Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
guzzlon

Omöjlig medbringare!!

Rekommendera Poster

Hej! Håller på att byta axeltätning men får inte lös medbringaren.. Missar jag nånting här? Har dragit lös centrum muttern men den är tokstum! Drog precis av armen på en kloavdragare.....

3A726990-04A7-4CBE-97CE-23EA139AF86E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Blir litet konfunderad över din frågeställning men anar att du med "medbringare" menar bakre halvan av axelkopplingen? (Ordet medbringare är för mig en sorts brytpinne, alltså nånting som skapats för att brista på billigast möjliga vis ifall propellern hugger i sten?)


Nå, jag förutsätter ändå att du med ordvalet "medbringare" menar lossdragning av propelleraxelns kopplingshalva? (Alltid bra ifall alla genast begriper forumtrådars syfte och förutsättningar har jag märkt. Blir snabbare och bättre svar? :-)

 

medbringare.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vart lite fundersam jag med, men jag hängde upp mig på centrum muttern.

 

Skulle vilja se en bild på ovan nämnda mutter och där den ska sitta.

 

Medbringaren, jag brukar använda den beteckningen på kopplingshalvorna, har ju ingen slits med spännskruvar så axeln måste ju sitta fast med endera konisk pinne, eller någon form av spännhylsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig får du gärna kalla den medbringare. En medbringare bringar med något, och det är just vad

propelleraxelflänsen gör. Den bringar med axeln i rotationen. Den behöver inte brista om propellern slår i något. I så fall är det en brytpinne. Om det sitter en mutter i centrum av medbringaren, sitter den på kona på axeln. För att få loss den kan man behöva värma den. Ett trick är att lossa muttern några varv och sätta en lämplig bit mellan backslagets axel och muttern på axeln, så att det blir en glipa när man för axelflänsen mot backslagets fläns. Sedan sätter man i skruvarna och muttrarna och drar dem jämnt. Om man har tur lossnar flänsen från axeln. Annars får man värma flänsen när den sitter i spänn. Man ska vara försiktig med avdragare mot propelleraxeln. Den är ganska mjuk och kan bli deformerad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Pentax säger:

Jag vart lite fundersam jag med, men jag hängde upp mig på centrum muttern.

 

Skulle vilja se en bild på ovan nämnda mutter och där den ska sitta.

 

Medbringaren, jag brukar använda den beteckningen på kopplingshalvorna, har ju ingen slits med spännskruvar så axeln måste ju sitta fast med endera konisk pinne, eller någon form av spännhylsa.

 

F129591A-50D7-4477-85CA-A2AA991C1DA0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

IOM att det är en centrum mutter så tog jag för givet att axeln är konisk med en krysskil. Men den sitter utav f...n.

Har provat att dra axelkopplingen alt kopplingsfläns alt propelleraxelfläns alt medbringare alt metallklump som sitter på den såkallade propelleraxeln som är en sorts pinne mellan backslaget i min båt och propellern som ibland driver båten framåt eller bakåt när vi inte seglar mot den som är snarlik på utgående axel från backslaget och prövat med en kloavdragare, 70cm skiftnyckel 1m vinkeljärn som mothåll. Tyvärr gick avdragaren sönder innan ”klumpen” lossnade.. Värmde det som gick med varmluftpistol, tyvärr är det inte läge att elda med något inne i båten...

 

Min fundering var om det kan tänkas vara nån annan konstruktion än kona krysskil och om nån råkade ha erfarenhet av något liknade problem.

 

Se bilden, sprickbildningen ser lite ofrisk ut tycker jag. Tycks ju glipa både inne vid gängen och en bit ut?

8B074798-8EC4-4501-9968-DC037ECCFEF1.jpeg

Redigerad av guzzlon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Rollen säger:

För mig får du gärna kalla den medbringare.

En medbringare bringar med något, och det är just vad propelleraxelflänsen gör. Den bringar med axeln i rotationen. Den behöver inte brista om propellern slår i något. I så fall är det en brytpinne. Om det sitter en mutter i centrum av medbringaren, sitter den på kona på axeln.  Man ska vara försiktig med avdragare mot propelleraxeln. Den är ganska mjuk och kan bli deformerad.

Håller med dej om ovanstående.

Min medbringare som på ytter "skalet" även är tätning till hylsan blev oval när jag kört för grov is i proppen. Bara att byta ena medbringaren.

Min satt monterad med kil och mutter på axeln.

Hylsan är av https://www.rodahl.se/axelsystem/helkapslade-propelleraxlar

 

medbringare.JPG

axel.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, Lasse-L säger:

Håller med dej om ovanstående.

Min medbringare som på ytter "skalet" även är tätning till hylsan blev oval när jag kört för grov is i proppen. Bara att byta ena medbringaren.

Min satt monterad med kil och mutter på axeln.

Hylsan är av https://www.rodahl.se/axelsystem/helkapslade-propelleraxlar

 

medbringare.JPG

axel.jpg

Det är inte ett lika tydligt krysskils spår i bakkant på min, men har tyvärr ingen bild.

Sista utvägen är att kapa axeln, köpa en ny koppling om det går att uppbringa en längre variant. Ev med en flexibel grunka emellan... 

Funderar på en bromstrumme avdragare som bultas i flänsen som ett sista försök..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...