Jump to content
Tuesday 14 July 2020
MrMe

Oljenivå AD41B

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har kikat på en motor som stått still under lång tid och läckt ut en massa olja. Min fråga är:

 

Hur mycket olja ligger det ovanför skarven mellan oljetråg och block? Jag tänker att på en stillastående motor så borde det inte kunna läcka ur mer olja än det som ligger över oljetrågspackningen. Om det är mer än så som läckt ut så borde den enda rimliga förklaringen vara att det är själva tråget som läcker (rostat sönder). I det här fallet är det flera liter olja som läckt ut...

 

Tack på förhand!

 

/Christian

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, MrMe säger:

Hej,

 

Jag har kikat på en motor som stått still under lång tid och läckt ut en massa olja. Min fråga är:

 

Hur mycket olja ligger det ovanför skarven mellan oljetråg och block? Jag tänker att på en stillastående motor så borde det inte kunna läcka ur mer olja än det som ligger över oljetrågspackningen. Om det är mer än så som läckt ut så borde den enda rimliga förklaringen vara att det är själva tråget som läcker (rostat sönder). I det här fallet är det flera liter olja som läckt ut...

 

Tack på förhand!

 

/Christian

Det är inte ovanligt med genomrostade tråg tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljenivån når inte över trågkanten. Om du undrar hur högt oljan står, kan du ju hålla stickan bredvid motorn, så ser du.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur mycket olja är det i motorn nu?

 

Det behövs inte speciellt mycket olja för att det ska upplevas som "massor med olja överallt" vilket är synnerligen tydligt i en båt med några liter vatten som skvalpar runt i kölsvinet.

 

Sedan, rätta mig om jag har fel, så har väl 41B rostfritt oljetråg?

 

40, 41, 42 osv har en förmåga att läcka olja lite varstans, med detta menar jag fukta och droppa men många bäckar små blir en stor å. Oljekylaren är en inte ovanlig bov, aluminiumhuset oxiderar så att o-ringen som tätat gavlarna pajar med kraftigt läckage under gång som följd.

 

En annan miss som kan leda till kraftigt oljespill är om oljestickan inte tryckts ned ordentligt vilket gör att vevhustrycket får oljan att palta ut genom oljesticksröret (som ju också är sugrör när man ska tömma oljan). Fråga mig hur jag vet... 

Edited by firefish

Share this post


Link to post
Share on other sites

Märkligt.

 

Jag skulle spolar rent under motor samt tråg, sedan fyllt på olja till straxt under max på stickan.

Avvaktat ett par timmar. Hade det inte kommit något då skulle jag starta motorn och låtit den gå en stund under inspektion.

 

Har det läckt ut såpass mycket olja borde inte felet vara så svårt att hitta, värre med några droppar ibland, där kliar man sig i huvudet :)

 

Lycka till.

 

Mvh

Micke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy