Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jan_af_lisoe

Båtmekaniker sabbade mitt drev ?

Rekommendera Poster

27 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Han lossade drevet för att byta bälgarna. Vet inte exakt hur det funkar, men man fyller drevolja i motorrummet så det måste finnas en oljefylld förbindelse som han inte tätat till ordentligt.

 

Håller med att båtfirmor känns inte alltid seriösa, jag har haft att göra med tre stycken och dåliga erfarenheter. Fast i detta fall känns det mer som en bedragare än en båtfirma.

 

Impellern bytt i fjol, så inget byte den här gången.

Inget specifikt, förmodar jag, med just båtrelaterat. Hantverkare generellt.. eller när du betalar någon utomstående för ett jobb skulle jag säga. Någonstans vid blindtarmsoperation går min gräns för vad man ska göra själv.. och vid ett sånt fall får man bara hoppas att kirurgen vet ungefär vilken del av kroppen han ska snitta. Tur man e sövd då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

Han lossade drevet för att byta bälgarna. Vet inte exakt hur det funkar, men man fyller drevolja i motorrummet så det måste finnas en oljefylld förbindelse som han inte tätat till ordentligt.

 

 

Hej.

 

Det är endast en förbindelse och den sitter på höger sida långt upp sett bakifrån.

 

Därmed brukar det komma en liten skvätt olja där när man monterar drevet. Sitter en "VENTIL" som stänger när drevet dementeras och som öppnas när det monteras igen.

 

Om han inte haft isär drevet så ska det absolut inte läcka olja någonstans. 

 

Förutsatt att packningen är bytt och allt annat funkar som det ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för rapport, hade besök av en varvskille som satte bälgen på plats, den klarade full upptiltning samt det går att växla.

 

Oljan rann för att det satt något klibbigt under drevpackningen samt bultarna var knappt åtdragna, så det var stor risk att vattnet skulle kunna komma in i drevet vid den otäta packningen. 

 

Nu ska bara fylla på drevoljan och förhoppningsvis sjösättning till helgen.

Så lär av mitt misstag och kolla referenser innan ni låter någon skruva på era drev och motorer.

 

PS. Grejerna som låg under båten som syntes på bilden behövdes inte, det saknades inget i drevet. Och jobbet verkar sånt som man borde greja själv  med en bra instruktion och det verkar behövas bara ett specialverktyg - bälgutdragaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det verkar ha löst sig, alltid trist när man inte får den hjälp man tror att man ska få. Jag har fått intryck att Torö varv är bra, träffade dem på någon mässa för några år sedan. Det säger ju inte så mycket, men vi snackade en del och hade gemensamma vänner. Verkade seriösa.

 

Mackey

 

PS

Jag tillbringade mina somrar som barn, tonåring och upp till 25-årsåldern på Torö nere vid Ankarudden.

 Någon av kompisarna hade släkt på Lisö, så ibland tog vi båtarna dit.

Stora Vikas cementfabrik var fortfarande i drift så det hände att vi plankade in på fabriksområdet och badade bastu mellan skiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde denna historia var slut, men icke. Bälgen klarade några upptiltningar så jag begav mig glad med båten mot sjösättningsrampen. Med drevet upptiltat för att inte riskera att slå i något, dessutom är rampen låglutande så drevet måste vara uppe.

 

Sista koll innan sjösättning,  och, ofattbart, bälgen har lossnat igen. Satte mig bredvid och nästan började gråta.

 

Fick inte tag på varvskillen med 40 års erfarenhet, men jag vet att han verkligen jobbade på ordentligt när han  var här. 

 

MEN, VAD ÖR DET FÖR FEL PÅ MITT DREV?

 

Dåliga klämmor, fuskbälg? 

Har tappat tro på det hela nu!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i avgasbälgen den är inte viktig. Fixa den nästa vinter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Eld-:

Strunta i avgasbälgen den är inte viktig. Fixa den nästa vinter. 

Men finns det ingen risk att vatten kommer in i motorn bakvägen? 

Sen har jag betalt totalt över 11000 att få fungerande bälgar.

Redigerad av jan_af_lisoe
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Men finns det ingen risk att vatten kommer in i motorn bakvägen? 

Sen har jag betalt totalt över 11000 att få fungerande bälgar.

Ingen fara, kör bara. Men jag fattar inte hur dom jobbar dessa mekaniker... Jag byte själv allt och stödlager m.m. Alla bälgar ska limmas i bägge ändarna och dras åt så det smakar blod i munnen. Reklamation enligt mig men hade begärt att han skulle fixa det till hösten.

Jag förstår dig, hade exploderat av ilska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför finns bälgen om det funkar utan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev raol:

Varför finns bälgen om det funkar utan?

