Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Olleman82

Polering med TC Nano och maskin

Rekommendera Poster

Tredje året jag polerar/vaxar båt med maskin och jag tycker det går sämre och sämre varje gång. Första året körde jag på en trött flipper 700 med Biltemas grejjer och var faktiskt rätt nöjd. Förra året körde jag med Autosol samt biltemas vax på vår Bayliner 2855 med betydligt fräschare gelcoat. Tyckte jag fick en massa flammor eller vad man säger när jag var klar. Dessutom var det tungt att jobba med maskin och det var inte helt ovanligt att en del polermedel blev kvar som jag fick ta med trasa.

 

I år testade jag med TC Nano, strök ut för hand och polerade med maskin men det var ju helt omöjligt. Det lämnas kvar en massa polermedel som får en stenhård yta och hur sakta eller snabbt jag än körde med maskinen så försvann det inte. Däremot lyckades jag få det "rent" med trasa och manuellt arbete. Eftersom maskinen skapade den här hårda ytan var det lättare att göra hela arbetet för hand vilket var vääääldigt jobbigt. Dessutom var resultatet inte ens "OK". Kan i princip inte se skillnaden mellan de ytor jag kört på och de ytor jag inte kört på. Kör med lamullshätta på maskinen - ska jag köra med nån sån där svamp istället kanske?

 

Har någon lite tips för hur man ska göra eller om man jag köra med några andra produkter? Jag är för lat för att fortsätta köra manuellt och dessutom trött på att inte få det där "glänsande" resultatet som jag är ute efter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en skumgummirondell som jag antingen fuktar med lite vatten eller, om det är lite ytliga missfärgningar eller repor, med Lefant's rubbing som är relativt snäll mot gelcoaten. 

Innan jag gör det tvättar jag av ytan. Ytan behöver inte vara torr när man går på med skumgummirondellen vilket är ganska skönt. Man tar bara lite mindre vatten, eller ingen alls, på rondellen. 

Jag kör väldigt sakta med skumgummirondellen och kör tills ytan blir så gott som torr. Det är lätt att det blir rosor om man kör för fort. 

Sen brukar jag dra över ytan med polerpapper för att få bort lite damm som bildas. 

Sen lägger jag på vaxet för hand och när det torkat tar jag lammullshättan och polerar in det och tar bort skiktet. Efter det en avtorkning med polerpapper eller trasa. Klart!

Har man lite sämre yta från början rekommenderar jag att köra rubbing över hela ytan. 

Gjorde i ordning en riktigt dålig gelcoat för ca tio år sedan med samma metod. Blev väldigt bra!

 

I år har jag för första gången testat att lägga på vaxet med lammullshättan efter min vanliga polering. Vaxet jag har i år skulle helst läggas på så. Vet inte om jag tycker det blev lika bra. 

 

Jag använde TC Nano för många år sedan när det kom. Använde min vanliga metod och fick det bra. Men sen läste jag på om nano-partiklar, bla här på MG, och bestämde mig att aldrig mer köra sånt. 

 

Jag har prövat väldigt många vax genom åren men aldrig hittat något som jag tycker håller hela säsongen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter som du polerar med för fint polermedel. De namn du nämner är tillverkare som har många olika produkter så det säger inte så mycket. 

Du kan se olika kategorier av polermedel som olika grovlek på slippapper ungefär. 

1: Rubbing i burk pasta/lerkonsistens = jättegrovt  typ 40-papper (rasp :D

2: Flytande rubbing = grovkorningt, säg 120-papper

3: Cleaner = medium 400ish..

4: Polish = finkornigt papper, typ 1000.

(Siffrorna slängde jag ut lite som illustration av skillnaderna bara, givetvis avverkar inget av medlen lika mycket som slippapper.)

 

Så, om du har en normalmatt yta på skrovet duger det nog inte att börja med Polish. Är ytan däremot ganska ok redan är det onödigt att gå på med rubbing, det avverkar trots allt mer material så jag är rätt restriktiv med rubbing, men måste man så måste man. 

