Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LonelyBird

Vantskruvarna strävar att skära...

Rekommendera Poster

Sammanlagt är min båt utrustad med 16 st vantskruvar från storlek 5/8 till 7/16 (Hasselfors 316 med valsade gängor).

Skött dem årligen genom att tvätta dem i bensin samt smörjar gängorna med Seldens vantskruvsolja. 

Vid avmastningen senaste höst hade jag problem med två av dessa och nu när jag underhåller dem trilskas ytterligare två.

Resultatet är att efter mycket arbete har jag två totalt skurna vantskruvar och två jag inte försöker öppna innan jag konsulterat er.

Vad gör ni då vantskruven kärvar till sig och indikerar att den tänker skära?

Har ni några trick om den redan skurit?

Vad är det optimala fettet, finns det något "modernare" än Seldens?

Varför händer detta mig? Jag tycker jag underhållit dem med omsorg och aldrig har en vantskruv skurit för mig tidigare.

Goda råd mottages med tacksamhet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt läge

Det är svårt att upphäva skurna vantskruvar men 1 gång lyckades jag genom att lägga den i ett bad med fotogen. Då den legat där 1 dygn sprayade jag rikligt med 556 och lät den vila några timmar.

Efter några försök med skiftnyckel o rörtång så lossnade gängan och jag sprayde igen och fick till slut isär vantskruven.

En kompis hade en gängtapp med rätt dimension (½ tum) så jag kunde rensa upp i  hylsan och putsade sedan av skruven med lite fin smärgelduk.

Att smörja är A o O och jag använder Propelleraxelfett som funkat för mig.

Biltema har prisvärda ersättningsprylar: http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=vantskruv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, LonelyBird säger:

Sammanlagt är min båt utrustad med 16 st vantskruvar från storlek 5/8 till 7/16 (Hasselfors 316 med valsade gängor).

Skött dem årligen genom att tvätta dem i bensin samt smörjar gängorna med Seldens vantskruvsolja. 

Vid avmastningen senaste höst hade jag problem med två av dessa och nu när jag underhåller dem trilskas ytterligare två.

Resultatet är att efter mycket arbete har jag två totalt skurna vantskruvar och två jag inte försöker öppna innan jag konsulterat er.

Vad gör ni då vantskruven kärvar till sig och indikerar att den tänker skära?

Har ni några trick om den redan skurit?

Vad är det optimala fettet, finns det något "modernare" än Seldens?

Varför händer detta mig? Jag tycker jag underhållit dem med omsorg och aldrig har en vantskruv skurit för mig tidigare.

Goda råd mottages med tacksamhet...

Riktigt bra kopparfett typ moly-slip copper A.S fungerar fast det är kladdigt. Även deras variant av grafit, graphite a.s.

Sen finns en liknande från henkel "P37" 

Har provat att provocera skärning medelst 5kg hamnare på rostfria hydraulik kopplingar.. demolerat gängan geggat på molyslip copper a.s och skruvat dit utan ihopskärning. Vi gjorde vid tillfällen många liknande test på olika rostfria varianter och olika fett, både mdd grafit koppar och andra tillsatser.. molyslips vann.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Riktigt bra kopparfett typ moly-slip copper A.S fungerar fast det är kladdigt. Även deras variant av grafit, graphite a.s.

Sen finns en liknande från henkel "P37" 

Har provat att provocera skärning medelst 5kg hamnare på rostfria hydraulik kopplingar.. demolerat gängan geggat på molyslip copper a.s och skruvat dit utan ihopskärning. Vi gjorde vid tillfällen många liknande test på olika rostfria varianter och olika fett, både mdd grafit koppar och andra tillsatser.. molyslips vann.

 

Inspirerad av detta letade jag i bra-att-ha-lådorna och hittade tuber med molybdendisulfid och kopparpasta. Placerar sig någon av dem i din rankning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det när du skruvar av/på dem det skär? Det är inte så att det sker allt för snabbt? Och varför inte droppa en droppe olja till innan (kan ju ske allt från minuter till dagar innan) avmastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu för tiden tillverkar Selden mittendelen av sina vantskruvar i någon form av brons, just för att undvika att de skär. Jag skulle inte lägga pengar på Biltemas vantskruvar helt i rostfritt om bytet sker för att de gamla skar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kul när vantskruvar skär. Jag har hitintills smörjt med olja i samband med påmasting och avmastning men är kopparpastan desto bättre?
Den angivna "moly-slip copper A.S" är det kopparpastan Molyslip Copaslip?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med MoLy och kopparpasta är att den geggan vill man inte ha i närheten av sina vita segel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, per_62 säger:

Inte kul när vantskruvar skär. Jag har hitintills smörjt med olja i samband med påmasting och avmastning men är kopparpastan desto bättre?
Den angivna "moly-slip copper A.S" är det kopparpastan Molyslip Copaslip?  

