Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndW

Tvättar ni däcket före sjösättning?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag försöker planera vårrustningen lite bättre för varje år så det går snabbare och smidigare.

 

Har inte riktigt en bra strategi för tvätt och puts av däcket. Jag ser bara alternativen:

 

1. Tvätta putsa och vaxa med non-slip vax samtidigt som jag tar skrovsidorna, innan sjösättning och påmastning. Mycket blir ogjort när man springer upp och ner i nåten med grusiga skor vid mastkranen. Båten blir också mycket skitigare när den står på land, mer damm och sand i luften. Det är också lite osmidigt att jobba högt uppe på båten på land.

 

2. Tvätta och putsa i sjön. Funkar men meckigt med tanke på att allt som tappas hamnar i vattnet. Det är också lite tråkigt att det rinner rengöringsmedel ner på de vaxade skrovsidorna. En fördel är att däcket håller sig ganska fint sen, med den dammiga grusplanen på avstånd.

 

Inget av alternativen känns jättebra. Hur gör ni?

 

Har försökt att tvätta på land och sen fräscha upp och vaxa i vattnet, men den första tvätten var nästan ogjord då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvättar, gnuggar och vaxar överbyggnaden mm på land, men gångytorna tar jag med såpa, sjövatten och rotborste i sjön. Sedan får man ju skölja av skrovsidorna lite snabbt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det gör jag iaf! Högtryckstvättar däcket innan sjösättning och det tror jag mina grannar vid bryggan är glad för. Att jag inte högtryckstvättar vid bryggan alltså. 

Får en del sand som blåst runt på däck så högtryckstvättar jag bort med. Får även lite grönt påväxt vid relingen här och där så det försvinner med högtrycken det med. 

Eftersom jag har en stålbåt så flyger även lite lös färg då och det är ju bra! MEr jobb till mig och det är allt jag vill ha :rolleyes:

EDIT: Jag tvättar efter också däck eftersom jag lär bättrningsmåla ibland och vill få till övergången lixom... Så jag antar att jag är rätt unik där... 

Även sidorna tvättar jag innan iläggning med biltemas vattenlinjerengöring. Biter ju på skitet som fan! Orkar jag vaxar jag efter det vilket jag gjorde förra året, men itne på däck.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör klart skrovet på land och tar däck och överbyggnasnär jag ligger på min ordinarie plats.

Kajena där jag sjösätter år industrikajer och de är så oerhört skitiga, så det är nästan helt bortkastat att görast på land.

För en som har motorbåt kan det ju kanske va ok att göra klart allt på land och ta av sig skorna när man kliver ombord, men för en annan som mastar med samma maskin som jag sjösätter är det ganska meningslöst att göra det hela på land.

Möjligtvis är det bättre hos den båtmecken som jag anlitat de sista åren - Det är i stort sett bara han som använder just den kajen och enbart för nöjesbåtar och han lyfter rakt upp på spolplattan.

Tar jag däcket i sjön så minskar ju tiden på land. Tar ju bara upp båten på land några få dar varje vår.

 

Dessutom är det en risk för en gammal stöplebent gubbe att balansera uppe på båten. faller man från däcket när båten ligger i sjön, kan man möjligtvis slå sig i Y-bommen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir lite olika beroende på väde och tid till förfogande, tycker det finns fördelar med båda varianterna.

 

Vi gör alltid skrovsidorna före däcket eftersom det är svårt att fixa dessa efter sjösättning. Hinner man inte klart däcket så går ju det att göra senare. Strategin är att hela tiden göra det viktigaste först, något i den här stilen.

Byta olja i drevet (om det är dags och inte blivit gjort på hösten).

Montera propeller.

Smörja kulventiler från utsidan.

Laga ev. skador under vattenlinjen.

Tvätta och vaxa friborden.

Laga ev. skador ovanför vattenlinjen.

Snygga till sittbrunnen.

Fixa däcket.

 

Sedan får man ju anpassa vad som är viktigast. Ett hål i fribordet är ju viktigare att fixa än en repa under vattenlinjen.

 

Gör man rent däcket på land och vaxar så är det rätt lätt få bot smuts från däcket efter påmastning mm, räcker oftast att spola av eftersom ytan  är ren och vaxad.

Sedan är det ett riskabelt arbete eftersom man kan falla ner från tre meters höjd rakt ner i backen.

En anna sak som är lite trist är att man riskarar att skita ner båtarna bredvid. Vi kan behålla täckningen och ändå komma åt och tvätta och vaxa och då skvätter ju inte skiten ut på grannbåtarna.

Om däcket är vaxat med non-slip vax så är risken att man halkar vid påmastning mindre.

 

Väntar man och tvättar och vaxar däcket i havet så kan man lägga sig så att man inte smutsar ner andra båtar och det är inte alls lika farligt att trilla ned från 1,5 meter ner i vattnet som att trilla ner från tre meter på hårt underlag.

Utan täckning blir man beroende av vädret, funkar inte så bra att vaxa i regn.

