Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Valand

Måla 2-komp polyuretan färg på epoxyprimer?(bilder)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Hoppas på några goda råd!

 

Kan man grunda med epoxyprimer för att sedan måla över med 2-komp polyuretanlack? Båten ligger i sötvatten från juni till september.

 

Om jag räknat rätt så är ytan ungefär 23 m2. Bifogar en lista över vad jag tror är material-åtgången.

 

Behövs det verkligen någon speciell bottenfärg fastän den ligger enbart i sötvatten? Och hur mycket matteringsfärg behövs det till 3L lackfärg? Vill efterlikna DarkLine färgen hos Pionerbåten, så hela båten kommer målas i samma färg.

 

Vilket slippapper och vilken roller rekommenderar ni?

 

Tack på förhand.

färg.png

1.jpg

Pioner-12-Maxi_galleri_3-1024x612.jpeg

Redigerad av Valand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Valand säger:

Behövs det verkligen någon speciell bottenfärg fastän den ligger enbart i sötvatten?

Näe, det gör det väl egentligen inte. Men ska du ändå måla botten kan du ju välja en färg som är avsedd för det.

Till exempel Lefant T-coat (tigercoat). Det är en epoxyfärg som blir slät, hård och ogiftig. Alltså stryktålig så den tål bottenskrubbning och och samtidigt skyddar mot vatteninträngning. 

Om du bara har epoxygrund på botten fastnar gärna skiten lättare, vidhäftning är ju så att säga en grund/primers huvudsyfte. 

 

Giftfärg ska du givetvis inte ha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Näe, det gör det väl egentligen inte. Men ska du ändå måla botten kan du ju välja en färg som är avsedd för det.

Till exempel Lefant T-coat (tigercoat). Det är en epoxyfärg som blir slät, hård och ogiftig. Alltså stryktålig så den tål bottenskrubbning och och samtidigt skyddar mot vatteninträngning. 

Om du bara har epoxygrund på botten fastnar gärna skiten lättare, vidhäftning är ju så att säga en grund/primers huvudsyfte. 

 

Giftfärg ska du givetvis inte ha. 

 

Tanken var att grundmåla med Lefant  2-komp Epoxyprimer. Sedan rolla med Hempel 2-komp polyuretan Poly-gloss färg, så det blir inte bara primer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Valand säger:

 

Tanken var att grundmåla med Lefant  2-komp Epoxyprimer. Sedan rolla med Hempel 2-komp polyuretan Poly-gloss färg, så det blir inte bara primer.

Polyuretanlack brukar inte tåla att ständigt vara i vatten, men nu är det ju en båtfärg så det kanske funkar just för denna. Kolla upp det.

Om du tar upp båten på trailer när du inte använder den är det inga problem.

 

Håller med mikael_matsson, lägg på något blankt och hårt på den delen av botten som kan bli beväxt. Lamineringsepoxi funkar ovanpå polyuretanlack, men kanske kandu skippa polyuretanlacken på botten och måla direkt på grundfärgen. Det borde gå att blanda till en lagom drå färg genom att blanda vit och svart grundfärg.

 

Lycka till!

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Valand säger:

Behövs det verkligen någon speciell bottenfärg fastän den ligger enbart i sötvatten?

Nej, jag har inte bottenmålat på många år. Vi får ju inga snäckor, bra lite slem. Högtryckstvätten tar det effektivt, ännu bättre om man har en hetvatttentvätt. Vattenlinjen målade jag med vanlig lackfärg. Det mesta av den försvinner när jag tvättar och det är ju den skitigaste delen.

Hade jag haft giftfärg så hade jag varit tvungen att transportera båten till spolplattan, nu kunde jag spola på min vinterplats.

Min "nya" båt kommer från kusten och var bottenmålad. Det tog ungefär lika lång tid att tvätta den.

Är det badväder på sommaren så kan man skrubba lite med en borste, då blir det ännu mindre att tvätta på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ha båten vid sommarstugan, dit går inga vägar, såleden ingra trailar heller :). När jag sjösätter den får den ligga kvar i vattnet tills jag tar upp den på hösten. Vattnet är i fjällnära miljö, så inget stillestående vatten och inte heller beväxtning eller "slem", tror jag?

 

Om jag grundar, sen målar med Poly-gloss för att avsluta med ett lager Lefant Tigercoat på botten borde väl räcka långa vägar?

 

Vilket slippapper och roller bör jag köra med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts så är 2-komp polyuretan inte lämplig under vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidhäftningsmässigt funkar det sannolikt fantastiskt, att göra tvärtom... måla epoxi på pu går nog sämre.

Pu har generellt sett utmärkt tålighet mot kemikalier och även vatten, så jag förstår inte det logiska i varför pu inte skulle fungera.. sen finns det ju såklart ännu starlare och bättre alternativ i form av modifierad metylmetaakrylat.. fast då blir nog det ytskiktet det dyraste på hela båten.. 

..... hmmm... trodde jag kom att tänka på ett undantag... men hade blandat ihop det med ett test på keramik under vatten..där funkade inget annat, av epoxi, pu, silikonlim, ms-polymer och några andra. Betong och mma håller fortfarande efter ca 8 år.. alla andra prov har ramlat itu.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...