Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

oxalsyra i kylsystemet...

Rekommendera Poster

Jag har tempproblem med att tempen går upp över 90° vid motorvarv över 3000 rpm. Jag funderar på om det funkar med att göra en blandning av oxalsyra och c:a 12 liter vatten, köra in det i kylsystemet via kylvattenintaget (saltvattenkylning) och låta den blandningen ligga och gotta sig i 2-3 dygn innan jag  sköljer ur systemet. Detta för att se om det rensas ur snäck och bôs ur t ex värmeväxlaren, skit som kanske hindrar vattenflöde för kylning... 

 

Vad tror expertisen här om det? 

 

Blandningen tänkte jag c:a 20-30 %... D v s 12 liter vatten och då 3,6 dl oxalpulver...

 

Eller tar kylsystemet skada av oxalpulvret? Jag vet att det finns nåt norskt medel som tydligen ska vara dunder: Systemrens... Har jag läst på norska batplassen att många använder, med kanonresultat. Någon som använt sig av det? Och i så fall: Finns det att köpa i Sverige?

 

Ser fram mot relevanta svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Systemrens säljs bl.a. av norska Maritim A/S. Maritim A/S ägs sedan en tid av Hjertmans. Kanske är det ett önsketänkande att Hjertmans skulle ta hem produkter från Maritim på beställning. Frågan är ju fri.

 

Kylarrens är kanske ett alternativ och sådana produkter finns ju av olika fabrikat hos allt från Biltema till "Fina butiken".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

Systemrens säljs bl.a. av norska Maritim A/S. Maritim A/S ägs sedan en tid av Hjertmans. Kanske är det ett önsketänkande att Hjertmans skulle ta hem produkter från Maritim på beställning. Frågan är ju fri.

 

Kylarrens är kanske ett alternativ och sådana produkter finns ju av olika fabrikat hos allt från Biltema till "Fina butiken".

 

Ok. Kan höra med Hjertmans, kan ju bara få två olika svar 😊

 

Vad tror du om oxalsyreblandningen... Funkar den eller är det bara no no no...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Kenneth_S säger:

 

Ok. Kan höra med Hjertmans, kan ju bara få två olika svar 😊

 

Vad tror du om oxalsyreblandningen... Funkar den eller är det bara no no no...?

 

Jag är ingen expert, faktiskt långt därifrån tyvärr, men jag skulle nog kunna tänka mig att prova oxalsyreblandning i en situation som Din. Att låta oxalsyrelösningen ligga och gotta sig i 2-3 dygn skulle jag nog däremot inte göra med tanke på hur snabbt oxalsyran löser andra beläggningar.

 

Men jag har ofta fel... :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Kenneth_S säger:

Jag har tempproblem med att tempen går upp över 90° vid motorvarv över 3000 rpm. Jag funderar på om det funkar med att göra en blandning av oxalsyra och c:a 12 liter vatten, köra in det i kylsystemet via kylvattenintaget (saltvattenkylning) och låta den blandningen ligga och gotta sig i 2-3 dygn innan jag  sköljer ur systemet. Detta för att se om det rensas ur snäck och bôs ur t ex värmeväxlaren, skit som kanske hindrar vattenflöde för kylning... 

 

Vad tror expertisen här om det? 

 

Blandningen tänkte jag c:a 20-30 %... D v s 12 liter vatten och då 3,6 dl oxalpulver...

 

Eller tar kylsystemet skada av oxalpulvret? Jag vet att det finns nåt norskt medel som tydligen ska vara dunder: Systemrens... Har jag läst på norska batplassen att många använder, med kanonresultat. Någon som använt sig av det? Och i så fall: Finns det att köpa i Sverige?

 

Ser fram mot relevanta svar

Är det alumotor eller?

Det är nog ingen fara att köra in oxalsyra eller fosforsyra.

Det äter inte metall direkt effektivt, däremot kalk och rost. De flesta packningsmaterialen tål dessa syror jättebra. Du har ju åxå tänkt spä ut det rätt mkt.

Du kan alltid hälla upp lite i en plastburk vid sidan om och lägga i en referensbit.. som du ju kan hålla koll på.

Vad du än gör, om det är alu-motor, häll inte i ett alkaliskt medel... det löser upp aluminium jätteeffektivt.

