Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Verne

Tiltmotor Mercury 60 1995

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt med en Mercury 60 från mitten av 90-talet och behöver nu hjälp med tiltmotorn som har "fastnat" i nedfällt läge. När jag trycker på "ned" så ger den ifrån sig det ljud som den bör göra när den inte går längre. När jag trycker "upp" så klickar den bara. Vilket kan felet vara och hur kan jag göra för att få upp motorn om tiltmotorn måste bytas?

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nere vid tilten finns en skruv du kan skruva ut. Då kan du röra motorn upp och ner fritt med handen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Rolle85 säger:

Nere vid tilten finns en skruv du kan skruva ut. Då kan du röra motorn upp och ner fritt med handen.

 

Ett litet förtydligande bara, den manuella frigöringsskruven ska du bara behöva lossa ca:1 varv för att motorn skall kunna lyftas respektive sänkas,

inte ”skruva ut”som i att lossa den helt.

 

Eftersom det klickar när du försöker höja motorn är det iaf ström fram och reläet verkar funka.. det brukar sitta ett relä för ned och ett för upp och det är enkla relän som Biltema säljer. 

 

Du bör först försöka få upp motorn med hjälp av den manuella frigöringsskruven, när det är gjort måste du säkra motorn med stoppet. Öppna därefter oljereservoaren och kolla om oljemängden är ok.

 

OBS! öppna inte oljepåfyllningslocket med motorn nedfälld för då står den under tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar ovan! Var sitter skruven mer exakt? Jag lyckas inte hitta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan, Verne säger:

Tack för svar ovan! Var sitter skruven mer exakt? Jag lyckas inte hitta den.

På denna sida kan du trycka in din motors uppgifter och få fram sprängskisser på delarna. https://www.mercurydelar.se/privat/sprangskiss

 

Skruven som du ska leta efter är i plast med ett E-clips runt, borde sitta någonstans på sidan av ditt Trim/tilt.

 

 

A76E7225-FA5F-4B5B-8E13-28547765A9C2.jpeg

Redigerad av Chrille_82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte kolla batteriet också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...