Jes det är den koppsrpastan.

Har jämfört den mot en del andra liknande. Den har varit outstanding helst på rf.

Alla alu, zink, koppar å grafit-varianter är nog bättre än olja/fett utan fast tillsats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, trewq säger:

Inspirerad av detta letade jag i bra-att-ha-lådorna och hittade tuber med molybdendisulfid och kopparpasta. Placerar sig någon av dem i din rankning?

Det finns många sådana varianter men olja med fast tillsats motverkar ihopskärning.

Copaslipen har jag grymma erfarenheter av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lyckats 1 gång till tidigare att få loss en skuren vantskruvsgänga . Spände fast ytteränden i ett skruvstycke och värmde hylsans gängände snabbt med en gasollåga. Vred hylsan med en stor skiftnyckel och efter några omgångar på detta sätt lossade gängorna.

Betr Biltemas vantskruvar håller jag inte med sajjen, de är minst lika prisvärda som andra båtfirmors och rätt använda och ordentligt smorde är de helt OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Larsakelarsson säger:

Betr Biltemas vantskruvar håller jag inte med sajjen, de är minst lika prisvärda som andra båtfirmors och rätt använda och ordentligt smorde är de helt OK.

 

Jag håller inte riktigt med om att det går att jämföra priserna på vantskruvar som är gjorda av olika material.

 

Som sagt så tillverkar Selden inte längre några vantskruvar helt i rostfritt, kroppen är gjord i brons. StaLok gör det samma. Petersen tillverkar kroppen i rostfritt men med en gänginsats av brons.

 

Om rostfritt går torrt så skär det ofta. På en så viktig, strukturell del i riggen som en vantskruv skulle inte jag chansa på en produkt som har en så känd brist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, AndW säger:

Är det när du skruvar av/på dem det skär? Det är inte så att det sker allt för snabbt? Och varför inte droppa en droppe olja till innan (kan ju ske allt från minuter till dagar innan) avmastning.

Det var under avmastning jag konstaterade att styvhet fanns (risk för att den skär) på några av vantskruvarna. Lossade på andra sidan så att ifrågavarande skruvar kunde lösgöras med att skjuta ut tapparna. Samtliga vantskruvar har därpå legat i en sto kass i väntan på vårens insatser.

De kärvande exemplaren har oljats med Selden-olja och väntat i en dryg vecka innan nya försök. Skar endå!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Larsakelarsson säger:

 

Biltema har prisvärda ersättningsprylar: http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=vantskruv

Jag är ingen Biltemahatare och jag tycker BT har många prisvärda produkter, men jag skulle inte lägga min rigg i BT:s händer. Jag var på väg att göra det för ett antal år sedan, men kvalit'en kändes sådär och stigningen på skruvarna var synbart större jämfört med Hasselfors/Seld'en

 

Nu kanske de är bättre, värt att kolla.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner samma: gärna biltema, men inte på säkerhetskritiska komponenter.

 

Verkar ju vettigt att göra kroppen i annat material. Rostfritt har ju sina problem med draghärdning men det brukar väl allmänt vara så att två metallstycken av samma material har ökad tendens att skära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, AndW säger:

Känner samma: gärna biltema, men inte på säkerhetskritiska komponenter.

 

Ja fast den billigare serien har angiven brottgräns, ett värde som är lika trovärdigt som hos alla andra tillverkare.

Det satt sådana på min förra båt. Kanske inte hade varit mitt val men de funkade. Kanske lite bättre eftersom ingen skar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan kom en Biltema-serie som såg ut som Hasselfors gjorde tidigare, och snål och nyfiken som jag var vände och klämde jag på den, och konstaterade snabbt att den såg ut som den var gjord i Mongoliet av berusade barnarbetare när man kikade på detaljerna. Blev inget köp, utan jag köper hellre bra grejer en gång, än två köp - först dåligt och sedan bra grejer. 

 

Har aldrig fått en vantskruv att skära, men jag skruvar å andra sidan på mina flera gånger per år och fettar alltid med vantskruvs-olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Peter_K säger:

den såg ut som den var gjord i Mongoliet av berusade barnarbetare

Så kan det vara. Troligen därför kostar Selden 2,5 ggr så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Så kan det vara. Troligen därför kostar Selden 2,5 ggr så mycket.

Vad är deras barnarbetare drogade med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Vad är deras barnarbetare drogade med?

