Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Platon

Dubbla solpanelsystem

Rekommendera Poster

Hej

Har idag en gammal solpanel med tillhörande regulator kopplat till mina förbrukningsbatterier. Har tänkt att skaffa ytterligare en solpanel och en modern ny regulator till nya panelen och koppla in den på förbrukarbanken. Frågan är det är något som gör att jag inte kan ha två av varandra oberoende solpanel system till samma förbrukarbank. Dvs en ny och en gammal med varsin regulator?

MVH Platon 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parallellkoppla panelerna före regulatorn så behöver du bara en regulator. Så gjorde jag när jag utökade med en till solpanel.

Man kan även seriekoppla panelerna, men då måste man kolla så att regulatorn klarar den högre spänningen. En annan nackdel med det är att skuggas båda panelerna så laddar ingen av dem.

Vi parallellkoppling är det bara den skuggade panelen som slutar ladda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tre gamla solpaneler på vardera 25 W. Har plats för ytterligare en med samma mått.
Tittade på en på mässan som skulle passa, Den var på 50 W. Talade med försäljare, Han menade att de gamla panelerna skulle göra så att effekten på den dya miskade avsevärt!?

Vill man krångla till livet, så skapar man två exakt lika trådar. Sån blir bara rörigt - för alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Talade med försäljare, Han menade att de gamla panelerna skulle göra så att effekten på den dya miskade avsevärt!?

Ja dessa säljare. En MPPT-regulator belastar panelerna så att de ger max effekt. Så man kan lugnt parallellkoppla. Möjligen ger en gammal panel inte längre full effekt.

 

3 timmar sedan, moggep säger:

En annan nackdel med det är att skuggas båda panelerna så laddar ingen av dem.

Eller hur? Du menade nog att om EN panel skuggas så blir det ingen laddning alls.

 

Seriekoppling kan man använda tex om man har panelerna hemma på kåken och långa ledningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Eller hur? Du menade nog att om EN panel skuggas så blir det ingen laddning alls.

 

Ja du ska läsa vad jag menar, inte vad jag skriver. ☺️ 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, moggep säger:

Ja du ska läsa vad jag menar, inte vad jag skriver. ☺️ 

Vi jobbar på det! Har själv en dator som inte alltid skriver vad jag tänker!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan, bhemac säger:
23 timmar sedan, Thallatha säger:

Talade med försäljare, Han menade att de gamla panelerna skulle göra så att effekten på den dya miskade avsevärt!?

Ja dessa säljare. En MPPT-regulator belastar panelerna så att de ger max effekt. Så man kan lugnt parallellkoppla. Möjligen ger en gammal panel inte längre full effekt.


Ja dessa försäljare

 

Hade egentligen tänkt köpa en ny regulator. Va någon outgrundliga anledning blev det inte av.

Där högg både försäljaren och jag i sten.

Jag - inte bara bildlikt utan även IRL - som på bilden. :wacko:

 

thumbnail_20180306_103913_resized_2.jpg.8207b851ee477c7719efb4d82452690a.jpg

 

 

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...