Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ulf-T

Åtdragningsmoment kölbultar?

Rekommendera Poster

Hej

Första inlägget här. Har precis köpt vår första båt, en maxi Fenix, och lite saker som ska fixas på den. Första som ska göras innan båten åker i sjön är att byta brickorna på kölbultarna dels för att de ser lite rostiga ut och dels för att jag läst att de är lite i minsta laget.

 

Så planen är att ta en bult i taget. Skruva bort bult och bricka, täta lite med sikaflex, sätta dit nya större och kraftigare brickor och sedan dra åt. Låter det rätt? Ska man använda olja till muttern? Eller gängtätning? Och sedan undrar jag över åtdragningsmomentet på bultarna. Hittar någon post på maxi forum att man ska dra 300 Nm? Tittar man på tabeller för en M18 mutter (På sifverts skruv t ex) så står det 100 Nm ungefär. Vad gäller?

 

Mvh

Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Bra fråga!

Jag brukar skriva att folk i allmänhet drar åt klena skruvar alldeles för hårt, och grova för dåligt.

 

Jag kan inte svara då vi inte vet vilket material vi pratar om i ditt skruvförband.

Men gängorna ska vara rengjorda och smörjda så att inte friktionen tar upp en del av momentet.

Med större brickor får du se till att dessa hamnar på en slät yta, slipa ner till samma plan som de gamla.

En vanlig M18 i 8.8 ligger momentet runt 300 Nm, vill jag minnas.

 

Du får utröna kvaliten på ditt bultförband och tabeller för moment finns på nätet.

 

Om det sedan är nödvändigt får andra avgöra.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska ABSOLUT INTE SMÖRJA gängor innan momentdragning såvida inte tillverkaren skrivit detta i en manual/verkstadshandbok. Smörjning leder till att dragkrafterna i förbandet blir mycket större än vad konstruktören tänkt sig. Det kan till och med leda till att man dar av skruven innan man uppnått föreskrivet moment.

 

Max 275 Nm anger tillverkarna för nya M18 stålskruvar i hållfasthetsklass 8.8. Det är lägre om det är rostfritt men hur mycket lägre beror på vilken typ av rostfritt det är. När skruv och mutter är begagnade så krävs ett lägre moment för att uppnå samma dragkraft i förbandet eftersom gängorna är slätare. Så om det är stålskruv 8.8 skulle jag satsa på cirka 250 Nm UTAN SMÖRJNING.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det varit nåt problem med kölinfästningen!?

En väldigt bra regel; "om nåt fungerar - rör det inte"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Tänkte inte på att bultarna kan ha bättre hållfasthetsklass och att det var därför någon skrivit 300 Nm. När jag läst på andra ställen har de flesta skrivit att de flesta har 4,6 i hållfasthetsklass. Antar att jag kan se på muttern vad det är för klass? Enda jag kan utläsa av bilden är att det är A4-klass.

 

Enligt tidigare ägare har det inte varit något problem, men tycker brickorna ser lite slitna ut och lite för små (se bild). Men de kanske kan hålla en säsong till så kan jag fundera lite på exakt vad för muttrar och brickor jag ska ha? Måste göra arbetet i helgen för att hinna innan sjösättning.

 

/Ulf

20180403_182912.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållf.klassen är normalt stämplad på skruven då den är dimensionerande för momentet. Muttern är inte dimensionerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att skruvarna tål att dras med 300 Nm så gör ju inte det att man måste dra så hårt.

Det kan ju vara så att konstruktionen inte tål att skruvarna dras med 300 Nm. Det blir ju åtskilliga tons "dragkraft" per skruv.

 

Beteräffande smörjning så står det oftast angivet om och hur skruvarna ska smörjas när man momentdrar. Rostfria skruvar brukar dras vaxade eftersom man inte vill att de ska skära.

 

Jag skulle kolla med ett varv som utör reparationer vilket moment de rekommenderar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...