Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jan_af_lisoe

Båtmekaniker sabbade mitt drev ?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Egentligen så vet jag inte varför jag skriver detta inlägg, kanske främst att beklaga mig, kanske för att fråga om råd och kanske för att varna andra. Händer i en stad vid Ostkusten i Svealand. Kanske berättar mer senare, beror lite på vad ni tycker.


För 2 år sedan köpte en RYDS med Mercruiser motor och alfa drev. Båten var 10 år gammal och bälgarna var inte bytta, så båten åkte på en storservice inkl. bälgbyte hos en auktoriserad Mercruiser verkstad. Vintern 2017.


Allt verkade väl 1.a året, men när jag skulle börja vårrusta båten i år och tiltade upp drevet, så lossnade avgasbälgen på drevsidan. Hittade på nätet en båtfirma som hade den smarta affärsidén att göra jobbet hos kunden, vilket var bekvämt för mig då båten är uppallad och jag sliper få båten stående på en verkstad. Samt slipper köra på en ofjädrad 30 vagn. Deras internetsida var inte tillgänglig, firman hade en Facebooksida, uppdaterad sommaren 2017. Reflekterade inte så mycket över det.


Båtmeken (i alla fall vad han utgav sig vara) kunde komma redan dagen efter, kl 10. I verkligheten anlände han några minuter efter 12, med ursäkt att han glömde packningen hemma och skulle lämna barnet hos farmor.  Jobbet som skulle utföras var att sätta bälgen på plats och samtidigt kolla bälgens andra ände samt kolla den andra bälgen. Det var inga problem att fixa det. Inga problem var hans favorituttryck.

 

Konstigt nog kom han i en gammal Volvo med verktygen i några backar... Kastade sig på drevet och en timme och 20 minuter senare var bälgen och drevet på plats. Undrade lite varför han inte tiltade upp drevet för att kolla om bälgen satt ordentligt, men det skulle man inte göra så att limningen inte skulle förstöras innan den torkade. Jag swischade över 3000:- och skulle få kvitto med garanti när han kommit hem till kontoret.

 

När jag skulle  få presenningen på plats ser att växelspaken sitter fast i fram och går inte att rubba. Ringer den sk. meken, inga problem, han kommer i övermorgon och fixar det, tar bara 5 minuter, inga problem..

 

Ingen sk båtmek dyker upp den dagen, men fortfarande några veckor kvar till min planerade sjösättning. Under helger skall båten tvättas och havstuplaner skrapas, drevet tiltas halvvägs och puuuffff, bälgen lossnar i sin andra änden, den som den sk. meken påstod sig ha kollat och det var inga problem.

Försöker ringa honom måndagen efter, kommer bara till telefonsvararen, spelar in meddelandet men han hör aldrig av sig, och sms blir utan svar. Först på onsdagen får jag tag på honom, han låter ledsen och förvånad, men han kommer på fredag och fixar det hela på garanti, inga problem.

Så klart dyker han inte upp på fredagen.

 

Jobbar själv under båten helgen efter, och hittar några metalldetaljer, som jag är helt säker på inte hade legat där hela vintern.

 

Ringer igen på måndag, och han säger att han skall fixa det hela på tisdag, men eftersom byte av den andra bälgsidan inte ingick i hans uppdrag, så vill han ha extra betalt. Jag påpekar att det ingick i jobbet att kontrollera, men han hävdar att han hade kollat bälgen genom att dra i den med handen, och allt var OK, inga problem. Att det är normalt en urstark hydraulmotorn avsäkrad med 100A som drar i bälgen passerar honom spårlöst förbi. Jag går med på 500 extra, bara han kommer och fixar problemet någon gång. För nu har jag ett drev som är klart sämre än innan han kom, växelspaken sitter fast och några delar ligger under båten.

Han kommer inte, jag ringar honom halv fyra, och visst, han kommer strax, det är inga problem. Självklart kommer han inte och hör inte av sig heller.

Försöker få tag på honom i morse, men han svarar inte längre när jag ringer. Inte på sms eller meddelanden heller.

 

Jag ger upp, förstår att jag blivit lurad, förlorat 3000:-, förlorat en semesterdag, förlorat nästan 3 veckors möjlighet att få båten fixad innan alla verkstäder har fullt upp.

 

I morgon skall börja leta något seriöst varv som kan sätta bälgen på plats, och fixa växelspaken.....

