Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MrMe

Oljenivå AD41B

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har kikat på en motor som stått still under lång tid och läckt ut en massa olja. Min fråga är:

 

Hur mycket olja ligger det ovanför skarven mellan oljetråg och block? Jag tänker att på en stillastående motor så borde det inte kunna läcka ur mer olja än det som ligger över oljetrågspackningen. Om det är mer än så som läckt ut så borde den enda rimliga förklaringen vara att det är själva tråget som läcker (rostat sönder). I det här fallet är det flera liter olja som läckt ut...

 

Tack på förhand!

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, MrMe säger:

Hej,

 

Jag har kikat på en motor som stått still under lång tid och läckt ut en massa olja. Min fråga är:

 

Hur mycket olja ligger det ovanför skarven mellan oljetråg och block? Jag tänker att på en stillastående motor så borde det inte kunna läcka ur mer olja än det som ligger över oljetrågspackningen. Om det är mer än så som läckt ut så borde den enda rimliga förklaringen vara att det är själva tråget som läcker (rostat sönder). I det här fallet är det flera liter olja som läckt ut...

 

Tack på förhand!

 

/Christian

Det är inte ovanligt med genomrostade tråg tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljenivån når inte över trågkanten. Om du undrar hur högt oljan står, kan du ju hålla stickan bredvid motorn, så ser du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur mycket olja är det i motorn nu?

 

Det behövs inte speciellt mycket olja för att det ska upplevas som "massor med olja överallt" vilket är synnerligen tydligt i en båt med några liter vatten som skvalpar runt i kölsvinet.

 

Sedan, rätta mig om jag har fel, så har väl 41B rostfritt oljetråg?

 

40, 41, 42 osv har en förmåga att läcka olja lite varstans, med detta menar jag fukta och droppa men många bäckar små blir en stor å. Oljekylaren är en inte ovanlig bov, aluminiumhuset oxiderar så att o-ringen som tätat gavlarna pajar med kraftigt läckage under gång som följd.

 

En annan miss som kan leda till kraftigt oljespill är om oljestickan inte tryckts ned ordentligt vilket gör att vevhustrycket får oljan att palta ut genom oljesticksröret (som ju också är sugrör när man ska tömma oljan). Fråga mig hur jag vet... 

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt.

 

Jag skulle spolar rent under motor samt tråg, sedan fyllt på olja till straxt under max på stickan.

Avvaktat ett par timmar. Hade det inte kommit något då skulle jag starta motorn och låtit den gå en stund under inspektion.

 

Har det läckt ut såpass mycket olja borde inte felet vara så svårt att hitta, värre med några droppar ibland, där kliar man sig i huvudet :)

 

Lycka till.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...