Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kanylburk

Ytbehandling av flatbottnad eka

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Tänkte försöka bygga mig en enkel flatbottnad eka av gran nu till sommaren. Själva konstruktionen känns det som att jag har stenkoll på men hur jag ska göra med inoljning och sådant är det lite värre med.

 

Just denna båt kommer inte ligga i vattnet(sötvatten) några längre stunder då den kommer dras upp på land efter varje tur. Räcker det då med att bara olja in utsida och insida med linolja och skippa fernissan eller kan man skippa allt vad ytbehandling heter?

 

Har försökt läsa på men jag får som ingen klarhet i hur man ska ytbehandla när jag inte kommer ha den i vattnet hela tiden. Vill helst ha den träfärgad också.

 

Väl mött!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är förmodligen inte den bäste att svara då min erfarenhet av träbåtar är riktigt gammal.

Jag gissar att om båten är helt obehandlad så kommer den spricka när den ligger på land (och torkar) så någon sorts behandling skulle jag göra. Kommer du kunna dra upp den med vagn eller på annat skonsamt sätt kanske fernissa är det bästa. Den behåller då sin färg ganska väl.

 

Välkommen till MG förresten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan båt ska man väl tjära?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Kanylburk säger:

- - -

Har försökt läsa på men jag får som ingen klarhet i hur man ska ytbehandla när jag inte kommer ha den i vattnet hela tiden. Vill helst ha den träfärgad också.

 

Väl mött!

En klassisk ytbehandling är Roslagsmahogny. En blandning av trätjära, linolja och terpentin eller lacknafta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsmahogny

https://www.gysinge.com/article/1085/roslagsmahogny-och-tjära

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, ChristerN säger:

Är förmodligen inte den bäste att svara då min erfarenhet av träbåtar är riktigt gammal.

Jag gissar att om båten är helt obehandlad så kommer den spricka när den ligger på land (och torkar) så någon sorts behandling skulle jag göra. Kommer du kunna dra upp den med vagn eller på annat skonsamt sätt kanske fernissa är det bästa. Den behåller då sin färg ganska väl.

 

Välkommen till MG förresten!

 

Tackar! 

 

Nja, den kommer väl mest dras upp för hand på sten och annat icke-skonsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, bhemac säger:

En sådan båt ska man väl tjära?

 

Ja, kanske😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Lintott säger:

En klassisk ytbehandling är Roslagsmahogny.

Absolut. Klibbar inte som ren tjära.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För uppföljningens skull så kan jag meddela att jag valde roslagsmahogny. Sjösättningen är planerad till imorgon. Lite sent på säsongen men jag orkar ju inte vänta tills nästa år😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som är intresserad så finns det bilder på projektet på min instagram @kanylburk under storyn "Das Boot" 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...