 

Misstänker att jag kommer aldrig mer att se mina 3000:-, får kanske gå som läropengar. Det är dyrt att ha båt. Men att jag troligen inte får båten i sjön till min tänkta fiskesemester grämer mig ännu mer. Jag vet att jag har agerat dumt utan att kolla firman. Var desperat och naiv.

 

Har Ni några råd till mig ? Skall jag skriva vilken stad det är och vilken firma ? Skall jag ange de 4 sista siffrorna i telefonnumren som varning till andra båtägare ? Misstänker att firman nedlagt pga. inkompetens och nonchalans (ingen webbsida, ingen riktig servicebil), har såg chansen att enkelt tjäna lite svart kosing..... Jag antar att ARN är inte att tänka på för det kommer att stå ord mot ord, och det kom aldrig något kvitto.

IMG_3121_1.JPG

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F_n va surt!

Lider med dig och känner lite igen mig även om det aldrig blivit riktigt så tokigt för mig. 

Jag skulle försöka förtränga upplevelsen och dom försvunna pengarna snarast och ta med mig erfarenheten vidare i livet. 

Och kanske hitta en kompis som har en båt lämplig för fiske!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du varna andra. Uppger han sig för att driva företag ska du hänga ut honom med företagsnamn och ort så att minimera hanns möjligheter att lura fler.

Gör en anmälan till arn eftersom han utlovat kvitto och lovat åtgärda bristerna i av hanns bristfälliga reparation så är det helt klart ett fall för arn. Du har bevis iom att du swissat betalning till honom. 

Kontakta eventuellt skattemyndigheten med.

En tanke om du vill ge honom en chans så smsa att du vill att han omedelbart åtgärdar felen annars kommer du att kontakta arn, skattemyndigheten och ev kräva till baks betalningen med hjälp av kronofogden, kolla först med kronofogden om han har mycke skulder under indrivning om han har det så minskar dina chanser att få dina pengar indrivning av KF. 

Bevisbördan ligger i stort sett helt på hans sida eftersom du betalat honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sms:at honom, men han svarar inte på mina sms eller meddelanden och inte heller när jag ringer.

Jag skall fundera till i kväll om jag skall lägga in firmans namn och telefonnummer här. Platsen är Nynäshamn, ni får gärna kontakta mig privat om ni söker en båtmekaniker där.

Vet inte om jag orkar dra myndigheter i det hela, men ett sms till Skatteverket kostar inte så mycket. Annars lägger jag fokus på att hitta något seriöst varv som kan hjälpa mig. Tyvärr har det auktoriserade varvet som gjort fel bommat igen.

PS: På bilden ser man nu vad de gjort fel, plåtbiten med 2 'tänder' som syns på bilden skall sitta längs ner på bälgen den den töjs ut mest, inte överst där den gör ingen nytta. Hur kan en auktoriserad verkstad göra sådant fel är obegripligt ? Troligen höll färskt gummi bälgen på plats i ett år, men sen blev gummit äldre och det var kallare ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plåtbiten med två tänder är bara ett jordbleck som ska skapa elektrisk kontinuitet mellan slangklämman och drevet. Det har ingenting med fastsättningen att göra. Avgasbälgen brukar man för övrigt inte behöva limma. Det ska räcka med slangklämman. Du kan t.o.m. köra utan den bälgen men det kommer låta mer. Slangklämmorna måste varit väldigt dåligt dragna eftersom de lossnat.

 

Angående att reglaget har fastnat:

Under förutsättning att han inte varit inne i båten och hittat på något så måste han klantat sig rejält vid återmonteringen av drevet.

 

 

Jag tycker själv detta är ett ganska okomplicerat (om än pilligt) gds jobb men om du inte vill göra själv så är det ju bara att betala för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borde ha gjort det själv, men kollade youtube filmerna för sent, dvs när det blev sabbat. Det finns en kille där som monterar avgasbälgen utan att demontera drevet med väldigt enkla metoder.

 

Men efter den sk. mekanikers bravader vill jag få dit någon som verkligen kollar även den andra bälgen samt kollar om drevet är verkligen rätt monterad, för det ligger några metalldelar (och plastbit) på marken. Likaså att de kollar de övriga bälgarna.

