Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Leonardo

Nätverk av instrument i båt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Håller på att bli ägare av en Najad 343 från mitten av åttiotalet, premiärtur nästa helg om allt går som det ska. På båten finns ett antal instrument som är hopkopplade med en multiplexer till en PC. Har inte sett kablaget än så vet inga detaljer om hur saker är kopplat och vad som funkar ihop.

 

Instrumenten är av olika fabrikat och pratar lite olika språk, allt från NMEA0183 till Seatalk, SeatalkNG och NMEA2000. Jag skulle vilja koppla ihop detta till ett gemensamt nät med WiFi, så att jag kan ta emot och skicka data till min iPad med iSailor. Vill helst kunna basera det på 4G WiFi-nätverk i båten, så att man har Internet i nätverket. Jag har grejer för att fixa 4G Wifi, så det är klart, men hur gör man bäst med det övriga?

 

Instrumenten är:

Raymarine ST40 logg - Seatalk

Raymarine ST40 wind - Seatalk

Furuno 1715 radar - NMEA 0183

Lowrance X25B depth - NMEA 0183

Raymarine EV-100 Autopilot - SeatalkNG

Garmin 720 plotter - NMEA 2000

 

Just nu känns det viktigast att kunna skicka hastighet, vinddata och waypoints till autopiloten och rutter från iPad till Garmin 720. Men det kanske finns annat som är viktigt eller fiffigt? Jag har bara haft dumma instrument och iPad med iSailor tills nu, så jag vet inte vad som är användbart till havs.

 

Är tacksam för idéer och tips om bra lösningar som gör det lätt att addera nya instrument om man skulle vilja.

 

/Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen heter iMux-ST. Fungerar kalas för mina NMEA0183 instrument ihop med iPad/iSailor. Har du en NMEA0183 så ska du få ut det i NMEA2000 nätet. Jag får det på Simrad-plottern.

http://brookhouseonline.com/imux.htm

 

imux.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig skulle lösningen vara att bygga upp ett Seatalkng nät med hjälp av Raymarines NMEA to Seatalkng- och Seatalk to Seatalkng converter. Därpå skulle jag ersätta Garmin-plottern med en Raymarine MFD som har Wifi. Genom det får du en massa funktioner tack vare LightHouse och  EV-100 Autopiloten. Dessutom lättar du på sillsalladen. Det enda jag är osäker på är huruvida Furnon kan kommunicera med Raymarine MFD eller inte... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, LonelyBird säger:

För mig skulle lösningen vara att bygga upp ett Seatalkng

SeatalkNG pratar direkt med NMEA2000. Sen behövs det två NMEA0183->SeatalkNG och en Seatalk->SeatalkNG.

iMux är smidigare, den klarar Seatalk, och har multiplexer för NMEA0183. Det går även att ansluta en reserv GPS puck så att VHFen får position även om plottern är avstängd.

Jag har även AISen ansluten till iMuxen, kan stänga ner allt utom AIS och iMux så jag kan se AIS på iPaden.

Skulle jag byta plotter så skulle jag gå på B&G eller Simrad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Som jag ser det, två bra förslag på lösningar. Om inte iMux-ST är allt för dyr, så tror jag att jag går på iMux-lösningen till att börja med. Sedan tror jag att jag försöker få till den andra lösningen på lite mera sikt. Det var väl i de här två banorna jag tänkte, men det är alltid gott att få bekräftelse från någon som prövat och har erfarenhet.

 

Jag får väl göra lite "research" på vad jag ska välja för plotter när jag kommer så långt.

 

Tack för era svar, jag återkommer säkert när det ska kopplas och testas. Just det, finns det något bra sätt att "kolla" vad som "sägs" mellan instrumenten?

 

/Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Leonardo säger:

Om inte iMux-ST är allt för dyr

Jag tror jag betalade knappt 300€ inkl frakt från "down-under".

Wout Beekhuizen (han heter så!) är mycket hjälpsam och kan reda ut frågor.

Glöm inte ta optionen för att kunna ansluta USB eller PS2 GPS, en sådan kostar bara några hundra och är en utmärkt reserv.

Jag har en Net1 router för internet, WiFi signalen från den går via iMux så att allt finns på samma adress. Fungerar perfekt med datorn också.

--

NMEA0183 är enkel att "lyssna på" om du får in RS232 i datorn, jag kopplade in de olika enheterna en och en för att se vilka meningar som skickas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...