Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RobinArvid

Mercury 25 hk -13 kyler ej!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en 25hk mercury från 2013 som inte kyler. Sista svängen i höstas fungerade kylningen.

Nu första svängen för i år tog det inte många minuter innan det började det tjuta (ett konstant tjut) och larmlampan lyste på mitten av motorn.

Märkte då att det inte kom något kylvatten ur motorn.

Har haft isär och kollat impellern som var ok. Samt blåst rent kanalen med tryckluft. Men fortfarande inget kylvatten..

 

Finns det någon som har tips på vad man kan göra mer? Antar att problemet sitter längre upp i motorn?

 

Mvh Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste blivit stopp någonstans på vägen efter impellern.har ingen erfarenhet av utombordare men från impellern måste ju kanalen fortsätta. 

 

Hitta nästa koppling lossa där se om du kan hitta "proppen" och fortsätt så.

 

Så småningom kommer du väll till en värmexäxlare. Är den tät?

 

Kan det varit något som frusit sönder under vintern? 

 

En rost eller saltpropp någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker på att impellern sitter fast på axeln? Det är lätt hänt att tappa en lös kil som vissa motorer har. Då snurrar axeln men inte impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att sätta en spolmuff över växelhusets vattenintag och starta motorn med lite tryck i slangen. Man ska egentligen inte ha något värst tryck i slangen men prova en liten stund så ska det komma lite lite "av sig själv" i skvallerhålet. Gör det inte det gissar jag att du har stopp i kanalerna. 

Obs. Jag tar inget ansvar för denna aktivitet. Du kan få värmenyp om det är stopp i kanalerna men jag uppfattar det som att du kört motorn i detta skick tidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...