När du kör syra igenom kommer du snart märka att det skummar, då löser den kalk.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Caribic410 säger:

Är det alumotor eller?

Det är nog ingen fara att köra in oxalsyra eller fosforsyra.

Det äter inte metall direkt effektivt, däremot kalk och rost. De flesta packningsmaterialen tål dessa syror jättebra. Du har ju åxå tänkt spä ut det rätt mkt.

Du kan alltid hälla upp lite i en plastburk vid sidan om och lägga i en referensbit.. som du ju kan hålla koll på.

Vad du än gör, om det är alu-motor, häll inte i ett alkaliskt medel... det löser upp aluminium jätteeffektivt.

När du kör syra igenom kommer du snart märka att det skummar, då löser den kalk.

 

Tackar för svar.

Motorn är en gammal VP TMD 40B från 1985, så ALU har knappt uppfunnet då :lol:

 

Så du tror det kan funka utan komplikationer. Låter bra. Systemrens som jag nämnde ovan, innehåller oxå fosforsyra, så det verkar vara samma lösning. De rekommenderar 10-20 % lösning, så jag tyckte jag tog i med 30 % 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Kenneth_S säger:

 

Tackar för svar.

Motorn är en gammal VP TMD 40B från 1985, så ALU har knappt uppfunnet då :lol:

 

Så du tror det kan funka utan komplikationer. Låter bra. Systemrens som jag nämnde ovan, innehåller oxå fosforsyra, så det verkar vara samma lösning. De rekommenderar 10-20 % lösning, så jag tyckte jag tog i med 30 % 😄

Starkare lösning högre temp kräver kortare tid och viceversa.. du kommer ha effekten att du även tar bort rost.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till...

 

Finns det någon "begränsning" på dosering, vad det gäller oxalsyra - Och som i detta fallet, i kylsystemet (sjövattenkylning)?

 

Tänkte alltså blanda runt 8-10 liter vatten med oxalpulver, starta motorn och dra in det i kylsystemet via kylvattenintaget, och låta det ligga ett tag, och då om det är bra att fläska i rejält, och det ligger och gottar sig i systemet ett dygn eller två... Första tanken på blandning var 30%, men det kanske är i minsta laget? 

 

Vad anser ni?

 

Ser fram mot återkoppling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kenneth_S säger:

En fråga till...

 

Finns det någon "begränsning" på dosering, vad det gäller oxalsyra - Och som i detta fallet, i kylsystemet (sjövattenkylning)?

 

Tänkte alltså blanda runt 8-10 liter vatten med oxalpulver, starta motorn och dra in det i kylsystemet via kylvattenintaget, och låta det ligga ett tag, och då om det är bra att fläska i rejält, och det ligger och gottar sig i systemet ett dygn eller två... Första tanken på blandning var 30%, men det kanske är i minsta laget? 

 

Vad anser ni?

 

Ser fram mot återkoppling

 

Begränsning, nja oxalkristallerna löser sig inte mer än till en viss gräns, "mättad lösning" resten kommer att ligga olöst i vattnet.

 

Som påpekats tidigare gillar inte aluminium och zink (galvat) oxalsyra.

Aluminiumdelar har funnits i motorer i 100 år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Pentax säger:

 

Begränsning, nja oxalkristallerna löser sig inte mer än till en viss gräns, "mättad lösning" resten kommer att ligga olöst i vattnet.

 

Som påpekats tidigare gillar inte aluminium och zink (galvat) oxalsyra.

Aluminiumdelar har funnits i motorer i 100 år.

 

Hur kan jag ta reda på huruvida det är alu eller zinkmaterial i kylsystemet? Om t ex topplocket är alu, risk för skada enligt min metod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Kenneth_S säger:

 

Hur kan jag ta reda på huruvida det är alu eller zinkmaterial i kylsystemet? Om t ex topplocket är alu, risk för skada enligt min metod?

 

Tänker att från intaget, att det går i rörsystem runt de delar som ska kylas... Eller tänker jag galet? 

 

Värmeväxlare, oljekylare... Hur vet jag om det är alu eller zink i dessa?

 

Ser fram mot återkoppling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Kenneth_S säger:

Hur vet jag om det är alu eller zink i dessa?

Det vet man inte riktigt. Jag skulle nog börja med något ofarligare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Det vet man inte riktigt. Jag skulle nog börja med något ofarligare.