 

Intressant vad du skriver om löst monterade slangklämmor, den 1a verkstaden bytte också kylvätska och alla klämmor där satt väldigt löst, de drog jag åt själv, men tänkte aldrig att det kunde ha varit samma problem med bälgarna.

 

Intressant det du skriver om plåtblecket, för det finns en film på youtube som hävdar att just detta bleck håller bälgen på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typiska erfarenheten jag har av "hantverkare/hantverkerier" som är gjorda mot endast pengar i belöning, alltså inte till någon nära vän/släktings räkning är att det alltid blir bättre att göra själv och oftast, om man har tillgång till rätt verktyg, även snabbare och till mindre möda än att anlita... tyvärr.

Annars skulle det inte heller finnas underlag för såpor som fuskbyggarna mm.

Pilla isär, kolla hur och varför varje del finns där, så du förstår konstruktionen. Sen är det ju bara att hålla rent och göra noggrannt.

Då är oftast jobbet gjort innan du ens skulle fått tag på nån som ska göra det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade verkstadshandboken och jobbet var märkt som svårt och som kräver specialverktyg.

 

Undras om det finns någon utbildning för mera kvalificerade båtmekarjobb, t.ex under vintern med workshop t.ex en kväll i veckan. Inte den enkla kursen som finns idag utan något mer avancerat, men inte en kurs för proffsmekaniker. För kvalificerade GDSare,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och satsa på att köpa verktyg för att klara det själv. Även om det går åt pipan en gång av tre så lär man sig och i längden på ganska kort sikt lönar det sig och man står inte oförberedd när det händer grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Jag kollade verkstadshandboken och jobbet var märkt som svårt och som kräver specialverktyg

Tycker jag har märkt många gånger att sånt som "kräver" dyra specialverktyg kan fixas med enklare verktyg eller något "bra-att-ha-material" som man böjer till, fast det tar längre tid. Men för den som ska försörja sig på att skruva lönar sig nog specialverktygen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ladda upp en bild på delarna du hittade på marken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

Intressant det du skriver om plåtblecket, för det finns en film på youtube som hävdar att just detta bleck håller bälgen på plats.

Man ska vara källkritisk även mot självutnämnda experter på tuben... eller på forum... :)

 

Fast att blecket, som upptar cirka en cm av hela omkretsen på bälgen och som dessutom ser exakt lika ut på både drivknutsbälg och avgasbälg, skulle sitta där för att hålla fast bälgen faller på sin egen orimlighet. 

 

www.drevman.se har en bra beskrivning av bälgbyte.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag träffar ungdomar som funderar på att starta något eget och fixa med båtar. De är seriösa, utbildade och vill göra bra jobb. Men det är svårt att etablera sig, skaffa kunder och dessutom betala både moms och skatt. 

För deras skull hoppas jag TS hänger ut stolpskottet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Eld- säger:

Kan du ladda upp en bild på delarna du hittade på marken?

skall fixa under helgen när jag besöker båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet faktiskt inte om jag vågar skriva ut hela namnet, det är kanske grövre kriminalitet bakom med risk för hämnd, men länk till hemsidan som inte fungerar och som egentligen innehåller namnet:

www.nhbatservice.se/

 

De fyra sista siffrorna i mobilnumren:
75 68
30 44

 

Personen ifråga påstår sig heta Mxxxx.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den adressen är spärrad nu.

Konkat eller ej betalat hemsidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar att jag är inte den 1:a lurade, kolla
https://www.reco.se/nynashamns-batservice

Sam B skrev om Nynäshamns båtservice

Akta er för detta företag! Själv anlitade jag dem förra året. De åkte till min båt för att utföra en vinterkonservering, efter kontroll av arbetet så insåg vi ganska snabbt att dom i princip inte gjort någonting alls. Det kostade dessutom kring 10tkr. Pengar som jag förmodligen aldrig kommer att se igen.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väldigt intressant att de har tre olika adresser (och ibland olika telefonnummer) på Visit Nynäshamn, sin egenFacebooksida samt Reco.se. Och ingen info om företagsnummer, F-skattesedel. Hittas inte heller i någon lista över registrerade företag (det kanske inte behövs ?)
Suck, skulle ha kollat i förväg, men man tänker inte när man är desperat.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Väldigt intressant att de har tre olika adresser (och ibland olika telefonnummer) på Visit Nynäshamn, sin egenFacebooksida samt Reco.se. Och ingen info om företagsnummer, F-skattesedel. Hittas inte heller i någon lista över registrerade företag (det kanske inte behövs ?)
Suck, skulle ha kollat i förväg, men man tänker inte när man är desperat.