Cleaner är mitt val för polering varje eller vartannat år, sonax proffesional cleaner är väl lite av en favorit hos mig, men den finns bara i 1L flaskor så det räcker ju några år. 

Polish funkar bara för att få hyperblankt när du redan polerat med nåt grövre innan. 

Så jag misstänker att du försökt polera en rätt matt yta med Polish? 

Du ska nog även prova med skumgummipads istället för lamullshätta, de finns i olika hårdhet men vilken som helst funkar för oss amatörer. 

 

En sak till, kan det vara så att du lägger på för mycket medel? 

För mycket medel minskar effekten av poleringen. Är hättan "blöt" blir det ju lägre friktion. 

 

Vaxet lägger jag oftast på för hand, låter torka, sen torkar av det för hand. Är poleringen bra gjord ska det gå lätt. Nån enstaka sort har gett en fet hinna/halo som jag får polera bort med lamullshätta. 

Generellt tycker jag bilprodukter funkat bättre än båtprodukter för mig. Men det finns ju oändligt många så det kan ju bara råkat vara så bland de jag använt. 

 

3m sortimentet är erkänt bra bland proffsen så det ska jag prova i år. Finns på seasea. 

Redigerad av mikael_matsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosol är ju en slippasta - typ rubbing. Det skall ju användas med en viss försiktighet.

Vilken hastighet kör du på maskinen? Å vad har du för masikn.

Själv har jag de sista åren kört med "Ultra Glozz" 

Först kör man över skrovet vått - dvs utan att medlet får torka. Sen lägger man på ett tunt lager som får torka och som sedan poleras bort.

 

http://ultraglozz.com/docx/sv/ultraglozz-superpolish/saa-har-anvander-du-ultraglozz/

Resultatet och arbetsinsatsen är helt ok för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla bra tips! Jag ska iväg idag och köpa skumgummihättor till en början och se hur det fungerar.

 

Första året körde jag med Biltemas produkter som sagt och då hade jag hela paketet. Dvs Rubbing, polish samt vax men efter att ha kört med rubbing ett tag och sedan testade polish så såg jag ingen som helst skillnad på resultatet så då antog jag att jag knappast behövde rubbing för att få det bra - och detta var på en Flipper 700 från 74. Körde således resten av båten det året med enbart polish och sedan med vax som jag lägger på för hand, låter torka och sedan polerar bort med lamullshätta.

 

Förra året körde jag som sagt med Autosol och tyckte jag fick ett flammigt resultat även då men då kunde jag åtminstone köra med maskin och få en "fin" yta utan rester av intorkat ditto. När det gäller TC Nano så verkar det ju vara en "allt i ett" produkt som både rubbar, polerar och förseglar...

 

Att jag inte alls blir nöjd i år har säkerligen delvis att göra med att jag applicerar för hand eftersom det stod så på flaskan. Min upplevelse under tidigare år är dock att inarbetning av polishen/rubbingen med maskin gör väldigt mycket för resultatet.


Det jag fortfarande inte fattar är varför jag inte kan få bort all TC Nano med maskinen. Kanske använder jag för mycket medel som någon var inne på. Det lilla jag körde med maskin igår så körde jag med en lamullshättade för applicering (lägsta hastighet). Låter det torka och sedan byter jag till en ren hätta och kör maskinen på kanske 2/3 av hastigheten. Detta har fungerat "bra" tidigare år.

 

Jag har för övrigt Julas, lite bättre, MEEC maskin.

 

3M verkar ju lira i en annan liga och jag är väldigt intresserad av era erfarenheter av 3M kontra "billigare" produkter. Som sagt, det året jag blev mest nöjd körde jag med Biltemas egna märke :)

 

Blir ett nytt försök idag trots träningsvärk och solbränna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa alla "mirakelmedel" och "3 steg i 1" osv. Nu är jag bara amatör men gissar att många sådana medel har fillers som lägger sig i porerna. Det kanske ser blankt ut för stunden men tror knappast det håller i längden eftersom skit fortfarande kan finnas kvar. Sådan skit löses bäst upp med riktigt polermedel, tryck och värme.

