Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andreasp

storlek på motor

Rekommendera Poster

Hej

 

Förra sommaren provkörde jag 2 båtar på 23 fot, en Sea Ray och en Rinker, båda med 5.0l motorer.

Nu vet jag att det är många saker som kan spela in men båda kändes lite "slöa" speciellt när man låg på marschfart och svängde lite. Fick känslan att man var tvungen att gasa lite för att behålla båten i planing.

 

Så till min fundering, är det så att en 5,0l är för liten för den storleken av båt?

Läste på en annan 23 fotare att 260hk var minimum för det.

 

Sedan kan jag ha fel men har för mig att det är så att en större motor (5,7 eller 7,4) snarare drar mindre bensin än en 5,0 som får jobba mera.

 

 

Så vad säger ni, vågar man satsa på en 5,0l i en 23 fotare eller sikta på större motor?

 

MVH

Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5,0 liter säger nada om vad det är för motor? V6:a? 

 

5,7? Menar du Mercruisers lilla V8:a eller VP:s lilla V8:a?

 

Vet inte hur båten ser ut men kanske är taight med att få ner en 7,4 som jag antar är VP:s gamla bigblock? 

 

Ska du använda båten för vattensporter eller bara åka?

 

Lite oklart inlägg men köp med en motor som du själv tycker har den prestandan som du själv vill ha?:)

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Aquador 23 ht, som lite grovt, motsvarar de båtar du nämner. Min är nog något tyngre. Jag har en 5,0 mercruiser V8 på 260hk. Topp ca 35-37 knop. Är dock " trög" upp i plan, men det är inte ovanligt att korta båtar med mkt tyngd akteröver är lite tröga. Din ursprungsfråga måste förtydligas: är det motor med förgasare, EFI, MPI? Skiljer 40hk mellan dem. Är det en ännu äldre V8 så kan den ha än färre hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju större desto bättre brukar gälla generellt (iaf bland de alternativ som den aktuella båten säljs med/såldes med som ny). Både 5,0 och 5,7 är smallblock, för den riktigt avspända gången vill du ha bigblock men jag vet inte om de båtar du kikar på hade bigblock som option.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Det är sant, det beror på vilken typ av motor. De jag provade var förgasarmotorer V8:or.

Så frågan är kanske vilken effekt man skall ha på motorn för att klara 23-24 fot.

En av anledningarna till frågan är att där vi normalt åker så är det mycket 5-8 knop så det blir en del acceleration till planläge och då vill jag gärna att den skall komma upp lite snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på så mycket mer än bara effekt. Ryds 23 dc/wa har ju en 4.2 L motor som räcker bra, snabb upp i plan och enligt Ryds själva toppar 40 knop, sanningen är väl att man får dra av 4 knop. Så skrovform och vikt hör mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...