Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
odd_kodd

Tryckvattenpump på pentryledning, men handpump på skithuset

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Har installerat en tryckvattenpump som går på pentryt. Men inne på skithuset sitter det en handpump.

 

Blir det problem? Båda kranarna är kopplade till varsit utlopp från tanken.

 

Dvs. De va. Handpump på skithuset och Tryckvattenpump till pentryt. Bra eller anus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller borde jag sätta tryckvattenpumpen så att den försörjer båda kranarna?

 

Givetvis byter jag ut skithusets kran till en lämpad.

 

Men hade gärna haft kvar min handpumpare där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar dig rätt så har du två olika utlopp från en vattentank. Det ena utloppet går till pentryt och drivs av en elektrisk tryckvattenpump. Det andra utloppet går till handfatet i toan och drivs av en handpump.

Rätt uppfattat?

I så fall ser jag inga problem med att ha det så.

Själv skulle jag koppla så att bägge tappställena (kranarna) försörjs av en enda vattenpump men jag kan se en fördel med att det kanske går åt mindre vatten på toan med en handpump där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du förstår mig rätt!

 

Jag vill ha handpumpen på skithuset av den anledningen att där går mindre vatten, men även att där är en väldigt liten yta att placera en kran. Därför tycker jag den är bra.

 

Jag var lite orolig att tryckvattenpumpen skulle dra luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, odd_kodd säger:

Blir det problem?

Nej, inga problem.

Med en tryckvattenpump ökar förbrukningen avsevärt och eftersom min vattentank var liten så valde jag en annan lösning. En elektrisk "inlinepump" och en fotkontakt att trampa på för att få vatten. Som på en del tåg.

Tryckvatten var nödvändigt för jag ville ha en varmvattenberedare. Problemet löstes med två magnetventiler, en för kallt och en för varmt vatten samt en omkopplare för kallt-"lagom"-varmt.

Det fungerade jättebra och det blev inget slöseri med vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte fel att ha en manuell pump någonstans i systemet. Om tryckvattenpumpen går sönder kan man ändå få fram vatten till det nödvändigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt pentry har jag både en kran för tryckvatten och en handpump. Bägge sitter på ledningen från tryckvattenpumpen. Om det sitter nån avstängningsventill där  hanpumpsledningen är ansluten till tryckvattenledningen kommer jag inte ihåg. Handpumpen har aldrig förorsakat problem på tryckvattnet, men jag har heller aldrig använt handpumpen.

Har funderat på att sätta en kran för sjövatten med en egen tryckvattenpump i stället för handpumpen.

Skulle tryckvattnet krångla - så får jag lösa det problemet då.

Har alltid ett antal flaskor bubbelvatten och annat drickbart i båten, å på västkusten är det aldrig långt till närmsta hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

Har alltid ett antal flaskor bubbelvatten och annat drickbart i båten

Även om jag seglar i Vänern så har jag också ett antal flaskor med vatten. Detta efter en upplevelse där vi fick koka kaffe på Vichyvatten en gång på kusten.

Vi är inte så lyxiga så vi kör flaskor utan bubbel ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, bhemac säger:
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Har alltid ett antal flaskor bubbelvatten och annat drickbart i båten

Även om jag seglar i Vänern så har jag också ett antal flaskor med vatten. Detta efter en upplevelse där vi fick koka kaffe på Vichyvatten en gång på kusten.

Vi är inte så lyxiga så vi kör flaskor utan bubbel ;)

 

Man kanske är bortskämd - i Sotenäs har vi bland Sveriges bästa renade driksvatten.

I stugan i de östra ödemarkerna (läs norr om Stockholm) smakar varken sommarvattnet eller vattnet från den egna djupborrade brunnen nåt särskilt bra.Där dricker i alltid bubbelvatten med citron. Sist vi kom upp - till båtmässan i början av mars - fick vi inget vatten från den djupborrade brunnen. Hade inte tid att felsöka, men hoppas att det var vatten i ledningen från brunnen som frusit.

Kaffe måste man ju ha, så vi tog bubbelvatten med citron. Tyckte faktiskt det var helt ok.

I båten dricker vi också alltid bubbelvatten med citron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...