Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndW

MPPT vs PWM, observationer ur verkligheten

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon här som 

1. använt PWM-regulator

2. bytt till MPPT-regulator, och 

3. haft batteriövervakare (Ah-mätare) i bruk med båda regulatorerna? 

 

I så fall vore det intressant att veta hur mycket mer/mindre laddning du fått. Installerad effekt samt batteristorlek är relevant.

 

Vi kan väl vänta lite med den vanliga PWM-vs-MPPT-vs-fler-solceller-debatten. 

 

Bakgrund:

MPPT brukar sägas ge 10-30% högre laddning. Men det nämns sällan att MPPT-regulatorer har mycket högre självförbrukning, och mycket högre "startspänning", det minsta spänningsöverskott (skillnad mellan panel och batteri) som krävs för att ge någon laddnings alls (se Praktiskt Båtägande nr 5, 2016). Den populära  MPPT-regulatorn 1215bn har en uppgiven förbrukning om "<50mA (12V)/<27mA ( 24V )". 50 mA förbrukning blir 1.2 Ah per dygn. PWM har ofta en förbrukning omkring på mindre än 5 mA. 

En solcell omkring 50W ger en normaldag med horisontell orientering omkring 13 Ah: (https://www.sxk.se/content/prov-med-solcellspanel). Det innebär att 9% äts upp av egenförbrukningen, och vinsten blir ännu lägre. En mulen dag borde självförbrukning och startspänning göra att PWM ger markant mer effekt. 

 

En annan aspekt är vinterförvaringen. 1 mA förbrukning blir 0.72 Ah i månaden, eller 5 Ah på 7 månader.  50 mA blir 36 Ah i månaden. Hur många Ah laddning går man back November-Januari, med tanke på startspänning och allt? Som extremfall borde en inkopplad MPPT-regulator med övertäckt solpanel dra 250 Ah under en vinter, tillräckligt för att faktiskt förstöra ganska stora batteribankar. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, AndW säger:

Hej,

 

Är det någon här som 

1. använt PWM-regulator

2. bytt till MPPT-regulator, och 

3. haft batteriövervakare (Ah-mätare) i bruk med båda regulatorerna? 

 

I så fall vore det intressant att veta hur mycket mer/mindre laddning du fått. Installerad effekt samt batteristorlek är relevant.

 

Vi kan väl vänta lite med den vanliga PWM-vs-MPPT-vs-fler-solceller-debatten. 

 

Bakgrund:

MPPT brukar sägas ge 10-30% högre laddning. Men det nämns sällan att MPPT-regulatorer har mycket högre självförbrukning, och mycket högre "startspänning", det minsta spänningsöverskott (skillnad mellan panel och batteri) som krävs för att ge någon laddnings alls (se Praktiskt Båtägande nr 5, 2016). Den populära  MPPT-regulatorn 1215bn har en uppgiven förbrukning om "<50mA (12V)/<27mA ( 24V )". 50 mA förbrukning blir 1.2 Ah per dygn. PWM har ofta en förbrukning omkring på mindre än 5 mA. 

En solcell omkring 50W ger en normaldag med horisontell orientering omkring 13 Ah: (https://www.sxk.se/content/prov-med-solcellspanel). Det innebär att 9% äts upp av egenförbrukningen, och vinsten blir ännu lägre. En mulen dag borde självförbrukning och startspänning göra att PWM ger markant mer effekt. 

 

En annan aspekt är vinterförvaringen. 1 mA förbrukning blir 0.72 Ah i månaden, eller 5 Ah på 7 månader.  50 mA blir 36 Ah i månaden. Hur många Ah laddning går man back November-Januari, med tanke på startspänning och allt? Som extremfall borde en inkopplad MPPT-regulator med övertäckt solpanel dra 250 Ah under en vinter, tillräckligt för att faktiskt förstöra ganska stora batteribankar. 

 

 

 

 

Ingen aning vad min regulator är för typ.. om det alltid är 3 resp 4 bokstäversförkortning.

Har bara noterat att jag laddat ganska mycket under vintern.. brukar nollställa om jag kommer ihåg.

Har i alla fall laddat runt 100Ah sammanlagt och inte haft nån förbrukning på.. mer ön brlysning å ev maskin när jag varit ombord.

Så det mesta av förbrukningen bör vara regulatorn.

Har 500w solceller varav 300w ligger under genomskinlig presenning.

5 st 85Ah förbrukningsbatterier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Caribic410 säger:

Ingen aning vad min regulator är för typ.. om det alltid är 3 resp 4 bokstäversförkortning.

Har bara noterat att jag laddat ganska mycket under vintern.. brukar nollställa om jag kommer ihåg.

Har i alla fall laddat runt 100Ah sammanlagt och inte haft nån förbrukning på.. mer ön brlysning å ev maskin när jag varit ombord.

Så det mesta av förbrukningen bör vara regulatorn.

Har 500w solceller varav 300w ligger under genomskinlig presenning.

5 st 85Ah förbrukningsbatterier

Min mppt brukar ladda med ca 50 Wh per dygn när jag inte använder sommarstugan. 

400 Ah agm. Det ombildas då till värme i batteriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Caribic410 säger:

Ingen aning vad min regulator är för typ...

