt ner till underhållsläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll så länge som du vattnat ordentligt och har av locken,

sen spelar det ju roll om det är 1 eller6 batterier!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal batterier som förstörts därför att laddaren "fått spelet". Även om sannolikheten är liten så skadar det inte att vara lite försiktig med laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då är det bra att ha bra laddare och vi får hoppas att TS fått det nu, samt att han vet att han slipper bära hem batt på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-04-25 på 07:50, Nim26 säger:

Nästa år så låter du frugan slippa se batteriet hemma:P, och du slipper släpa och bära o förstöra ryggen,

Låt det stå kvar i båten över vintern,Batterier mår bäst av att förvaras kallt om det är laddat.

-Koppla ifrån kablarna.

-Vattna på rikligt med batterivatten och lämna locken av.

-Koppla på batteriladdaren.

-Låt stå en vecka.

-Koppla ifrån laddare.

-Torka rent och snyggt.

-Återmontera locken.

-Invänta våren:)

Det är inte fel att köra på en laddning extra i jan-feb

Vissa punkter stämmer inte riktigt... :)

 

Batterivatten ska fyllas efter laddning såvida inte plattorna syns och då fyller man upp till plattorna är täckta och sedan resterande efter laddning. Locken skall också vara på batteriet för att minska förlust av elektrolyt och förhindra ev stänk. Det finns ingen fördel att ladda utan lock så vitt jag vet....

 

Jag hade köpt en Ctek när det gäller märke och sedan en modell på minst 7A för att få lite fart på det hela. Underhållsladdning funkar bra med en mindre exvis 4A, men dels brukar de ofta sakna uppskattade funktioner som recond och sedan tar det lite väl lång tid att ladda för min smak.

 

Alla moderna smartladdare är dockljusår bättre än de gamla skrällena från -80talet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt inga konstigheter att lämna en modern smartladdare på i långa perioder bara den fått gå in i underhållsläge. Innan det är det bra att hålla koll på det hela.

 

Inga garantier finns såklart och skall man vara nojjig/petig bör man aldrig lämna elprylar igång oövervakat om man inte behöver.

 

Får min laddare för sig att mata 40A kontinuerligt i batteriet några dagar ser det nog rätt illa ut på platsen ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många batterier idag kan/ska man inte ta bort locken på.

Går de att ta bort så är brukar man rekommenderar att ta bort locken, det brukar bli mindre kladdigt. Men detta gäller framförallt äldre laddare. Någon elektrolyt förlorar man inte då man tar bort locken.

Bitemas 4A laddare har recond läge och räcker ganska bra. Det brukar ju finnas så många roliga saker att lägga pengar på så det finns ingen anledning att köpa en dubbelt så dyr laddare med egenskaper man inte behöver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mange249 säger:

- - -

Batterivatten ska fyllas efter laddning såvida inte plattorna syns och då fyller man upp till plattorna är täckta och sedan resterande efter laddning.

- - -

Om du fyller batterivatten och därefter inte kör med laddaren så kan du riskera att det nypåfyllda vattnet skiktas och inte blandar sig med övrig elektrolyt. Då kan det stå rent vatten överst i batteriet som kan  frostspränga batteriet det när det blir kallt.

 

Det här gäller självklart vid påfyllning av större mängd vatten, en liten skvätt riskerar inte att skada.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Mange249 säger:

Vissa punkter stämmer inte riktigt... :)

 

Batterivatten ska fyllas efter laddning såvida inte plattorna syns och då fyller man upp till plattorna är täckta och sedan resterande efter laddning. Locken skall också vara på batteriet för att minska förlust av elektrolyt och förhindra ev stänk. Det finns ingen fördel att ladda utan lock så vitt jag vet....

 

Jag hade köpt en Ctek när det gäller märke och sedan en modell på minst 7A för att få lite fart på det hela. Underhållsladdning funkar bra med en mindre exvis 4A, men dels brukar de ofta sakna uppskattade funktioner som recond och sedan tar det lite väl lång tid att ladda för min smak.

 

Alla moderna smartladdare är dockljusår bättre än de gamla skrällena från -80talet:)

Ja självklart skall vatten fyllas på eftråt så att plattorna täcks, glömde nämna det.

Att ta av locken då det bubblar under dom kan ju inte vara fel!

CTEK är bra grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Nim26 säger:

Ja självklart skall vatten fyllas på eftråt så att plattorna täcks, glömde nämna det.

Att ta av locken då det bubblar under dom kan ju inte vara fel!

CTEK är bra grejer.

Har min 4 hjuling ständigt kopplad till c tek laddare vintertid, haft det i cirka fyra år nu aldrig behövt fylla h2o inga fel på batteri, startar alltid, hellre fulladdat batteri stående kallt då mår det bäst. Sämst är batteri halvladdat ståendes i pannrum då mår det riktigt illa. Dagens laddare är så bra så jag oroar mig inte ett dugg. Lika på båten stoppar i landströmmen under några veckor vintertid inte haft några problem med dåliga batterier, aldrig fyllt h2o i de heller för det går inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför snåla med köp av batteriladdare?,haft en ctek sedan dom kom ut,funkar än idag,glöm biltema och jula ,satsa på en känd produkt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukat två C-tek, menyerna/knapparna slutar fungera.

När den andra la av tröttnade jag och köpte från Clas Ohlsson istället. Den har hållt 3år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kossor säger:

Har min 4 hjuling ständigt kopplad till c tek laddare vintertid,

Ja det fungerar utmärkt med vilken modern laddare som helst - så länge man inte försöker ta ut ström samtidigt.

Min åkgräsklippare hålls ständigt laddad med en solregulator och en nätdel till en dator. Fungerar också perfekt. Planen är att ersätta nätdelen med en liten solpanel, man vill ju verka lite miljömedveten ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Nim26 säger:

Ja självklart skall vatten fyllas på eftråt så att plattorna täcks, glömde nämna det.

Att ta av locken då det bubblar under dom kan ju inte vara fel!

CTEK är bra grejer.

Njae...

  1. Före laddning ska man kontrollera att plattorna är täckta och fylla på med destilerat/jonfritt vatten så att plattorna täcks (+ några mm) om de inte täcks.
  2. Ladda med locken på så är det mindre risk att syra skvätter ut och så avdunstar mindre mängd batterivatten. Har man otur dunstar så mycket vätska att övre delen av plattorna står torra vilket minskar batteriets kapacitet.
  3. Efter laddning, fyll på med destilerat/jonfritt vatten till ca. 10 mm under påfyllningshålets underkant. Det brukar finnas en "markering" inuti batteriet i form av en eller två "tungor" som sticker ner under påfyllningshålet. När vattnet når dessa tungor har man rätt mängd batterivatten.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...