Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
supermoa

Försäkring för brygga

Rekommendera Poster

Hej

Vi är ett gäng som köpt en 25 meter lång flytbrygga som vi tänkte installera 8 båtplatser på.  Givetvis är vi införstådda med att förankringen är oerhört viktigt, men vad skulle hända om någon höststorm ändå skulle göra så att bryggan lösgjorde sig och drev i väg? Och vad skulle hända om en fridrivande brygga med ett antal båtar gled in och skadade annan egendom? Det känns som att alla  ni som har flytbryggor också bör funderat över detta scenario? Vad kom ni fram till? Finns det någon här som varit med om någon liknande situation och kan berätta hur försäkringsbolagen agerade då?

 

mvh "Både hängslen och livrem"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett försäkrings-scenario.

Är det en klubb som äger bryggan eller ett företag skaffar ni lämplig försäkring. Svenska Sjö försäkrar klubbar vet jag. Vad den försäkringen innefattar vet jag inte exakt, och vad varje båtförsäkring täcker upp vet jag inte heller. 

 

Rent tekniskt är det ju bevakning och hålla koll på grejerna som gäller så detta inte uppstår. Dykare och besiktning regelbundet osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget försökringsbolag har så vitt jag vet tagit på sig att försäkra bryggor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - men de försäkrar såklart ett företag eller en förening och dess inventarier. 

 

Hur ser ägandet ut idag?

Förening eller företag?

Ett gäng som köpt en brygga tillsammans som vill försäkra just bara en brygga lär inte funka, nej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bildar en förening som äger bryggan, ideell eller ekonomisk. Sen prata man med ett försäkringsbolag tex Länsförsäkringar. Troligen är det en samfällighetsförsäkring man ska ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skrevs frågan till de olika försäkringsbolagen:

Hej, 
Vi är (snart) en ekonomisk förening som ska bygga ut en båthamn. Själva båtbryggan är 25 meter lång och kommer förtöjas med ett antal rejäla tyngder ner i en mycket lerig botten (tyngderna räknar vi med sjunker ned 1-2 meter i blåleran) som sedan fäster i båtbryggan med rejäl kätting på ett antal punkter. 

 

Svaren kunde se ut i stil med detta: 

"Tyvärr försäkrar vi endast bryggor för brand, vi kan alltså inte erbjuda er någon ansvarsförsäkring om bryggan exempelvis skulle  gå sönder och skada båtar eller annan egendom".

 

Det är för mig solklart att det framgår att vi har för avsikt att skapa en ekonomisk förening och svaret kan jag heller inte tolka på något annat sätt än att om bryggan sliter sig och därefter skadar annan egendom så gäller inte försäkringen.

Låt oss leka med tanken att vi har 10 båtar fastsurrade vid bryggan. Varje båt är värderad till 250 000 kr. Nu sliter sig bryggan och åker mot land där det ligger en båt värderad till 1 000 000kr. Det krävs inte mycket matematik för att inse att detta skulle kunna bli enorma kostnader som någon ska betala. Scenarios som detta måste ju ha inträffat tidigare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt udda. En ekonomisk förening tecknar ju en företagsförsäkring. På de igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, supermoa säger:

Så här skrevs frågan till de olika försäkringsbolagen:

Hej, 
Vi är (snart) en ekonomisk förening som ska bygga ut en båthamn. Själva båtbryggan är 25 meter lång och kommer förtöjas med ett antal rejäla tyngder ner i en mycket lerig botten (tyngderna räknar vi med sjunker ned 1-2 meter i blåleran) som sedan fäster i båtbryggan med rejäl kätting på ett antal punkter. 

 

Svaren kunde se ut i stil med detta: 

"Tyvärr försäkrar vi endast bryggor för brand, vi kan alltså inte erbjuda er någon ansvarsförsäkring om bryggan exempelvis skulle  gå sönder och skada båtar eller annan egendom".

 

Det är för mig solklart att det framgår att vi har för avsikt att skapa en ekonomisk förening och svaret kan jag heller inte tolka på något annat sätt än att om bryggan sliter sig och därefter skadar annan egendom så gäller inte försäkringen.