 

Eller oxå "Try and error" :ph34r:;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta skulle jag utgå från att det finns delar av alu. i din maskin.

 

Varför inte göra en adekvat felsökning istället, från kylvattenintaget i botten, systematiskt till avgasutsläppet och rensa mekaniskt / handgripligt där det eventuellt är stopp/dåligt flöde.

 

Lite OT, oxalsyra verkar ha blivit den nya innedrogen bland båtåkare, ja jag vet jag har propagerat för den till att rengöra skrov, och på träbåtstiden funkade den till att bleka trä som blivit mörkt.

 

;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle nog prova att lägga en zink och en alubit i en burk med oxalsyra och se om de påverkas efter några dygn. Hur är det med mässing? Finns väl en del rördelar.

Kom att tänka på... Om två olika metaller förbinds genom järnet i motorn, och kylsystemet fylls med syra, har man då skapat ett galvaniskt element?

Redigerad av trewq
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Utan att veta skulle jag utgå från att det finns delar av alu. i din maskin.

 

Varför inte göra en adekvat felsökning istället, från kylvattenintaget i botten, systematiskt till avgasutsläppet och rensa mekaniskt / handgripligt där det eventuellt är stopp/dåligt flöde.

 

Lite OT, oxalsyra verkar ha blivit den nya innedrogen bland båtåkare, ja jag vet jag har propagerat för den till att rengöra skrov, och på träbåtstiden funkade den till att bleka trä som blivit mörkt.

 

;)

 

Vis av erfarenhet från tidigare adekvat felsökning bakifrån, med nerplockning och snäckrensning av oljekylaren, och det stora och inte fullt så bekväma jobb det innebar -både vid demontering och montering- så ville jag slippa just denna resa igen och se om det fanns ett mycket enklare och bekvämare sätt att göra rensningen. Man är ju trots allt inte 55 år längre...

 

Jag hade en "mekaniker" på maskinen för några år sedan -dagarna innan jag beslöt mig för att felsöka bakifrån och framåt- som hällde i en blandning av myrsyra (som han kallade oxalsyran) i sjövattenhuset (heter det så?) så att det skulle gå genom systemet och ligga och gotta sig över natten. Bara det att han inte hade motorn igång, så blandningen kom ju inte  speciellt långt i systemet. Därför gjorde jag felsökning bakifrån, och kom fram till att problemet satt i oljekylaren. Demonterade den, och den var totalt igenkleggad av kalk. Grejen är att det då inte tog skada... Plus att det var en som jobbar med båtmotorer som hällde i blandningen 

 

Har kvar en del tempproblem,och en hel del oxalpulver, så därför tänkte jag göra om proceduren, denna gång med startad motor så att blandningen går in i hela kylsystem. Jag misstänker att det är en kalksamling i värmeväxlaren framför allt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det nya bud. Ska köpa "Systemrens" från Norge... Enligt vad jag läst på baatplassen.no så kör de detta mycket i Norge, med mycket gott resultat 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Kenneth_S säger:

Nu är det nya bud. Ska köpa "Systemrens" från Norge... Enligt vad jag läst på baatplassen.no så kör de detta mycket i Norge, med mycket gott resultat 😃

VAd innehåller det för syra?

Saltsyra, svavelsyra har stor påverkan på aluminium, krom, rostfritt mm.

Fosforsyra har inte särskilt stark påverkan på dom metallerna men löser kalk mm väldigt bra ändå.

Testade en produkt som innehåller 20%saltsyra jämfört med korrosionsinhibitor mot en produkt som innehåller ca 40% fosforsyra och lite svavelsyra.

Stoppade ner kromade tackknappar, av plast med krombeläggning.

efter ett par dgr i rumstemperatur var det mesta av kromet borta från knapparna som låg i saltsyran medans de som låg i fosfor (lite svavel)- syran var oförändrade.

Oxalsyra ska åxå vara "snällare" än ex saltsyra men jag har ingen erfarenhet av det.

JAg skulle välja produkt som innehåller fosforsyra, spä till ca 5% lösning köra det varmt (60-90grader)

då är nog riskerna väldigt små.

Systemrens kanske innehåller "snäll" syra, finns ju ganska många att välja på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Caribic410 säger:

VAd innehåller det för syra?

