Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hbengtsson

UV skydd - Fribord

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tanken har gått runt flera gånger på sistone. Finns det inget "kapell" eller skyddsduk att fästa utmed skrovsidorna? Jag vet att detta är höjden av nörderi och en del lär skaka på huvudet när dom passerar båten - och säkert fälla en å annan kommentar. MEN som ägare av en blå båt och noga som jag är med polering och glans så är det väldigt irriterande att solen snabbt påminner om att den tänker påbörja nedmattning av arbetet lagom till semestern börjar.

 

Så, har ni några förslag...måttbeställa specialkapell? Såg någon variant här - är ju inga avancerade saker men tänkte kolla om det kanske går att köpa över disk nånstans. En del välbeställda har ju båtgarage för att skydda sin ögonsten, men det har inte jag :-) så då får man nörda loss lite:

 

https://www.plastimo.com/en/jupes-de-coque-9280.html

 

Vad tror ni? Vansinne? 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en båt för att den ska vara "vacker" så är det väl helt okej att vilja skydda den.

 

Vi har båt för att det är så mysigt att vara ute i skärgården och då har det inte så stor betydelse om skrovet är lite solbelyst och lite matt.

 

Risken om man hänge något över skrovet - som på bilden i länken- är att detta något fladdrar i vinden och skaver på skrovet. I värsta fall skaver det så mycket att det blir fulare än om man inte hade något skydd.

 

Kanske kan det vara en idé att foliera hela skrovet. Det verkar som att folie tål solljus bättre än gelcoat och om folien blir ful är det ju bara att ta bort den eller byta ut den.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan, Mackey säger:

Om man har en båt för att den ska vara "vacker" så är det väl helt okej att vilja skydda den.

 

Vi har båt för att det är så mysigt att vara ute i skärgården och då har det inte så stor betydelse om skrovet är lite solbelyst och lite matt.

 

Risken om man hänge något över skrovet - som på bilden i länken- är att detta något fladdrar i vinden och skaver på skrovet. I värsta fall skaver det så mycket att det blir fulare än om man inte hade något skydd.

 

Kanske kan det vara en idé att foliera hela skrovet. Det verkar som att folie tål solljus bättre än gelcoat och om folien blir ful är det ju bara att ta bort den eller byta ut den.

 

Mackey

 

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Vi älskar förstås att vara ute i skärgården så mycket vi kan OCH vi vill ha en blank och fin båt (helst hela säsongen). Vidare så blir underhållsarbetet lättare varje år om man skyddar gelcoaten mot UV nedbrytning, och den bibehåller sin kvalité längre.

 

Jo, det finns förstås en risk med skador men tänker mig ett mjukt material som i princip bara hänger ner som en kjol. Länken var mest för att visa hur jag tänkt...

 

Skyddet är tänkt enbart när båten ligger i hemmahamn under lite längre perioder. 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mn förra båt byggd 1972 var blå. Redan 1984 var geloaten så blekt, så dåvarande ägaren valde att måla om den med Internationals 2K-färg i en mörkbå kulör.

Jag fick med bilder före och efter omålningen. EN väldig skillnad.

Bortsett från ett stort antal repor som antingen var med i köpet eller som jag själv var orsak til, ser glansen på 2K-färgen i stort sett lika dan idag som när den målades om.

Killen som målade om båten var pedant. Ägaren efter honom pensionerad sjökapten som dog i hjärtinfark efter nåt år.

Själv är jag slarvpeller, men har ändå regelmässigt vaxat och poleratbåten på traditionellt vis: Jag gör det en gång om året. Jör jag något så gör jag det ordentligt - trotts att jag i själen är slarvpelle.

Jag förstår ditt problem. Om nån tycker det är srattretande, skulle jag bjuda på det.

Hade jag haft samma tankar som du skulle jag vänt mig till Rössy Kapell på Smögen, som hade sytt ett kapell som passat din båt precis. http://www.rossykapell.com/

Sen är det ju viktigt att kapellet inte skaver, så den ea villan blir värreän den andra.

Ligger du i ybommar kanske kapellet skulle hänga ner från ybomarna/sitta fast i ybommarna och som du med gummikord kunde sträcka nästan intill relingen.

Nu vet jag inte var i Sveriges avlånga land du bor och det finns kanske kapellmakare på närmare håll. Annars får du väl vinterförvara på Smögen nästa vinter.

Fast om du utvecklar min ide, så är det väl bara att malla själv!?

 

Skrovskydd.png.ed589f36c75c6bd8843db56bef98f192.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Thallatha säger:

Mn förra båt byggd 1972 var blå. Redan 1984 var geloaten så blekt, så dåvarande ägaren valde att måla om den med Internationals 2K-färg i en mörkbå kulör.

Jag fick med bilder före och efter omålningen. EN väldig skillnad.

Bortsett från ett stort antal repor som antingen var med i köpet eller som jag själv var orsak til, ser glansen på 2K-färgen i stort sett lika dan idag som när den målades om.

Killen som målade om båten var pedant. Ägaren efter honom pensionerad sjökapten som dog i hjärtinfark efter nåt år.

Själv är jag slarvpeller, men har ändå regelmässigt vaxat och poleratbåten på traditionellt vis: Jag gör det en gång om året. Jör jag något så gör jag det ordentligt - trotts att jag i själen är slarvpelle.

