Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Rolle85

Byta relingslist

Rekommendera Poster

Antar att det enbart heter relingslist och jag är sugen på att byta ut min.

Min list är en aluminiumskena där man tryckt in själva plastlisten. Fann en bild på nätet som visar principen: 

Längst bak på båten är själva avslutet på varje sida av listen, man har låst öppningarna med en metallbit som går att skruva bort.

 

Hur gör jag för att få ut den gamla listen och hur gör man för att få i en ny list? Skjuter man in den från ena sidan och pressar listen framåt i skenan hela vägen runt? Båten är 6,3 meter lång så ca 12 meter relingslist pratar vi om.

 

aluminium-605-50mm-komplet.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Rolle85 säger:

Antar att det enbart heter relingslist och jag är sugen på att byta ut min.

Min list är en aluminiumskena där man tryckt in själva plastlisten. Fann en bild på nätet som visar principen: 

Längst bak på båten är själva avslutet på varje sida av listen, man har låst öppningarna med en metallbit som går att skruva bort.

 

Hur gör jag för att få ut den gamla listen och hur gör man för att få i en ny list? Skjuter man in den från ena sidan och pressar listen framåt i skenan hela vägen runt? Båten är 6,3 meter lång så ca 12 meter relingslist pratar vi om.

 

aluminium-605-50mm-komplet.jpg

Helt ärligt låt bli är mitt tips. Jag har ej bytt list på en sådan konstruktion som du har, men på vanlig båt alltså båt som du kränger över listen på skrov däck har jag gjort några gånger. Och för att få detta bra iaf om vi säger normal/vanlig montering, så gäller det att ha gummit flytande. Dvs du lär värma listen så den är i princip kokhet, sedan går det åt ett par gubbar en drar och en trycker fast, man har inte så lång tid på sig för när listen kallnar blir den styv och det går inte längre att dra ut den. Blir den för slakt monterad kommer den kalva i solljuset på sommaren. Jag tror i ditt fall att man har ett specialverktyg för att trycka in skjuta in listen i aluminium skenan, något jag tror. Finns säkert någon som är kunnig i ditt fall. Men detta skulle inte jag ge mig på iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat är att hålla med Kossor, har man ingen erfarenhet av dylika jobb, låt bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att det är principen som du visar i post 1 så var det precis detta jag gjorde i helgen på vår Bayliner 2855 även om jag satte tillbaka samma list igen eftersom jag var på jakt efter källan till en vattenläcka (som vi inte hittade). Att ta bort den var inga bekymmer alls, bara dra ut den sakta men säkert. Att sätta tillbaka den var lite knepigare men ändå relativt enkelt när man var två personer. En värmde på listen med värmepistol och den andra la in i den i underkant och pressade in den övre delen med ett däckjärn. Skulle tro att vi arbetade strax under en timma med 1/3 av listen på en 28 fots båt. Det var väldigt bra att varva arbetsuppgifter för man blir fort trött i händerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat denna list på min Silverline,monterade både alu och gummit själv.Använde värmepistol på gummit körde ca 2dm i taget gick bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fick du dit listen? Tryckte du in den från ena änden o sköt framåt eller värmde du allt eftersom o pressa in bit för bit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bit för bit,den blir fin och följsam när man värmer den

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också bytt exakt den typen av list som i första inlägget. Inga större bekymmer att peta i den nya när man värmt den lite.

Jag bytte enbart för att jag ville ha en svart istället för en grön som satt original, den va inte vacker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den principen?

 

var köpte ni era nya lister? Varken Hjertmans eller Seasea har den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på listen? Är den trasig, flisig eller ser den bara allmänt skabbig ut? Du kanske kan börja med att testa cellulosaförtunning och "smälta" ner gummit för hand med en trasa. Resultatet kan bli riktigt bra. Det både rengör och jämnar ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dels gillar jag inte färgen och dels är den sliten så den behöver bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

verkar bara vara ett företag i Danmark (profillagret.se) som tillverkar sådan list....galet..

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Rolle85 säger:

verkar bara vara ett företag i Danmark (profillagret.se) som tillverkar sådan list....galet..

Har du kollat Kuntze?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde ny badbrygga köpte jag ny aluminiumlist till aktern. Den tog jag hem från lindemann (Tyskland) via vår lokala båttillbehörsbutik.

Själva gummilisten köpte jag från kuntze, den som är tänkt för coronet båtar. Den passar perfekt i den aluminiumlisten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ali 604 har jag för mig aluminiumlisten heter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

verkar inte vara den aluminiumprofilen jag har, se bild:

 

IMG_7305.JPG

IMG_7307.JPG

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mina prylar av Mads på profillagret i DK,väldigt bra kontakt.

Om du vill kan jag mäta på min imorgon

20180303_145712.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag beställde några prover från profillagret i danmark, bör väl dyka upp imorgon. 

Hur får du dit listen? Skjuter du in från ena änden hela vägen runt om båten till andra öppningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Börja i aktern o värm typ 2dm med pistol på halvfart,sen lägger du i i undre först sedan med lämpligt verktyg så matar du i övre.

Bilden är bara en bit list monterad när man bockar railsen annars säckar den ihop.

Redigerad av trucker1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Liten uppdatering. Fick nu hem provbitar från profillagret.se

Den nedersta listen passer bra så nu har jag beställt 14meter list =)

IMG_7427.JPG

Redigerad av Rolle85
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag sysslar ju också med gamla lokaltrafikfordon.

För några år sedan hjälpte vi till med en del jobb på en gammal halvturistbuss. Den hade till 99% likadana gummilister i nästan likadana aluminiumskenor.

Jag vet inte säkert, men vill minnas att nya listen kom från Kuntze.

Vi var flera gubbar som hjälptes åt med monteringen, samma metoder som redan har beskrivits ovan, men vi använde också silikonspray som sprutades i skenorna. Vi hade dessvärre ingen större tunna, men försökte i alla fall att lägga listen i varmvatten så gått det gick, det underlättade. När den andra sidan skulle få ny list några veckor senare var det högsommar, och den listen lades i solen på varm asfalt, det underlättade också, men helt lätt var det inte.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu var det klart. Inga problem, tog 40 minuter att byta :)

blev så snyggt !

 

D1665CA0-C6E6-49B3-BAE6-847450E8F550.jpeg

79DA3455-4CF2-4F9F-A0FC-0C03460A2B85.jpeg

Redigerad av Rolle85
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...