Saltsyra, svavelsyra har stor påverkan på aluminium, krom, rostfritt mm.

Fosforsyra har inte särskilt stark påverkan på dom metallerna men löser kalk mm väldigt bra ändå.

Testade en produkt som innehåller 20%saltsyra jämfört med korrosionsinhibitor mot en produkt som innehåller ca 40% fosforsyra och lite svavelsyra.

Stoppade ner kromade tackknappar, av plast med krombeläggning.

efter ett par dgr i rumstemperatur var det mesta av kromet borta från knapparna som låg i saltsyran medans de som låg i fosfor (lite svavel)- syran var oförändrade.

Oxalsyra ska åxå vara "snällare" än ex saltsyra men jag har ingen erfarenhet av det.

JAg skulle välja produkt som innehåller fosforsyra, spä till ca 5% lösning köra det varmt (60-90grader)

då är nog riskerna väldigt små.

Systemrens kanske innehåller "snäll" syra, finns ju ganska många att välja på.

 

 

Citronsyra & fosforsyra...

 

https://www.maritim.no/content/mma/publish/11/1114/111407/13500-00%2Bdatablad.pdf&ved=2ahUKEwjCh4ektcTaAhWih6YKHWcdAzYQFjAUegQIBhAB&usg=AOvVaw3_QKVaDWwCnjQ_s2g-viWf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Caribic410 säger:

VAd innehåller det för syra?

Saltsyra, svavelsyra har stor påverkan på aluminium, krom, rostfritt mm.

Fosforsyra har inte särskilt stark påverkan på dom metallerna men löser kalk mm väldigt bra ändå.

Testade en produkt som innehåller 20%saltsyra jämfört med korrosionsinhibitor mot en produkt som innehåller ca 40% fosforsyra och lite svavelsyra.

Stoppade ner kromade tackknappar, av plast med krombeläggning.

efter ett par dgr i rumstemperatur var det mesta av kromet borta från knapparna som låg i saltsyran medans de som låg i fosfor (lite svavel)- syran var oförändrade.

Oxalsyra ska åxå vara "snällare" än ex saltsyra men jag har ingen erfarenhet av det.

JAg skulle välja produkt som innehåller fosforsyra, spä till ca 5% lösning köra det varmt (60-90grader)

då är nog riskerna väldigt små.

Systemrens kanske innehåller "snäll" syra, finns ju ganska många att välja på.

 

Systemrens Sitronsyre:5 - 15 %, Fosforsyre:< 10 % för 200norska kr/liter

Du bör kunna köpa närmare och mycket prisvärdare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pannsten (i färskvattensystem) behandlar man ofta med citronsyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-11 vid 14:38 skrev SaltoMattias:

Hejsan. 

 

Hur vart det tillslut? Jag har en likadan motor med samma problem 🙂

 

Mvh Mattias

 

Jo, systemet blev helt rent 😀 men tempproblemet kvarstår 🙄

 

Det spekuleras nu i att det kan vara bränslepumpen som ger för mycket luft och för lite bränsle (som bl a kyler...), så nu ska jag till våren plocka ner pumpen och lämna in den för omställning (tidigare ägare verkar ha micklat rejält med den...), och sedan efter det ställa tändning eller vad det nu kan heta på en dieselmotor. 

 

Förhoppningsvis så är det detta som löser tempproblemet.

 

Systemrens gillar jag i och för sig, det ska jag använda igen om ett par-tre år, då man ska köra genom sådant eftersom det samlas snäck&bôs, plankton och andra partiklar som slaggar igen i systemet. det var den lilla saken tidigare ägare missat, och det för min del renderade i ett motorbyte á strax över 62000 bagis, sommaren 2014... Så lite läxa ha man lärt sig 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket går båten upp i temp och larmar tempgivaren eller vad är det som skapar felet/problemet?