Jag förstår ditt problem. Om nån tycker det är srattretande, skulle jag bjuda på det.

Hade jag haft samma tankar som du skulle jag vänt mig till Rössy Kapell på Smögen, som hade sytt ett kapell som passat din båt precis. http://www.rossykapell.com/

Sen är det ju viktigt att kapellet inte skaver, så den ea villan blir värreän den andra.

Ligger du i ybommar kanske kapellet skulle hänga ner från ybomarna/sitta fast i ybommarna och som du med gummikord kunde sträcka nästan intill relingen.

Nu vet jag inte var i Sveriges avlånga land du bor och det finns kanske kapellmakare på närmare håll. Annars får du väl vinterförvara på Smögen nästa vinter.

Fast om du utvecklar min ide, så är det väl bara att malla själv!?

 

Skrovskydd.png.ed589f36c75c6bd8843db56bef98f192.png

 

 

Jag satt faktiskt och tänkte på något liknande. Vi har båten mellan Y-bommar så det skulle mycket väl funka! Intressant....tål att spinnas vidare på! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sätter man fast solskyddet med en bryggfender. Svart på slissen - vit eller grå i verkligheten

Skrovskydd.png.3d82545d1a8c4f9025e43944b8cfcec8.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, hbengtsson säger:

Tanken har gått runt flera gånger på sistone. Finns det inget "kapell" eller skyddsduk att fästa utmed skrovsidorna? Jag vet att detta är höjden av nörderi och en del lär skaka på huvudet när dom passerar båten - och säkert fälla en å annan kommentar. MEN som ägare av en blå båt och noga som jag är med polering och glans så är det väldigt irriterande att solen snabbt påminner om att den tänker påbörja nedmattning av arbetet lagom till semestern börjar.

 

Så, har ni några förslag...måttbeställa specialkapell? Såg någon variant här - är ju inga avancerade saker men tänkte kolla om det kanske går att köpa över disk nånstans. En del välbeställda har ju båtgarage för att skydda sin ögonsten, men det har inte jag :-) så då får man nörda loss lite:

 

https://www.plastimo.com/en/jupes-de-coque-9280.html

 

Vad tror ni? Vansinne? 

Kan du inte ha en skiva, typ skärmtak, som du sätter på skarndäck på den sidan solen är, då får du ju skugga och slipper skavrisk. Solen står ju rätt högt när den är skadligast. Då får du ju i stor sett lika bra skydd som skuggsidan får.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller skivor på y-bommarna. I Gbg så når solen som högst ca 55°.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en fin lackad skärgårdskryssare (gammalt mahognyskrov) som hade tygskydd hängande längs sidorna. Det såg ut som en enkel lakansväv som var knuten längs relingen och var så hög att den nådde ner i vattnet. Jag uppfattade det som att det gjordes för att skydda friborden mot uttorkning, men på en plastbåt så borde det ju även skydda mot UV-strålning. Lakansväv borde ju ha en rätt hög UV-skyddsfaktor även om den inte är 100% men det behövs nog inte heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimalt, åtminstone för en motorbåt, är ett båthus.

När jag var liten tittade vi på en fin träbåt i eget båthus. Måste vara underbart. Ingen blekande sol, ingen smuts och antagligen väldigt lite beväxtning.

På vintern taljade de upp båten och la ut plankor under.

I USA kan man ju även se båthus för segelbåtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillkommer problemet med beväxtning på båthuset samt målande av detta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, att ägare av träbåts-pärlor eller andra konstverk vill UV-skydda sina älsklingar är ju helt accepterat och normalt. Att däremot skydda en "vanlig plastbåt" på liknande sätt upplevs nog - som du själv säger - som en smula nördigt av utomstående?


Hmm... vad du kan behöva är nog ett "vattentätt alibi", alltså nåt trovärdigt svepskäl som kan tysta kritiker?
Föreslår att du låter kjolen fortsätta ner en bit under vattenytan för att skugga kölen, kanske med insydda metallvikter!? (Höll på att säga blyvikter, fy på mig.)


Då kan du helt PK hävda följande...
1. I min hemmahamn ligger båten mestadels med ena sidan solbelyst vilket leder till ökad kölbeväxning på bara ena kölsidan. (Jodå, alger o havstulpaner trivs en smula bättre på ljusa sydsidan, i.o.f.s. bara en aning men ändå.)
1a. Litet ljug men... detta att bara ena kölsidan beväxs o bromsas mer ger just i mitt fall extra konstiga rodereffekter som ju i sin tur kan leda till säkerhetsmässiga manöverproblem.  

2. Men eftersom jag ogillar kemisk bekämpning (s.k. antifouling) - av naturskyddsskäl - så har jag valt...
Välj påstående:
2a. Att helt avstå från giftig bottenfärg, istället tvätta kölen ofta under säsong.
2b. Att ändå måla kölen med mildast möjliga giftfärg (västkust).
2c. Litet ljug igen men... Att skugga kölen i hemmahamnen, vilket visat sig ha gett klart minskat problem med alger/havstulpaner och faktiskt även minska mina "styrproblem".

Bara en smula "faktaresistent" fundering. :P

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, AndW säger:

Tillkommer problemet med beväxtning på båthuset samt målande av detta :)

Men det går under en annan avdelning: Fastighetunderhåll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...