Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Minona

Hjälp mig välja!

Rekommendera Poster

Hjälp mig! Planerat för sjösättning första helgen i maj, skulle BARA bottenmåla min Solö mahognybåt. Nu upptäcker jag att små partier av bottnen

är trärena och skulle m.a.o behövas oljas in först, men tiden räcker inte till. Vilket av följande alternativ hade du valt:

1. Köra en säsong till och göra en fullständig behandling nästa vinter?

2. Bara lägga på ett lager bottenfärg utan att grunda?

3. Bara grunda med rå linolja på de trärena partierna?

4. Fler förslag, men har mycket begränsat med tid (två kvällar)

Bottnen är alltså även i mahogny och inte plastad. Båten ligger i sötvattenhamn men seglar i saltvatten och har inga problem med beväxning.

Tacksam för alla förslag utom att göra en komplett bottenbehandling enligt regelboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ligger i sötvattenhamn och inte har problem med beväxning (havstulpaner kan inte leva i sötvatten...) så behövs väl ingen bottenfärg (med bottenfärg menar jag antifoulingfärg, men det går ju att måla en båtbotten med vilken färg som helst för träskyddets del...). Att du är ute och vänder i saltvatten innebär inte att havstulpanlarverna som ev fastnar på botten kan förorsaka någon märkbar påväxt. De kommer rätt snart att dö för de klarar inte sötvattenmiljö.

 

Då är ju ditt största behov träskyddet så då är det väl bättre att satsa på att få in olja i trät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns skeppsmasken i områdena båten kommer att röra sig i? i så fall behöver du skydd mot den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...