Vill man tvätta med starkt tvättmedel är det ju inte så bra att medlet rinner ut i havet och det är inte bra att det rinner ner över de nyvaxade friborden heller.

 

Hur man än vänder sig har man ändan bak.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Smörja kulventiler från utsidan.

Ett smart tips som många missar! Jag kör teflonspray med ventilerna nästan stängda. Även skjutventiler!

--

Ofta blir det ganska skitigt på däck när man mastar på mm så även om man tvättar på land så får man göra om det i sjön. Levang och såpa.

Numera blir det oftast högtryckstvätten. En kompis och jag brukar göra detta ihop eftersom det är lite jobb med att dra fram slang och el. Sist var det ytterligare en båtgranne som ville vara med. Det fick han eftersom hans fru kom med kaffe och winerbröd....

Tyvärr har jag bytt båtplats sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt innan sjösättning. Vet iofs inte hur andra funkar, men risken är väldigt stor att man inte orkar polera däcket när båten väl är i plurret. Då har man andra prioriteringar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt under relingen innan jag sjösätter. Det går ganska fort. Kanske två - tre timmar. Däck och överbyggnad skrubbar jag av så snart som möjligt efter sjösättning och den första gången jag är ute med gott väder gosar jag mig med polering (för hand) och vaxning av överbyggnad, och om jag hinner, non-slip vax på däcket. 

Det har dock hänt att jag gjort allt klart före sjösättning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet på land, däcket i sjön. Använder ättika att göra rent med, allt skit löses upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Marrexxx säger:

Skrovet på land, däcket i sjön. Använder ättika att göra rent med, allt skit löses upp!

Även vaxet va? Låter inte helt riskfritt att låta ättika rinna ner på vaxad båt? Eller klarar det sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inga problem. Du skrubbar med ättika o borste sedan sköljer du med vatten, Så det vattnet som rinner ned har rätt låg koncentration av ättika, (Som inte löser vax)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjösatte min lilla bohusjulle för ett par veckor sen. Lyckade polera över skrovet och bottenmåla i den trånga boden där jag förvarar den på vintern.

 

thumbnail_20180420_111706_resized_1.jpg.ed2563f2ef118d9ccff4a6dc2461f642.jpg

Har målat allt invändigt med Internationals däcksfärg. Grått på gångytorna och reling och sittbänkar vita. Egentligen är det det dummaste man kan göra att måla en yta med den vita däcksfärgen. Den blir oerhört skitig för nästan ingenting. Men det var ett medvetet val därjag prioriterade halkskyddet framför hur skitigt det kan bli.

 

 

Efter ha används en sommar i sjön, legat en vinter i min bod och sen sjösatts och körts till min båtplats var det vita ganska  skitigt. En flaska Vim. Jif eller vad det nu heter idag inköptes och en ganska hård skurborste.

 

thumbnail_20170612_105243_resized.jpg.61d398876bd31178d75423b814970afd.jpg

Skurade över hela båten invändigt. Det lossade väldigt mycket skit. Tog slangen med färskvatten och spolade över hela båten invändigt - den automatiska länspumpen pumpade ur det vattnet som hamnade på kölen.

La Vimflaskan och skurborsten i en plastpåse och skulle lägga den i akterstuvet.

När jag öppnade luckan var hela akterstufett fullt med nåt rött balongliknade som jag aldrig sett förut. Det var min uppblåsbara flytäst. 

När jag spolade vatten inne i båten kom det lite vatten som droppade på utlösningsmekanismen som löste ut och blåste upp flytvästen. Dessutom satt den uppblåsta flytvästen  stenhårt fast. Kunde inte rubba den.

 

Funderade ett tag på om jag skulle ta kniven och punktera flytvästen, men till slut fick jag tag på en rem och lyckades så småning om att dra fram den så mycket att den lossnade.

Fick i alla fall konstaterat att uppblåsningsmekanismen fungerade.

Nu har kah köpt ny utläsningsmekanism och gaspatron och packat om flytvästen.

Alltid lär man sig nåt.

Redigerad av Thallatha
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thallatha för dagens garv! Bevara minnet, det är sådant man kan ha glädje av i många år.

Åter till ämnet. Tar av täckningen tidigt, och efter några vårregn blir jag alltid överraskad av hur rent däcket blivit, knappt något för hustrun att skura.

Fixar botten och fribord före sjösättning, provstartar motorn och sparar övrigt till senare för att ha något kul att göra i det varma majvädret. Blir alltid något, senast upptäckte jag att avgassamlaren eller vad det heter korroderat sönder för fjärde gången (vatten+heta avgaser+aluminium) och svetsaren hade inte tid. GunGum visade sig vara en förträfflig produkt. Klart! Vrider på nyckeln, men cirkulationspumpen för kylvattnet är tyst, visar sig vara bortom räddning. Ny pump installeras. Klart!

En härlig vår med lärorika erfarenheter, så här vill vi ha det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...