 

Om du har en maskin med lammullshätta som du länkar till så börja med två steg. Kör ett medium polermedel, jobba in ordentigt på lägre varv och tryck. Öka sedan varvet undre lättare tryck och dra sedan av resten för hand med trasa/microfiber. Jobba med MÅNGA trasor, snåla inte när du köper. Har du haft lite för mycket medel så blir trasorna snabbt mättade och du får aldrig en torr och ren yta.

 

Skippa Autosol på gelcoat...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nån jätteviktig funktion mer än att det blir blankt och snyggt som gör dethär enorma slitet värt jobbet?

Själv skummar jag på bilschampo m vax på hösten stryker ut med sån där stor golvsvabb, å sköljer av.

Förra hösten va de minusgrader så det frös på lite. Jag har fått en del skavmärken av presenningar och snören som håller dessa vilket kanske beror på att det va för kallt då, så jag kanske gör en bilschampoinsats till innan sjön... tar max en timme inkl fikapaus mellan sidorna.

Det blir inte lika blankt, tror jag, som en "riktig" vaxning. En sån gjorde jag när jag köpte båten... å fyyfaaan vilket slit, tog nog två hela dagar.

Har funderat på det några gånger... jag skulle aldrig åka omkring på en skitig opolerad motorcykel... så egentligen borde det ligga mej nära att vilja ha blank båt.. Sen har jag kommit fram till att man ser ju inte fribord särskilt ofta.. aldrig när man är ombord, bara alter, inland fören, när man ligger vid kaj.. å då e de skugga när solen står högt. Vid svajankring ser man hela båten då man tar jolle till å från.. å på dom bilder man tar ser båten blank ut ändå.. Det har väl gjorr att vi inte känner nåt sånt behov..

Kommer det nån vår då jag inte har nåt annat å meka med, kanske hon får sig en rejäl omgång igen..

Såvida ingen här lockar mej med nån anledning som jag fastnar för... det har ju hänt förr.. 😊⛵⛵⛵⛵

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Caribic410 säger:

Finns det nån jätteviktig funktion mer än att det blir blankt och snyggt som gör dethär enorma slitet värt jobbet?

Nej

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Nej

Perfekt.. jag är egoistisk jag vet.. å jag njuter av att se blanka, helst trä, båtar. Sin egen ser man ju inte.. 👍👍👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Caribic410 säger:

Finns det nån jätteviktig funktion mer än att det blir blankt och snyggt som gör dethär enorma slitet värt jobbet?

...

Nja. Ett oskyddat skrov kritar och bryts ner av solens strålar. Gissar att det dock bara är till en gräns och sen skyddar det kritade lagret ytterligare nedbrytning. 

Å andra sidan så tär polish och rubbing också lite av ytan. 

En ovaxad yta fäster smuts lättare på. 

En polerad och vaxad yta syns skiten lättare på. 

Det finns för och emot. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Caribic410 säger:

Finns det nån jätteviktig funktion mer än att det blir blankt och snyggt som gör dethär enorma slitet värt jobbet?

Jo!

Eller kanske inte det enorma jobbet och att det blir blankt, men själva tvättningen och vaxningen är viktig för att skydda plasten mot UV-strålning och nedbrytning. Det behöver inte vara jobbigt och ta tid att sköta båten så att den inte åldras onödigt fort.

 

Förra våren hade vi lite brådis så jag tvättade, vaxade och efterpolerade vaxet med en mopp med mikrofiberduk. Det tog en dryg timme på en 32-fotare och blev rätt bra faktiskt. Gör så här.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan, hbengtsson säger:

Skippa alla "mirakelmedel" och "3 steg i 1" osv. Nu är jag bara amatör men gissar att många sådana medel har fillers som lägger sig i porerna. Det kanske ser blankt ut för stunden men tror knappast det håller i längden eftersom skit fortfarande kan finnas kvar. Sådan skit löses bäst upp med riktigt polermedel, tryck och värme.

 

Om du har en maskin med lammullshätta som du länkar till så börja med två steg. Kör ett medium polermedel, jobba in ordentigt på lägre varv och tryck. Öka sedan varvet undre lättare tryck och dra sedan av resten för hand med trasa/microfiber. Jobba med MÅNGA trasor, snåla inte när du köper. Har du haft lite för mycket medel så blir trasorna snabbt mättade och du får aldrig en torr och ren yta.