Var lite försiktig med uttalande om asiatisk industri, dom kommer troligtvis att köra över oss under tiden vi skojar om bedrövliga arbetsmetoder och gammal teknik.

Såg just en Kinesisk motorfabrik, så många moderna CNC maskiner har jag aldrig sett på samma fabrik tidigare.

Jo jag är mycket medveten att dom visar sin mest moderna industri, men alla andra mindre strävar också dit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min ungdom stod det ofta "Made in Japan" på teknikprylar och det ansågs då vara lågkvalitetsprodukter. Idag är det nog ingen som betraktar "Made in Japan" som lågkvalitet.

 

Kina är säkert på väg åt samma håll (de är väl delvis där redan). Sen kommer samma visa att hända med andra världsdelar/länder. Är det Afrikas tur härnäst?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Lintott säger:

I min ungdom stod det ofta "Made in Japan" på teknikprylar och det ansågs då vara lågkvalitetsprodukter.

Ja vem hade trott att de japanska lågris kamerorna, Nikon, Canon,  Ashai Pentax mfl skulle slå ut de tyska kvalitetskamerona Zeiss Ikon, Voigtlände, Rolleiflex.

Men det finns ju kvar några riktiga kvalitetskameror som till viss del fortfarande görs i Europa. Leica och Hasselblad tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tillverkar inte japanska kameratillverkare vantskruvar men deras kameror finns hos väldigt många fotoentusiaster. Samt de flesta yrkesfotografer kör även "Made in Japan" men då med toppmodeller där bara ett kamerahus kan kosta drygt 60000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En knäpp teori kanske, men bensin är ett både starkt och effektivt lösningsmedel. Kan det vara så att bensinen gör gängan så ren att man helt enkelt måste vara noga med att applicera extra mycket olja?

 

Om man bara torkar gängan med en trasa för att få bort grövre smuts så stannar ju alltid lite gammalt kladd kvar även om man inte smörjer precis varje gänga på nytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vantskruvar kan inte rengöras för mycket. Snarare bör all smuts bort som annars sitter kvar i gängorna.
Ett bad i T-röd för isärtagna delar samt borstning och torkning. Därefter inoljning av gängorna och återmontering. Om man applicerar för mycket olja rinner det bara av.
Läs gärna "Vantskruv mår bäst av smörj".

Edit: Man ska nog hellre använda fotogen istället för T-röd när det gäller att lösa upp fett och olja.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig någon gånga att delar som ska smörjas ska bara rengöras med fotogen el likn men aldrig T-röd. Någon förklaring till detta har jag inte. Mina vantskruvar får ligga i fotogen några veckor. Sen borstas gängorna med mässingstrådsborste och sköljs med ren fotogen. Smörjs med vantskruvolja (som köptes på 80-talet).

Jag skruvar aldrig isär de helt. Längden mäter jag noggrant innan renöring så att jag kan skruva ihop dem till rätt längd. Skruvarna märks med olikfärgade buntband.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, bhemac säger:

Jag har fått lära mig någon gånga att delar som ska smörjas ska bara rengöras med fotogen el likn men aldrig T-röd. Någon förklaring till detta har jag inte. Mina vantskruvar får ligga i fotogen några veckor. Sen borstas gängorna med mässingstrådsborste och sköljs med ren fotogen. Smörjs med vantskruvolja (som köptes på 80-talet).

Jag skruvar aldrig isär de helt. Längden mäter jag noggrant innan renöring så att jag kan skruva ihop dem till rätt längd. Skruvarna märks med olikfärgade buntband.

Vet inte om detkan ha samma påverkan som rengöring före limning.

många medel som är poppis att rengöra med lämnar så mycket rester att svaga framförallt plaster inte orkar suga lim till sig genom beläggningarna med dålig eller ingen vidhäftning som följd.

varit med om många såna fall. T-sprit har ju både färg och kräkmedel mm. som blir kvar när etanolen dunstat.

gör du rent med olja eller oljebrodukt så är resterna kompatibla med smörjmedlet..

bara en teori som kanske inte spelar nån roll men det jag kan tänka mej skulle kunna hända.

det känns som det krävs väldigt lite för att få rostfritt att börja skära.../limma ihop sig..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt för Hasselfors är att till slut skära. Mycket typiskt. Jag hade vantskruvar vars mittendel var av brons och resten av rostfritt. Använde dem flitigt i 17 år utan problem och de var fortfarande problemfria då jag sålde båten. Kan ej namnet på de vantskruvarna men jag starkt rekommenderar dom framför Hasselfors.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...