Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
gdamian

Första segling Göteborg-Kalmar

Rekommendera Poster

Hej!

Ska köpa min första segelbåt, 28fot, och ska segla hem den från norr om Göteborg till Kalmar. Jag har tidigare erfarenhet av bara mindre dagsturer, kustskeppare och att köra stora Tysklandfärjor (blivande sjökapten). Någon som kan ge lite tips på vad som jag ska tänka på under vägen? Hur lång tid kan det tänkas ta? Vad behöver jag ha med mig? Vi är två som ska segla hem den, räcker det?

Mvh

Damian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skall man va lite skämtsam;

Ta inte natthamn på Hallands Väderö - första gången jag var där blev jag kvar i en vecka på denna underbara ö. ;)

Det där med norr om Göteborg.

Jag bor norr om Göteborg - ca 50 distansminuter.

Själv har jag - grovt räknat - 225 distasminuter till Kalmar.

På den tiden jag seglade längre sträckor och själv - blev det 25-50 distansminuter/ dygn.

Jag skulle inte räkna med mer än 25 distansminuter och då bli det ("enligt mitt kolosala sätt att förstå" - som en gammal elektriker på Hovenäset alltid brukade säga) ca 10 dygn. 

Skulle du kunna skaka ihop några kompisar - tex 4 som inte är helt ovana - så ni kan segla dyngnet runt. Så går det på 3/4 dygn.

Glädjekalkyrer i planeringstadiet är inget för mig. Jag har aldrig ägnat mig åt tankemässig tävlingssegling. Däremot har jag alltid varit framme just den dan jag bestämt från början.

Sen tar det ju nåt dygn/några dygna att komma iväg. Beroende på hur väl du känner båten och om du själv utför vårutrustningen och när.

Själv brukar jag alltid ta natthamn i Glommen - oavsett om jag gått norr eller söderut. Tidigare stor fiskhamn söder om Varberg och vid fyren Morups Tånge. Jag vet - det finns hur många som helst som tycker att Glommen är den tråkigaste hamnen som finns. Fördelen är att den ligger längst i väster och du tappar så lite "höjd" som möjligt. Sen är det ca 35 distansminuter till Torekov. Måste du kryssa får du ju lägga på ca 50 %.

Kommer du runt kullen, så finns det ju hur många hamnar som helst i Öresund. En hamn som kan ha en fördel är Råå, söder om Helsingfors. Där har Hjertmans en tillbehörsbutik alldeles vid kajen.

 

https://www.hjertmans.se/page/kontakt

Med en - för mig- ny båt, har det alltid varit nåt som krånglat, med nödreparationer som följd.

Bron över Falsterbokanalen har stängt två timmar i vid rusnngstrafik - morgon och kväll. Annars öppnar de varje timme.

 

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Oppningstider-broar--kanaler/Falsterbokanalen/

I norra ände på Kanalen ligger Höllvikens småbåtshamn. Där brukar jag ta natthamn. Sen är det ca 45 distansminuter till Kåseberga. Jo det finns några hamnar på Skånes sydkust - men det har jag aldrig testat.

Om man bortser från Ystad. Den gången jag kände mig "tingad" att gå till Ystad var när jag var på väg hem från Haparanda.

Efter Kåseberga är det ju antingen Hanö och Blekingekusten, Urklippan eller via Bornholm, men då är du ju nästan hemma.

I regel så vill man ju hinna lång till att börja med, för att sen ta det lungnare när man kommer dit man tänkte segla, För dig är det kanske tvärt om. Lite lungnare i början och njuta lite av den Bohuslänska och nordhallänska kusten. Efter Glommen, så är det bara transportsträcka - bortsett då från Hallands Väderö och Ven. Ale Stenar vid Kåseberga kan ju va intresant, men ett besök där tar ju inte så lång tid.

Lycka till

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...