Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
segelbagaren

Få bort bottenfärg ... från däck :-(

Rekommendera Poster

Provar även detta forum. Samma fråga finns även på sailguide. Saken är den att några glada ungdomar i min hamn tyckte att torrslipning av sin segelbåt var en bra idé. Följden blev den att jag och säkert 40-50 andra båtägare fått sina däck nedsmutsade av röd bottenfärg och annat jox. Har försökt med allt möjligt men jag får inte bort det. Någon som har en idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provat. Det skulle nog gå men ta fler månader är jag rädd. Särskilt i halkskyddsmönstret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den var torr när den hamnade där så borde den väl gå bort med högtryckstvätt? Annars brukar det gå bra att ta bort bottenfärg som hamnat på fel ställe (på gelcoat) med aceton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fick båten nerkladdad med färg från en annan båt ett år. Liknande sätt som beskrivs här. boat Cleaner från Biltema fungerade för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provat alla möjliga cleaners, aceton, tvättmedel, rubbing, autosol mm. Sitter som berget. Som sagt ett stort antal båtar som fått färgen på sig. De jag talat med har inte heller fått bort det. Tack ändå för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Trist orsak att komma hit, men kanske blir du kvar.

 

 Pröva med stryk!

För mig låter det som det är de som skitat ner som ska se till att få alla båtarna rena.

 

Vi fick lite egen röd bottenfärg upp på däck när vi lät blästra vår botten för några år sedan och det var svårt att tvätta bort, men färgen försvann med tiden om det kan vara någon glädje i eländet. Rosa däck är snyggt kan man intala sig.

 

LeFant har ett bra båttvättmedel, kan funka.

Sedan finns Mac A-25 som är ruskigt effektivt. Vi fick några dl på varvet för några år sedan och en dl koncentrat räcker för att tvätta hela friborden på en 32-fots segelbåt.

 

Hoppas det löser sig, i dubbel bemärkelse.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte nån större konst att lista ut vem som är den skyldige. Men att bevisa det... Inte lätt. Vi är många drabbade så kanske det är någon annan, mer välbyggd, som kan bjuda marodören på rammelbuljong.

 

Tack för tipset hur som helst. Det svåra är just halk-mönstret. Det blir väl nagelborste :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Eld- säger:

Om den var torr när den hamnade där så borde den väl gå bort med högtryckstvätt? Annars brukar det gå bra att ta bort bottenfärg som hamnat på fel ställe (på gelcoat) med aceton.

Ställer samma fråga...

Om det var slipdamm borde ju en högtrycksvätt med turbomunstycke få bort skiten.

Jag hade visserligen ingen sådan smuts, men någon slags tjära eller fogmassa från asfalten i gatan,  som jag hade fått med mig på skosulorna. Lade först på skarpt tvättmedel, lät det ligga i halkmönstret i omkring 10 minuter, sedan på med högtryckstvätten, det lilla som inte lossnade togs med aceton och en kniv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan man undra. Men som sagt alla som drabbats som jag talat med har samma problem, det sitter som berget. Att det har regnat ovanpå allt gör saken inte bättre. Det har börjat anta en rosa-gråmelerad färg. Någon skulle kolla med sitt försäkringsbolag. Får se vad det ger. Detta var ju inte vad man önskade nu på våren. Fattar inte att man kan ta sig till att torrslipa bottenfärg utan sug :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att torrslipa giftfärg utan dammsugare är nog inte ens lagligt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det försvinner med tiden av sig själv.

Tvätta så gott det går, så tar solen hand om resten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...