Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dateline_Bikini

Tilt/trim hydraulik Strular efter vintern, äldre yamaha

Rekommendera Poster

Hej, Efter vintern så fungerar inte Trim/tilten riktigt som den ska. Båten har stått i en lada så den har ej vart i minusgrader, innan vintern så hade jag även den inne på service i en marinverkstad. Då fungerade allt som det ska.

Det går inte att tilta upp den, man behöver hjälpa till att putta upp den, neråt kan den åka men inte upp. Skruvade av skruv "nr 1" för att kika in, kollade med lampa så gott jag kunde och det såg "oljigt ut" på insidan, så jag antar att det är där man fyller på med ATF-olja? Har läst runt lite och det kan vara att det finns luft och för lite olja i systemet? Om det är någon som är kunnig får ni gärna förklara för mig vilka skruvar som leder vart. Jag har verkligen ingen susning. Hoppas bilderna hjälper. tack på förhand. 

InkedIMG_20180422_184335_LI.jpg

IMG_20180422_190050.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan batteriets status påverka tiltfunktionen? 

Det är väl en pump som pumpar oljan och jag tänker att den inte orkar pumpa om den inte får tillräckligt med kräm från batteriet. Jag gissar bara men kan vara värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Rascal säger:

Kan batteriets status påverka tiltfunktionen? 

Det är väl en pump som pumpar oljan och jag tänker att den inte orkar pumpa om den inte får tillräckligt med kräm från batteriet. Jag gissar bara men kan vara värt att kolla.

Jo det kan mycket möjligt vara så också. Det kommer bra med ljud ifrån tilt-motorn, den låter inte slö på något sätt. Men iofs så har den stått över vintern utan laddning så det kan vara värt att testa ladda den också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fyll på hydralolja, plugg nr 1. Oljenivån ska vara så att de börjar rinna ut genom hålet igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-04-23 på 13:16, Rolle85 säger:

fyll på hydralolja, plugg nr 1. Oljenivån ska vara så att de börjar rinna ut genom hålet igen.

Tack, jag ska prova detta! Konstigt att det har läckt ut när den bara stått stilla under vintern dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall det är några andra som har problem så tänkte jag att jag svarar så ni också kan få hjälp.

I detta fallet så löste lite olja i skruv nr 1 problemet, var dock tvungen att köpa en oljekanna för att få in det annars gick det ej. Så nu funkar trim/tilten som om den vore ny! Tack för svar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej @bohlinp

 

Jag körde på en olja som inte alls är för båtar egentligen men för hydraulik, funkade bra tills det plötsligt slutade fungera, men det var inte pga. oljan, det var pga. att det blivit ett litet hål i behållaren för hydrauloljan.

Länkar oljan här nedan ifall du är intresserad

 

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/hydraulolja-528968/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger upp ett litet svar såhär i efterhand ifall det är andra som också har problem så kan dom läsa och få lite hjälp. Fyllde på med vanlig hydraulolja från Jula, var ute en sväng med båten och allt fungerade som det skulle.

 

Nästa gång innan jag skulle ut så fyllde jag på lite olja, det funkade bra att hissa ner motorn då, vi åkte en liten tur och sen lade till vid en strand och hissade upp motorn, var där ungefär en timma, sen när vi skulle hem så vägrade motorn tilta ner, batteri fanns det och motorn snurrade som den ska men motorn bara satt fast, för att göra en väldigt lång historia kort, så slutade det med att vi kom hem, en kompis fick komma med sin båt och bogsera oss. Lämnade in båten på den lokala marinverkstaden, han upptäckte att det var ett jättelitet hål bakom hydraulbehållaren som ej gick att se om man inte kikade in i påfyllningshålet. Han torkade rent och smetade på lite kemisk metall över hålet, sen dess har den fungerat prima. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...