Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lorelius

Tätning av hål i skrov

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har två hål i skrovet på min Albin 82 MS. De har använts för infästning av hållare till offeranod. Jag såg nu att infästningen var dålig, så jag gjorde om den. Osäker dock på om jag  gjorde rätt, och är lite orolig att båten ska läcka. Hur gör man på bästa sätt?

Såhär gjorde jag:

 

Skruvade hur de gamla bultarna. Gjorde rent insidan av skrovet med T-sprit-. Gjorde rent bultarna som går igenom hålen med T-sprit.

Fyllde hålen med Sikaflex 291. Drog igenom bultarna genom hålen (igenom Sikaflexen). Lade en bricka på insidan (som då hamnade ovanpå överflödig Sikaflex). Satte på muttrar på bultarna och drog åt relativt hårt.

Lade på Sikaflex på utsidan av skrovet, över bultarnas huvuden.

Kan det fungera tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte du i bulten bara för att täta hålet eller satte du fast nån hållare i bulten?

Har du nån bild. 

Det är alltid bra att bifoga en bild på det man frågar efter. 

Välkommen till Maringuiden.

För det mesta finns det inget direkt rätt eller fel, trots att vi har en himla massa olika åsikter - antingen vi begriper nåt eller inte. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta en bild när jag är i båten nästa gång. 

Jag satt inte fast något i bulten. Jag gjorde bara så för att det var så det var gjort innan, och då verkade det fungera. Men skillnaden, t.ex. är att jag har Sikaflex också på insidan, under brickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var altså bara för att täta ett hål under vattenlinjen.

Det fungerar säkert.

Själv hade jag tagit ett borr med större diameter än hålet och borrat rakt igenom - för att få ren yta på hålets kanter.

Sen hade jag tagit en försänkare och försänkt hålet både utifrån och innifrån.

 

Har man ingen försämkare går det i nödfall att använda ett grovt borr. Brukar nästan rekomendera att snurra borret för hand mellan fingrarna eller kör borrmaskinen baklänges.

Är hålet man skall försänka tex 6 mm och man tar ett 10/12 mm borr och försöker försänka med hjälp av borrmaskinen. Pötsligt hugger borrmaskinen och man har ett 10/12 mm hål i stället för ett 6 mm. Det kan hända den bäste - det har även hänt mig. :(

Blandat spackel av lamineringsepoxy och mickroglasbalonger. För den som normalt inte har de ingredienserna kan man natuligtvis köpa färdigt epoxyslaclek.

Fyll hålet och försänkningarna ordentligt.

 

Epoxyplugg.jpg.5a0823309822d7ef24600f409d133025.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är bilder på hur jag har lagat hålen i skrovet. Tror ni båten håller tätt?

 

Sjösättning på söndag och lite nervös....

IMG_6514.JPG

IMG_6519.JPG

IMG_6520.JPG

IMG_6518.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första visar alltså bultarna täckta av sikaflex på utsidan av båten. De andra bilderna visar infästningarna på skrovets insida. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var alltså fäste för en offeranod.

Sen vad den skall skydda det begriper inte jag, eller är den bara ditsatt för skojskull.

För det är väl inte nån form avanslutning som döljs under sikaflexen på vänster sida!?

Är det som det ser ut, skulle jag ta bort den helt onödiga skiten nästa höst och satt igen hålen.

Det är inte vacker, men det håller säkert tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ja, du har rätt, den är ju helt onödig.

För den har ingen vidarekoppling. Kanske fanns det till förra motorn? 

Jag tar bort den nästa höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var intresant. Om jag förstår rätt sitter det en offeranod direkt på skrovet utan någon koppling?

 

Jag har samma sak på min båt. Förre ägaren sa att den hamnat där av förste ägaren en ren slump utan att fylla någon funktion. (Tydligen hade förste ägarens hustru inför första sjösättningen kommit förbi och plockat upp en del som låg vid båten och frågat var den skulle sitta, och mannen lite nonchalant svarat "sätt den där" och pekat på skrovet, varpå hustrun satt den där). Förre ägaren lät den sitta kvar av nostalgiska skäl. Har nu suttit i 40 år. Jag har inte sett detta någonstans förut. Förrän i år då båten bredvid mig i vinter har precis samma... Och nu du...

 

Är det månne en gammal teori/"kunskap" från 70-talet att skydda axel/propeller på?

5ae1e020ea209_offeranodpskrov1.jpg.836475e41dca81f26132eb0442f5c82c.jpg5ae1e0adc929c_offeranodpskrov2.jpg.8c9ca0970af5efa471010256c4702526.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...