Bäst effekt på sådana skojare är nog att ringa Skatteverket, även om det inte kommer att kompensera dig för deras bluffreparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

www.drevman.se

 

Köper allt av honom, har även hyrt verktyg. Micke är mycket hjälpsam, även via telefon/sms.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moxtech, Lasse är seriös, noggrann och duktig.

Han åker ut och skruvar på plats och verkar i Stockholmsområdet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilden på detaljer som låg under drevet efter "båtmekanikers" besök. Dessutom så verkar att det läcker drevolja ur drevet.

IMG_0046_2.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, jan_af_lisoe säger:

Här kommer bilden på detaljer som låg under drevet efter "båtmekanikers" besök. Dessutom så verkar att det läcker drevolja ur drevet.

IMG_0046_2.JPG

Ser ut som en bussning. Kan inte minnas den från min renovering av Alpha One Gen 2 förra våren. Låsbrickan är nog från jordvajern. Brickan och skruven är från något annat. 

Kontakta Drevman, han kommer även ut. Utgår från Fruängen i Stockholm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt möjligt att den sk. "båtmekanikern" tappade sina egna grejor, som han hade i två backar.
Jag har kontaktat ett varv S om stan, men jättetack för tips om Drevman. Borde ha lyssnat på Era råd i tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bussningen hör definitivt till ett trimkolvsfäste för ett Alpha One gen 2. 

 

Låsbrickan kan vara från skruven till anoden som sitter under fördelningsblocket. Sedan är det en vanlig skruv och bricka som inte hör ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Eld- säger:

Bussningen hör definitivt till ett trimkolvsfäste för ett Alpha One gen 2. 

 

Stämmer. Sitter totalt 8 stycken sådana. Hoppar ur om man har otur när man sätter i axeln till korvarna.

 

Enkelt att sätta dit bara lossa den svarta plastkoppen samt en låsbricka. Ska sitta en bricka mellan plastbustningen och låsbrickan med.

 

Vart läcker drevet olja? Brukar alltid komma en liten skvätt när man trycker dit drevet då påfyllnings"ventilen" trycks in. Så om det bara är lite oljekladd på höger sida sett bakifrån drevet är det normalt. Om inte packningen mellan drev och bälghus sluter tätt rinner det ut olja tills påfyllningsbehållaren i motorrummet är tom. 

 

Kolla ifall det är olja i behållaren i så fall är det nog riktigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan läcker fram på drevet, både på vänster och höger sida, skal försöka ta en bild och bifoga för svårt att beskriva. Men besöker båten först till helgen.

Förhoppningsvis kommer en bättre mekaniker och fixar både bälgen och drevet nästa vecka, hoppas inga vitala delar har försvunnit.

 

Bedrövligt att råka ut för en bedragare. Är tyvärr ny i båtreparationsbranchen, hade tidigare 2 takt Yamaha och 2 takt Tohatsu och kunde göra allt som behövdes själv.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klåpare finns det gott om.

 

Jag är andra ägare på min båt. Den här varit omhändertagen av båtfirma sedan ny. Förra ägaren har betalt stora summor för underhåll. 

 

Det har varit skrämmande dåligt omhändetaget. Dom debiterade ca 6000 för att byta bälgarna.

Men då bytte dom inte den till växelvajern. Satte fel bälg på avgasporten samt hade sönder kopplingen till oljeslangen som går genom skölden (kostar 125 kr men den byttes inte utan sattes med ett buntband som tur var har den inte lossnat) och monterade inte tillbaka glidbrickorna mellan sköld och bälghus.

 

Ditt oljeläckage låter mystiskt. Vad gjorde han med drevet? Har han haft isär och grejat med det? Bytt impellern eller liknande?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han lossade drevet för att byta bälgarna. Vet inte exakt hur det funkar, men man fyller drevolja i motorrummet så det måste finnas en oljefylld förbindelse som han inte tätat till ordentligt.

 

Håller med att båtfirmor känns inte alltid seriösa, jag har haft att göra med tre stycken och dåliga erfarenheter. Fast i detta fall känns det mer som en bedragare än en båtfirma.

 

Impellern bytt i fjol, så inget byte den här gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...