Låt oss leka med tanken att vi har 10 båtar fastsurrade vid bryggan. Varje båt är värderad till 250 000 kr. Nu sliter sig bryggan och åker mot land där det ligger en båt värderad till 1 000 000kr. Det krävs inte mycket matematik för att inse att detta skulle kunna bli enorma kostnader som någon ska betala. Scenarios som detta måste ju ha inträffat tidigare. 

 

Detta ersätts via varje båts sakförsäkring. Om skadan orsakats p g a oaktsamhet från bryggägarens sida så är det en civilrättslig process där den skadedrabbade (Eller den skadedrabbades försäkringsbolag) måste visa att det är oaktsamhet som orsakat skadan (Ren olycka eller oförutsedda händelser är inte oaktsamhet) Om det är styrkt oaktsamhet och det är t ex en förening som äger bryggan så har förhoppningsvis föreningen en försäkring som omfattar ansvarsskada. D v s som ersätter om föreningen blir skadeståndsskyldiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det låter som att det har skett ett missförstånd från försäkringsbolagens sida (även om jag måste säga att förfrågan från "vårt" håll var tydlig om svår att misstolka). Någon från vår blivande ekonomiska förening får kontakta försäkringsbolagen på nytt... 

Tack för era svar. Har andra medlemmar här på forumet erfarenhet i frågan får ni jättegärna skriva några rader om detta.  

 

Redigerad av supermoa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med många år i försäkringsbranschen bakom mig (dock inte nu längre) så kan jag tycka att ni ska ha en ansvarsförsäkring  och en egendomsförsäkring. Att objektsförsäkra enbart en brygga är nog svårt. Men en brygga ingår....liksom... i den försäkring som omfattar marken ni hyr, arrenderar eller äger. Där kan det skilja lite mellan olika bolag och/eller villkor. Kolla i vilken mån skador på själva bryggan ersätts..
I vanliga villa/fritidshusförsäkringar krävs ofta ett tillägg, typ allrisk, för att skador på bryggor ska ersättas. Tro mig. Jag jobbade med skadehandläggning under "stormåren" i början på 00-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö har en båtklubbsförsäkring där det ingår en ansvarsförsäkring om det uppstår ett skadeståndskrav på klubben.

 

ANSVARSFÖRSÄKRING

Försäkringen gäller för skadeståndsskyldighet som kan åsamkas båtklubben och gäller för all verksamhet

som anses vara normal verksamhet för en båtklubb. Försäkringsbeloppet är 5 000 000 kr vid sak- och

personskada. Vid skada på omhändertagen egendom är ersättningsbeloppet begränsat till 2 000 000 kr.

Vid lyft eller transport av båt är ersättningen begränsad till 1 000 000 kr. Båtägarens båtförsäkring

gäller dock alltid i första hand. Självrisken vid skada på båt som lyfts och/eller transporters med mobil-

kran är 50 % av prisbasbeloppet. Högre försäkringsbelopp kan tecknas som tilläggsförsäkring.

 

Angående egendom så säger villkoren: Bryggor och bommar kan endast brandförsäkras.

 

Så ni ska kanske bilda en båtklubb som ansluts till SBU och regionalt båtförbund, så kan ni i alla fall få en ansvarsförsäkring på 5Mkr. Er största farhåga verkar ju vara ansvarsrisken snarare än att bryggan skadas.

 

Som Janken skriver så är det nog lättare att "få in" en privatägd brygga i en fastighetsförsäkring. En privat brygga är ju en mindre del av skaderisken i en fastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Lintott säger:

Så ni ska kanske bilda en båtklubb som ansluts till SBU och regionalt båtförbund

Det kan vara en väg men en brygga har inte mycket med en båtklubb att göra. En vanlig ideell eller ekonomisk förening har inga problem att försäkra sina anläggningar. Tex en gemensamt ägd paddock brukar drivas som en ekonomisk förening för att kunna hållas försäkrad. Samma med enskilda vägar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...