För att få ner ljudet. Kommer låta lite mera bara om den inte ligger mot. Många kör ju med raka rör ovanför vattenlinjen. Har en polare som har samma "fel". 2 år har han haft detta och jag frågade om vi ska fixa detta i år, nä orkar inte sa han, då måste jag byta allt igen.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patrikflink:

För att få ner ljudet. Kommer låta lite mera bara om den inte ligger mot. Många kör ju med raka rör ovanför vattenlinjen. Har en polare som har samma "fel". 2 år har han haft detta och jag frågade om vi ska fixa detta i år, nä orkar inte sa han, då måste jag byta allt igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Trodde denna historia var slut, men icke. Bälgen klarade några upptiltningar så jag begav mig glad med båten mot sjösättningsrampen. Med drevet upptiltat för att inte riskera att slå i något, dessutom är rampen låglutande så drevet måste vara uppe.

 

Sista koll innan sjösättning,  och, ofattbart, bälgen har lossnat igen. Satte mig bredvid och nästan började gråta.

 

Fick inte tag på varvskillen med 40 års erfarenhet, men jag vet att han verkligen jobbade på ordentligt när han  var här. 

 

MEN, VAD ÖR DET FÖR FEL PÅ MITT DREV?

 

Dåliga klämmor, fuskbälg? 

Har tappat tro på det hela nu!! 

 

Avgasbälgen är svår att få dit ordentligt. Det är inte heller någon kant som hjälper till att hålla den på plats. Samt att man måste få till limningen bra och då måste det ju vara ordentligt rengjort. Att göra detta med drev monterat och bälghuset fast är nog rätt så bökigt.

 

På min båt sätt en annan bälg som inte anslöt mot drevet alls. Men nu har jag bytt till en som sitter mot drevet.

 

Tror inte det här någon större betydelse så länge avgasbälgen är under vattenytan så kommer ju kylvattnet och avgaserna att gå ut i vattnet oavsett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Lawner:

Tror inte det här någon större betydelse så länge avgasbälgen är under vattenytan så kommer ju kylvattnet och avgaserna att gå ut i vattnet oavsett.

När båten planar är ju bälgen ovanför vattenytan men utsläppet genom propellern är under.

 

Det kommer låta lite mer men det kan inte komma in vatten vare sig i båten eller i motorn pga detta.

 

Jag limmar inte min avgasbälg den sitter ändå. På mitt drev är det små upphöjningar som hindrar att slangklämman glider av om den skulle vara dåligt dragen. Men den borde sitta även om det är helt slätt. 

 

TS slangklämma kan ju vara sönderdragen också...

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Sen har jag betalt totalt över 11000 att få fungerande bälgar.

Det är surt när nan betalar dyrt och ändå inte får det rätt gjort. Det är därför jag gör sådant själv. Kostnaden blir en fjärdedel och jag vet att det blir rätt  gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet att jag skulle ha gjort det själv.... eller kört utan......
Man lär sig, men det är dyrt att lära sig på egna misstag.

Skall köra med lös bälg närmaste långhelgen och sedan skall varvskillen sätta dit en helt nya bälg med nya grejer till 'halva priset', så kostnaden blir över 13500, bittert. Tar man över 1000 i timmen så skall det funka, är min åsikt.

Hoppas han ruggar upp ytan med grovt sandpapper och tvättar med thinner, för jag tycker att ytan känns väldigt slät.

Synd bara jag inte frågade här på Forumet i tid, men trodde att ett standard servicejobb borde de klara av....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-05 vid 10:13 skrev Eld-:

Det är surt när nan betalar dyrt och ändå inte får det rätt gjort. Det är därför jag gör sådant själv. Kostnaden blir en fjärdedel och jag vet att det blir rätt  gjort.

 

Jag var rädd att det inte skulle bli rätt, då menar jag inte själva bälgen utan återmontering av drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-05 vid 10:06 skrev Eld-:

När båten planar är ju bälgen ovanför vattenytan men utsläppet genom propellern är under.

 

Det kommer låta lite mer men det kan inte komma in vatten vare sig i båten eller i motorn pga detta.

 

Jag limmar inte min avgasbälg den sitter ändå. På mitt drev är det små upphöjningar som hindrar att slangklämman glider av om den skulle vara dåligt dragen. Men den borde sitta även om det är helt slätt. 

 

TS slangklämma kan ju vara sönderdragen också...

Det finns tydligen två olika bälgar för avgasport.

 

En som ansluter mot drevet.

 

Samt en som inte gör det. Denna skall enligt drev.se ge bättre effekt men även högre motorljud.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med TS. Jag har själv gjort detta jobb på vårt Alpha One Gen 2 för några veckor sedan. Jag är "halvhändig". Inte tummen mitt i, men långt ifrån en mekaniker.

 

Meckigt är det och kladdigt med limmet. Kan inte fatta varför det just på avgasbälgen saknas upphöjningar som håller kvar bälgen. Visst, den är minst viktig, men också den som det dras i mest vid upptiltning. Det säger ju sig självt att det blir svårt att få den att sitta kvar med den konstruktionen.