Hade nämligen en snarlik motor som du har en ad41p-a tror jag den hette och hade nämligen problem med att den varnade men då var det inte tempgivaren som varnade utan en givare som sitter under i kyl kanalen som går längs med toppen. Så tänkte att det är så att det verkligen är kylningen som är för dålig och att det verkligen är tempgivaren som gör utslag. Bara en tanke!=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT: Behövs inga syror, Wynn's har medel mot allt;

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kenneth_S:

 

Jo, systemet blev helt rent 😀 men tempproblemet kvarstår 🙄

 

Det spekuleras nu i att det kan vara bränslepumpen som ger för mycket luft och för lite bränsle (som bl a kyler...), så nu ska jag till våren plocka ner pumpen och lämna in den för omställning (tidigare ägare verkar ha micklat rejält med den...), och sedan efter det ställa tändning eller vad det nu kan heta på en dieselmotor. 

 

Förhoppningsvis så är det detta som löser tempproblemet.

 

Systemrens gillar jag i och för sig, det ska jag använda igen om ett par-tre år, då man ska köra genom sådant eftersom det samlas snäck&bôs, plankton och andra partiklar som slaggar igen i systemet. det var den lilla saken tidigare ägare missat, och det för min del renderade i ett motorbyte á strax över 62000 bagis, sommaren 2014... Så lite läxa ha man lärt sig 😀

 

Okey. Trist att det inte löste ditt problem.

Hur gjorde du? Jag såg en video på Youtube där en kille med hjälp av en pump cirkulerade vatten i kylaren i några dygn. Gjorde du så eller fyllde du upp sjövattensidan med systemrens likt en vinterkonservering och lät det vara i några dagar?

 

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev SaltoMattias:

 

Okey. Trist att det inte löste ditt problem.

Hur gjorde du? Jag såg en video på Youtube där en kille med hjälp av en pump cirkulerade vatten i kylaren i några dygn. Gjorde du så eller fyllde du upp sjövattensidan med systemrens likt en vinterkonservering och lät det vara i några dagar?

 

Mvh Mattias

 

Fyllde en stor spann (20-liters) med 1 liter systemrens (hela flaskan) och 6 liter vatten. Tog loss slangen från sjövattenintaget och förlängde den med ytterligare pvc-slang (c:a 120 cm). Fyllde upp denna slang med förlängning upp till sjövattenpumpen så att impellern fick något att jobba med. Ner med fyllda slangen i spannen, startade motorn så att allt i spannen sögs upp. Lät verka i två dygn, sedan ut och starta upp motorn (glöm inte att sätta tillbaka slangen till sjövattenintaget :-)) och låt gå c:a 5 minuter.

 

OBS: Ha gummihandskar på vid hanteringen, även bra med skyddsglasögon. Det är inte det hälsosammaste medlet. Det står på bruksanvisningen hur du ska hantera det.

 

Jag tyckte det var bra, flertalet norrmän på baatplassen.no tycker det är bra och använder det frekvent. Jag beställde via hjertmans, och hämtade det där när det kom. Inga problem. Tog dock lite tid innan medlet kom från Norge till Hjertmans, så beställ i god tid 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

 

Eftersom jag själv har haft problem med kylningen på min maskin (en MD5B med martec-kylning) och blivit kvitt det så tänkte jag bidra med hur jag löste det. Efter diverse åtgärder och tillslut en ny sjövattenpump utan resultat så gav jag mig på att rensa systemet med oxalsyra.

 

Mina symptom var att framförallt kröken blev för varm och att jag hade lite för lite avgasvatten (hänger ju ihop). Avgasvattnet förångades mer och mer och framförallt vid högre arbetsbelastning. Jag litade på att den slutna färskvattendelen av systemet fungerade, men jag blev mer och mer övertygad att värmeväxlaren bromsade upp sjövattendelen. Kylslangar och avgaskrök var bytta för tre säsonger sedan.

 

Jag körde motorn lite ljummen och stängde sedan av. Kopplade loss slangen efter sjövattenpumpen och innan kröken. Förlängde dem med trädgårdsslang genom att klämma fast en vanlig dubbel krankoppling för trädgårdsslang. Förlängningarna doppade jag i en hink med lite varmt vatten. Den ena förlängningen satte jag en Gardena elborrpump på och med den cirkulerade jag vattnet åt samma håll som sjövattenpumpen pumpar. Sedan vända jag på det och pumpade åt andra hållet. Nu började det komma ut snäckrester och bös.

 

Tömde ut vattnet och värmde nytt. Sulade i oxalsyra och cirkulerade oxalsyrablandningen i ca 20 minuter och vände och körde i 20 minuter till. Vattnet blev grått och mjölkigt.