Tack för din medverkan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte häromåret en gammal regulator (troligen PWM) till en MPPT. Laddströmmen steg direkt från 2,5 till 3,5. Rätt bra tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mätte för ett par år sedan. Slutsats: max 15% mer i snitt under några veckor i juli.

Kylen gick för att få viss belastning, Ah mättes med en Turnigy.

I annonserna står det "upp till 30%" mer med MPPT. Hur mycket det blir i verkligheten beror på hur hårt man drar ur batterierna. Är de nästan helt urladdade blir skillnaden mellan solpanelens spänning och batteriet stor och då kommer MPPT till sin rätt.

Idag drar jag i snitt ut kanske 10% av batteriernas kapacitet och troligen är vinsten med MPPT mindre i snitt.

MPPT lönar sig sällan. Men, det kan skilja en hel del mellan olika regulatorer. En riktigt bra regulator kostar någon tusenlapp och är då alltid MPPT. För den som behöver en lampa på sitt utedass duger en regulator för 100kr. Eller till startbatteriet.

En bra regulator ska ha en lastutgång som man kan använda och frånkopplingsspänning, laddspänning mm ska kunna ställas in.

EPsolar, Tracer mfl är bra.

OBS det är bara intressant att titta på laddningen i snitt över fler dygn. Att bara titta på vad panelerna ger momentant är helt ointressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Havskrattan säger:

Min mppt brukar ladda med ca 50 Wh per dygn när jag inte använder sommarstugan. 

400 Ah agm. Det ombildas då till värme i batteriet.

 

OK.. typ 1,5Ah/ 12V/dygn. indirekt solvärme.. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte bidra med direkta erfarenheter men har också funderat på just dessa delar och ffa egenförbrukningen under vintern. 

Tror de flesta som byter till MPPT gör det i samband med renovering av elsystem och byte av batterier och därför har svårt att göra direkta jämförelser. 

Men jag är idel öra!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EPsolar 2215 uppges att förbruka <60mA. Det skulle innebära 1,44A/dygn. På sommaren skulle en 4W panel räcka. I december skulle man behöva en 40W panel.

Men, jag har inte lyckats mäta mer än runt 20mA. Det är ju inte helt enkelt att mäta.

Jag tror inte egenförbrukningen är ett problem.

Min PWM som laddar startbatteriet drar 6mA. En 5W panel klarar det under sämsta delen av året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan ju misstänka att självförbrukningen kan ses som bestående av två delar, där den ena är typ konstant och den andra beroende av laddningsförhållandena. När du mätte, var det med eller utan laddning samtidigt?

 

Sen undrar jag om x215bn inkluderar sin självförbrukning i kapacitetsmätningen, vet du det? 

 

Och framförallt, KAN laddaren dra ur batteriet om man t ex råkar lämna panelen urkopplad, eller täcker underspänningsskyddet även egenförbrukning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som skulle förbruka så mycket under stillestånd?

Jag tror utan att veta att den verkliga stilleståndsförbrukningen över tid är lägre.

Av CE-märkningsskäl behöver de gardera sig mot att förbrukningen skulle visa sig högre och få krav på återköp av produkten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

När du mätte, var det med eller utan laddning samtidigt?

Att mäta samtidigt som det laddar är svårt, man kan mäta effekt från solpanel resp till batteri. Men den skillnaden består ju av egenförbrukning och förlusten i omvandlingen. Säger ingenting alltså. 

Så jag kollade kvällstid. Hade tänkt mäta senare på året när det är fler mörka timmar men så blev det inte. Hade även tänkt ta hem regulatorn och koppla upp med solpanel för att mäta bättre. Vädret gjorde dock att mitt intresse minskade.

Har man minst 50W panel så klara man förbrukningen. Regulatorn är bra och att lägga ut mer pengar för att byta regulator känns onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i, under laddning är ju självförbrukningen samma sak som förlusten. Det måste ju vara utan laddning som avses.

 

Bhemac, har du nån uppfattning om huruvida självförbrukningen kan dra ur batteriet? På t ex x215bn. Det är inte avgörande för val av laddare men intressant att veta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, AndW säger:

Bhemac, har du nån uppfattning om huruvida självförbrukningen kan dra ur batteriet?

Uppfattning som att veta: Nej jag har ingen aning.

Som tro?: Det är en väldigt genomtänkt produkt så jag tror man stänger ner så mycket som möjligt om batteriet är svagt. Men samtidigt måste man ju kolla om det börjar komma kräm men det kan man ju göra då och då.

 

Ett spänningsavkännande larm är ett bra komplement. GeoSafe är billigt och bra men larmet för låg spänning kommer först vid 12,0V.

Det jag kört med är ett relä som faller när lastutgången stänger (och kylen stängs av). Relät tar väldigt lite ström, typ 15mA. Mitt stora larm (Topkodas) kan man ställa vid vilken spänning det ska larma. På vintern är det ställt på typ 12,5V eller ev högre (kommer inte ihåg). Dessutom får jag ett SMS med bla batterispänning och temperatur varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med relät, menar du att när lastutgången slår av så kopplar du också bort batteriet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, AndW säger:

Hur menar du med relät, menar du att när lastutgången slår av så kopplar du också bort batteriet? 

Nej, relät är bara till för att generera ett larm om lastutgången stänger ner.

Från början var jag lite misstänksam att lastutgången skulle kunna slå ifrån vid tex åska men det har aldrig hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...