Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Smoiseanu

Evinrude 40 hk

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, jag är nybörjare och är inne på min andra år med båt, väldigt kul när den fungerar. Jag märkte nu att jag kan inte fyfta upp motorn alls efter vintern, den har rostat ihop, känns det som. Jag vet inte heller i vilken läge spaken skall vara för att kunna lyfta /tilta upp motorn. Har ni några ideer vad kan man göra? Tack för alla svar!

56418B5F-FBE5-4AEA-B99E-AEE94E8E1450.jpeg

6F32E1BF-E9F8-45DD-A675-5F174F71D9F2.jpeg

BC6A7E4C-A684-4C6E-935F-1587210F7B9C.jpeg

Redigerad av Smoiseanu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, 

till slut så fick jag upp motorn, väldigs svårt. Nu har jag svårt att få ner den igen, så jag undrar kan någon hjälpa mig med tips eller råd vad kan det vara för fel? Jag har lossat på dom stora bultarna och har 6-65 överallt. Nu ser jag att cylindern i mitten som borde hjälpa motorn, fungerar inte? Hur kan jag testa den? sedan saknas fjäder? kan inte hitta någon bild på en liknande motor, så jag kan se vad som saknas på min motor.

Tack för alla svar.

IMG_2290.jpg

IMG_2294.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du lyft upp den manuellt? Kolven brukar vara eldriven, ingen fjäder behövs. På reglaget för fram/back sitter i såfall en knapp för att tilta motorn. Finns den?
Läs på skylten för typbeteckningen, sök sedan på Google:

https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1963&hp=40

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja, jag lyfte upp den manuellt. Det finns ingen upp/ner knapp på reglaget för att tilta motorn.

Jag kollade typbetekningen, det skall vara manuellt tilt.

https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1984&hp=40&model=E40ECRM&manufacturer=Evinrude&section=Tilt+Aid+Cylinder

Jag ser nu att en fjäder lossnade, kolla bilden 1 skal vara i 2?

Tack!

//Sebastian

 

IMG_2294.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framtill på fästena till röret som agerar "gångjärn" finns det smörjnipplar där man skall pressa in fett, helst vår och höst. I den leden möts aluminiumlegeringen i gjutgodset med stålröret. Utan fett blir det korrosion som gör att det till slut blir väldigt trögt att tippa upp motorn.
För att få upp rörligheten i leden igen kan man skruva bort de stora muttrarna i ändarna av röret, skruva bort smörjnipplarna, rengöra hålen och sedan försöka spreja in WD40 eller någon annan rostlösande krypolja i hålen och runt röret. Efter att ha låtit verka en god stund tar man tag i motorn i växelhuset och baxar motorn upp och ned tills det börjar gå lätt. Att värma leden med varmluftsblåsare kan också underlätta. När det börjar röra på sig skruvar man tillbaka smörjnipplarna och pressar in fett tills det kommer ut i någon ända. Efter den manövern får man skippa nästa besök på gymet, det går trögt i början... Det finns om jag minns rätt en smörjnippel på leden där motorn svänger, pressa in fett där också. Smörjnipplar är till för att användas :-)

Inför nästa säsong kan du ta loss röret i gångjärnsleden och rengöra och slipa rent. Och fetta in, fetta fett :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag kommer att göra det snarast möjligt. Återkommer med svar på resultatet. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...