Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
pos42

hyudralstyrning - montering - problem

Rekommendera Poster

Hej

 

Tänkte någon här i forumet hade haft samma problem och kanske har något smart tips :)

 

Jag håller på och montera Ultraflex hyudralstyrning (https://www.seasea.se/uflex-styrning-obf1-kit) till min utombordare. Böjradien på slangarna är 250mm. Monteringen är snart klar, men......

 

Mitt problem är att jag inte kan hitta en bra lösning och klara böjradien. Motorbrunnen är inte så bred. Någon som vet om det finns mjukare slangar i armerat gummi som passar att förlänga med? Typ 2 st 1m slangar med samma anslutningar? Är det ok att låta slangarna ligga i skitvattnet i motorbrunnen? Då *kanske* det funkar..

 

Tnx

Peo

 

IMG_9587.jpg

IMG_9588.jpg

IMG_9589.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har väl haft en styrvajer tidigare som inte heller tålde kraftfulla böjar, kan du inte dra hydraulslangarna samma väg ?

Fö. grattis till hydraulstyrningen, det är ett otroligt lyft för båten.

 

Du kan inte ha mjukare slangar för då kan du inte bygga upp hydraultrycket i slangarna.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Du har väl haft en styrvajer tidigare som inte heller tålde kraftfulla böjar, kan du inte dra hydraulslangarna samma väg ?

Fö. grattis till hydraulstyrningen, det är ett otroligt lyft för båten.

 

Du kan inte ha mjukare slangar för då kan du inte bygga upp hydraultrycket i slangarna.

 

Förra styrningen var EN vire och fixed fram till motorn. Nu är det två slangar som kommer att röra på sig 10-15 cm när man svänger då hyudralikcylindern kommer röra på sig.

 

Jag vet att det finns mjukare slangar som är i armerat gummi och klarar 300 bar i stället för plast.... 

 

Hoppas det blir bra till slut iaf :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, du har en cylinder som rör sig, jag hade en annan lösning där cylindern satt fast....

När jag gjorde min montering i en small motorbrunn (RYDS 480S) så fick jag karva i motorbrunnens väggar för att få plats, i mitt fall var det för de rörliga delarna. Det var lite pilligt då det skulle även gå att tilta upp motorn och då rörde sig cylindern och allt annat upp-och-ner.

Du får kanske också karva.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva på 2 stycken 90 graders anslutningar, problemet löst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, BerraS säger:

Skruva på 2 stycken 90 graders anslutningar, problemet löst. 

Håller med, så fick jag göra på min, behövde anslutning till rattpumpen. Köpte på Hydroscand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 23/04/2018 på 09:03, kawa säger:

Håller med, så fick jag göra på min, behövde anslutning till rattpumpen. Köpte på Hydroscand.

 

Var till Hydrosscand. Riktigt kompetenta. Tyvärr kunde de inte hjälpa mig. Inte ens om hela slangen byttes. Detta p g a de speciella t-kors med luftningen i vid kolven. Men de hade lite idéer om hur jag skulle få till det med befintlig slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut nu. Har dock inte fyllt olja än...

 

En fundering dock... Behöver man staga upp slangen så den inte går i resonans och till slut bryter sönder ventilen. Någon som vet vad grejerna tål? Slangarna står ju uppåt nu. Som det sitter nu är de inte i vägen och klarar böjradien åt alla håll oavsett om man fäller motorn eller vrider på ratten. Men det känns sådär att de står uppåt eller inte har stöd..

 

Tips, kommentarer eller idéer?

IMG_9598.jpg

IMG_9599.jpg

IMG_9600.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...