 

Skippa Autosol på gelcoat...

Håller med, och det många gör felet är att de inte tvättar båten riktigt mellan momenten, före polering tvätt, efter polering tvätt sedan vax då slipper du flammighet samt att det torra vaxet släpper bara du torkar till, och du får ett fint djup samt yta. Autosol hör inte hemma på gelcoat, undrar om de hör hemma nånstans. 

http://de-ijssel-coatings.se/sites/default/files/docs/rekondguide_keynote_0.pdf

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det "enorma slitet" många våndas över har jag aldrig upplevt. Antingen har ni väl en jäkla otur eller så har jag mycket tur när det är dax att polera. Jag tvättar båten med svamp, låter lufttorka när jag tar en lunch eller nåt. Sen kör jag cleaner med maskinen, tar ju bara en liten stund eller två. Kaffepaus, sen på med vaxet, wipe on wipe off. Ser inte riktigt problemet... Det är ju trevligt :D å fint blir det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,

Jag har alla tidigare år kört med bland annat TC Nano och aldrig blivit direkt supernöjd. Sen har vi iof tidigare konstaterat att vi båda är lite petiga :)

 

I år sprang jag på en firma som säljer bland annat 3M och Menzerna på båtmässan. Det slutade med att jag inhandlade en oscillerande maskin, Menzerna Gelcoat Cut Compound, Menzerna Gelcoat Fine Cut+ Gloss Polish och Menzerna Gelcoat Premium Protection.

 

Cut:en har jag kört först med på lite mer slitna/oxiderade/matta ytor som överbyggnad/fördäck och båge. Sen Fine Cut+ på hela båten och ett lager Protection (två lager nedanför relingslisten).


Resultatet än så länge är att jag är mer än supernöjd. Båten har aldrig haft en sån glans och yta. Ser i stort sett som ny ut. Inga äckliga flammor eller flottiga ytor efteråt. Helt enkelt bara perfekt. Nu är jag spänd att se hur det håller sig över sommaren.

Jag valde Menzernas Protection eftersom den är speciellt framtagen för gelcoat.

 

Körde enbart med gul skumsvamp på maskinen. Lammull behöver du bara om du behöver avverka riktigt ordentligt. Protection strök jag på för hand. All avpolering för hand med microfiberdukar.

Och...sen tvättade jag av alla polerade ytor med yes-vatten innan jag la på Protection, för att eliminera risken att det finns något fett kvar som kan ge en flammig yta.

 

Vill du gå steget längre så finns ju även Menzerna Gelcoat Premium Gloss som ska den absolut högsta glansen. Den har jag dock sparat till nästa år :)

 

Är ganska stora förpackningar, så kostar en del. Men å andra sidan sett räcker grejerna till nästa år oxå minst. 

 

Vart så nöjd att jag köpte Menzernas prylar för att polera upp bilen med oxå :)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kul med ett ämne som engagerar :)

 

Jag körde med svamp igår istället och det blev helt klart enklare, medlet torkar inte in i svampen på samma sätt som i lamullshättan. Dock är jag inte speciellt nöjd med resultatet ändå men det får duga i för i år. Blev spontan sjösättning igår då jag fick tag på en traktor och hade feeling. Blev en aning förvånad när jag kom ner till hamnen och kunde konstatera ett det ligger gott om is i inloppet fortfarande. Ingen provtur således.

 

Jag och RobertL har ju samma båt och är tydligen petiga båda två så ditt tips får nog följas till nästa år:)!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som har polerat plastbåtar i närmare 50 år har ett litet problem. Vi är så vana att det är nåt man gör utan att tycka att det är nåt svårt.

Om polersvampen blir allt för kladdig, brukar jag hålla polermaskinen stadigt i ena handen och ta en bågfil och hålla in till den snurrande svampen och såga bort en så tunn skiva som möjligt.

Ibland kan man köra den mot kanten på en ren planka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...