 

Efter detta har jag avsevärt mycket mer vatten i avgaserna och har stresstestat utan att kröken blir mer än handvarm (>3h motorgång i motvind och marschfart). Innan var den farligt varm eller så tjöt motorn.

 

Jag ser inte hur detta skulle vara ett problem att köra i en sjövattenkyld maskin? Jag hade dock inte våga lämna medlet i maskinen över en natt eller så. Hellre då göra en starkare lösning och pumpa runt som jag har beskrivit. Kan inte det lösta kalket och böset sedimentera och täppa till kanaler tänker jag? Eller brinna som betong om det finns värme nog? Uppenbarligen inte för Kenneth. Men jag cirkulerar hellre ut vattnet i en spann så att jag ser vad som händer med det. Man kan ju tänka sig att man byter oxalsyralösning ett par gånger, men jag har en så lite maskin som inte kräver så mycket vatten och böset sedimenterade i hinken samt att jag sög in vatten längre upp i hinken.

 

Nästa projekt är att övervaka kröktempen med en liten Raspberry Pi som också ska fungera som NMEA-multiplexer. Ska bli roligt! Oxalsyrabehandlingen blir numera en våråtgärd för varje säsong. Hatar att ligga vid bryggan i fint väder.

 

//Henrik

elborrpump-gardena.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev hsjoman:

Hej på er,

 

Eftersom jag själv har haft problem med kylningen på min maskin (en MD5B med martec-kylning) och blivit kvitt det så tänkte jag bidra med hur jag löste det. Efter diverse åtgärder och tillslut en ny sjövattenpump utan resultat så gav jag mig på att rensa systemet med oxalsyra.

 

Mina symptom var att framförallt kröken blev för varm och att jag hade lite för lite avgasvatten (hänger ju ihop). Avgasvattnet förångades mer och mer och framförallt vid högre arbetsbelastning. Jag litade på att den slutna färskvattendelen av systemet fungerade, men jag blev mer och mer övertygad att värmeväxlaren bromsade upp sjövattendelen. Kylslangar och avgaskrök var bytta för tre säsonger sedan.

 

Jag körde motorn lite ljummen och stängde sedan av. Kopplade loss slangen efter sjövattenpumpen och innan kröken. Förlängde dem med trädgårdsslang genom att klämma fast en vanlig dubbel krankoppling för trädgårdsslang. Förlängningarna doppade jag i en hink med lite varmt vatten. Den ena förlängningen satte jag en Gardena elborrpump på och med den cirkulerade jag vattnet åt samma håll som sjövattenpumpen pumpar. Sedan vända jag på det och pumpade åt andra hållet. Nu började det komma ut snäckrester och bös.

 

Tömde ut vattnet och värmde nytt. Sulade i oxalsyra och cirkulerade oxalsyrablandningen i ca 20 minuter och vände och körde i 20 minuter till. Vattnet blev grått och mjölkigt.

 

Efter detta har jag avsevärt mycket mer vatten i avgaserna och har stresstestat utan att kröken blir mer än handvarm (>3h motorgång i motvind och marschfart). Innan var den farligt varm eller så tjöt motorn.

 

Jag ser inte hur detta skulle vara ett problem att köra i en sjövattenkyld maskin? Jag hade dock inte våga lämna medlet i maskinen över en natt eller så. Hellre då göra en starkare lösning och pumpa runt som jag har beskrivit. Kan inte det lösta kalket och böset sedimentera och täppa till kanaler tänker jag? Eller brinna som betong om det finns värme nog? Uppenbarligen inte för Kenneth. Men jag cirkulerar hellre ut vattnet i en spann så att jag ser vad som händer med det. Man kan ju tänka sig att man byter oxalsyralösning ett par gånger, men jag har en så lite maskin som inte kräver så mycket vatten och böset sedimenterade i hinken samt att jag sög in vatten längre upp i hinken.

 

Nästa projekt är att övervaka kröktempen med en liten Raspberry Pi som också ska fungera som NMEA-multiplexer. Ska bli roligt! Oxalsyrabehandlingen blir numera en våråtgärd för varje säsong. Hatar att ligga vid bryggan i fint väder.

 

//Henrik

elborrpump-gardena.jpg

 

Verkar vara ett bra tips, ska kolla mer på detta 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...