Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mjolko

Upphöjt läge Evinrude E-tec problem

Rekommendera Poster

Hej allihopa, är helt nybörjare på båtliv, båtar och motorer. I somras köpte jag min första båt en Faster 525 CC i aluminium med en 75HK Evinrude E-tec av årsmodell 2015. Av någon anledning så vill inte motorn stanna kvar i upphöjt läge. När jag hissat upp motorn ser allt ok ut men när jag nästa dag kommer så har den fallit ned. Vad är felet, ska det fyllas på någon olja eller är det något som behöver spännas/dras åt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor av årsmodell 2015 som sköts och servats enligt tillverkarens 

anvisningar (Första service efter 3år eller 300 timmar) har fortfarande garanti kvar (5år) så vänd dig till en auktoriserad Evinrude verkstad då det helt uppenbart är ett garanti ärende.

 

/Kenbja

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Kenbja men jag gissar att motorn har en upptippningsspärr som de flesta andra motorer. Denna ska användas för att avlasta trim-pumpen och hydraulcylindern när motorn är upptippad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska och ska!?

Vet inte vad det står i bruxen. En grinig ÅF kan säkert påpeka det som skäl till att du ska betala en del av repkostnaden. 

En annan anledning kan vara att luftningsskruven (heter den så den som man lossar för att släppa ner en motor utan att använda trim-motorn?) kan läcka lite. Prova att skruva åt den lite. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Jag ska kolla om jag hittar luftningsskruven och se om det hjälper att dra åt den annars får jag höra med någon ÅF/Evinrude verkstad. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...