 

Nåjå, mitt jobb gick bra. Sitter ännu efter flera upptiltningar. Tog hjälp av drevmans guide och ett flertal filmer på Youtube. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har bytt några sådana bälgar:) 

Har aldrig använt lim för avgasbälgen. MEN problemet brukar vara att då anslutningen är något oval, så är det svårt att få slangklämman att nypa bra.

Tipset är att spruta lite 5-56 eller silicon spray på bälgen så slangklämman har lättare för att sluta tät runt bälgen.

Och givetvis använda en ny o fräsch slangklämma.

 

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berra S, du menar på utsidan av bälgen, dvs mellan bälg och klämma, eller hur ?
Skall framföra tipset när varvskillen är på återbesök.

 

Likaså tycker jag att anläggningsytorna borde rubbas med grovt sandpapper samt tvättas med aceton.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BerraS:

Har bytt några sådana bälgar:) 

Har aldrig använt lim för avgasbälgen. MEN problemet brukar vara att då anslutningen är något oval, så är det svårt att få slangklämman att nypa bra.

Tipset är att spruta lite 5-56 eller silicon spray på bälgen så slangklämman har lättare för att sluta tät runt bälgen.

Och givetvis använda en ny o fräsch slangklämma.

 

 

 

Har du något tipps för bälgen runt växelvajern? Den misslyckades jag med. Släppte efter ett tag.så den ska göras om nu. 

 

Jag får den inte att nypa fast. Utan den kryper av när jag drar slangklämman.

Limmar du denna? 

 

Bag har även hittat en liten kant för avgasbälgen långt ut på bälghuset. Ska se till att få denna rätt med nu när jag ändå ska fixa växelvajern. 

 

Tur att drivknutsbälgen sitter bra. Den vill man ju inte få problem med 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgasbälgen sträcks hårdast. Så den är jobbigast. 

Bälgen till Växelvajern kan krångla lite då fästet är ganska kort.. Limma och försök sätta tryck (riktning mot skölden) på slangklämman när du drar denna. Kolla också så bälgen inte sträcks för hårt vid uppfällning av drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inga problem förra året med att några bälgar släpper. Allt sitter och jag har limmat ALLA bälgar och nya slangklämmor. Byte även växelvajer, bussningar, stödlager, oljeslang, vattenslang och impeller. Tog ca 4 timmar, så så svårt är det inte att få dom att sitta kvar. Gjorde riktigt rent innan med aciton och putsade av med sandpapper. Sitter fint även i år.IMG_20170311_121336.thumb.jpg.9895f9cf68de6c73564304957f28ab86.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev BerraS:

Avgasbälgen sträcks hårdast. Så den är jobbigast. 

Bälgen till Växelvajern kan krångla lite då fästet är ganska kort.. Limma och försök sätta tryck (riktning mot skölden) på slangklämman när du drar denna. Kolla också så bälgen inte sträcks för hårt vid uppfällning av drevet.

 

Ska ytterändan på växelvajerbälgen vara fixerad vid ett ställe på vajerhylsan/höljet eller ska den glida? 

 

Tyckte jag gjorde allt enligt boken men det sker sig ändå....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Lawner:

 

Ska ytterändan på växelvajerbälgen vara fixerad vid ett ställe på vajerhylsan/höljet eller ska den glida? 

 

Tyckte jag gjorde allt enligt boken men det sker sig ändå....

Den ska inte glida fram och tillbaka, då finns risk för vattenläcka. 

Den lilla klämmringen som sitter där, får inte deformeras. Så var försiktig när du klämmer ihop den

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det fungerar faktiskt bra att använda ett buntband istället för den medskickade klämringen. Enklare att montera utan specialverktyg.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BerraS:

Den ska inte glida fram och tillbaka, då finns risk för vattenläcka. 

Den lilla klämmringen som sitter där, får inte deformeras. Så var försiktig när du klämmer ihop den

 

Jag klämde ihop den med en slangklämma. Sätt fint.

 

På den befintliga sätt inget. Men så har jag också haft ett litet inläckage med vatten någonstans tidigare. Det kan ju vara boven i dramat.

 

Jag misstänkte att den skulle sitta still. Dock så tycker jag att bälgen är lite i kortaste laget för att det ska fungera tillfredställande. Den blir väldigt utdragen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Eld-:

Det fungerar faktiskt bra att använda ett buntband istället för den medskickade klämringen. Enklare att montera utan specialverktyg.

Använde samma metod, en vanlig buntband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket nyttigt kunskap här.

 

Båten funkade utan bälgen, eller snarare med bälgen fäst bara i dess främre ände.

 

Såg en annan "kul" sak vid sjösättningen idag, det kom en granne med likadant drev efter mig till rampen. Kollade av nyfikenhet hans bälg, den satt som min, bara i främre ände. Undrade varför de sjösätter utan bälgen ordentligt fäst. De tittade lite konstigt på mig och svarade "ska det inte vara så här, så har vi alltid haft det...". Fast de erkände att de undrade lite över klämman i den lösa bälgänden...

 

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...