Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Trollvinden

Hur jobbigt är det med en blå båt?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi kollar på olika båtar och det finns ju som bekant lite olika färger. Nu undrar jag hur mycket merjobb man får räkna med om man har en blå båt. Är det överkomligt eller ska man tänka sig för både en och två gånger?

Mvh Madeleine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur noga man är. 

En blå båt flyter lika bra som tex en vit. 

Men... 

På den blå gelcoaten syns det tydligt när den bleknar och det kräver mer jobb att få bort, speciellt på den sida som vanligtvis ligger mot solen. Man behöver polera med lite grövre medel på en blå gelcoat och det gör att så småningom blir det färgade lagret tunnt och så småningom kommer man polera igenom det. 

Jag har en blå rand på min styrpulpetare. Den är nu 18 år gammal och jag har låtit bli att polera det blåa med hårdare medel på senare år för att inte komma igenom färgskiktet. Snyggt är det inte men jag har fått acceptera det. 

Mycket mer jobb är det dock inte tycker jag. 

Jag skulle själv dra mig för att köpa en båt med blått skrov om jag hade för avsikt att hålla skrovet snyggt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att det förmodligen beror på båten, åldern och tillverkaren. En del kan ha lite tunnare gelcoat och då kan man förstås gå igenom lättare. Nu vet jag inte vad det är för båt ni kikar på, men vår daycruiser från 2002 är blå/mörkblå och har en fantastisk fin blå nyans fortfarande. Som ny.

 

Men det gäller att hålla efter ja. Som Christer påpekar så oxiderar färgad gelcoat lättare. Men om man gör ett bra grundjobb med ordentlig polering och sedan lackförsegling så klarar man sig med en lättare behandling år 2 osv. Jag kom undan med endast finrubbing i år och sedan vax. 

 

Men det är förstås inget snack om att färgad gelcoat kräver mer. Men när den väl är uppe i glans så är det svårslaget. Få saker lyfter fram en båts linjer så elegant som en riktigt sober kulör på skrovet om du frågar mig...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, hbengtsson säger:

Jag skulle vilja säga att det förmodligen beror på båten, åldern och tillverkaren. En del kan ha lite tunnare gelcoat och då kan man förstås gå igenom lättare. Nu vet jag inte vad det är för båt ni kikar på, men vår daycruiser från 2002 är blå/mörkblå och har en fantastisk fin blå nyans fortfarande. Som ny.

 

Men det gäller att hålla efter ja. Som Christer påpekar så oxiderar färgad gelcoat lättare. Men om man gör ett bra grundjobb med ordentlig polering och sedan lackförsegling så klarar man sig med en lättare behandling år 2 osv. Jag kom undan med endast finrubbing i år och sedan vax. 

 

Men det är förstås inget snack om att färgad gelcoat kräver mer. Men när den väl är uppe i glans så är det svårslaget. Få saker lyfter fram en båts linjer så elegant som en riktigt sober kulör på skrovet om du frågar mig...

Håller med dig :) Blå båt är skitsnyggt. Som du säger man lär hålla efter skrovet, och inte fuska. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det beror på kvaliteten på båt och plastarbeten. På mitt skrov är överdelen mörkblå och det håller en fin lyster under hela säsongen, båten är från 2002. Jag har lagt upp vårrustningen likadant oavsett om jag har haft en helvit båt eller någon färg och det har hållt hela säsongen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för kommentarerna. Det var till stor nytta för oss. Båten vi tänker på är från 2000 och den ser fantastiskt fin ut på bilderna. Men det är bra att veta vad som krävs om det går så långt.... 

Hoppas ni får en fin båtsemester! Med vänlig hälsning Madeleine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...