Jump to content
Saturday 13 August 2022
Kojak77

Läckande bränsle?

Recommended Posts

Hej

 

Köpte i höstas en Bella 620 DC 2004, på inrådan fyllde jag tanken till max vid vinterkonserveringen. Tyckte det luktade mycket bränsle, men tänkte inte mer på det. Då jag inte tidigare känt någon bränslelukt innan jag fyllde på till max. 

Men idag så har jag tvättat hela båten och när jag tvättade sittbrunnen så märkte jag att ett dräneringhål var täppt med smuts.

Därmed kom det in vatten i utrymmet där bränsletanken är och via ett dräneringshål från detta till ett annat utrymme. Tänkte inte mer på detta utan planen var att suga upp det vattnet med våtdammsugaren. 

 

Men när jag tvättat klart båten och kört igång att suga upp vattnet känner jag en skarp bensinlukt och ser att det är bensin på ytan av vattnet. Frågan är vad som hänt, har jag läckage på tanken? Eller kan det vara någon slang som läcker? Såg att det i motorbrunnen högt upp sitter någon ventil(se bild rödmarkering) som verkar läcka bensin, någon som vet vad det är för ventil.

 

Har några teorier:

-När jag fyllde tanken till max så var det kallt, idag så har det varit +20grader ute, bensinen har expanderat och pressas ut.

-Läckage vid slang då det inte var bränslelukt innan jag i höstas fyllde på till max

-Tanken läcker

-När jag tvättat så har jag sprutat in vatten via avluftningen och det "svämmar över".

 

Så är det att tömma tanken på 130liter bensin och sen lyfta ut den och blåsa luft medans man sprayar såpavatten på den som gäller?

IMG_469e6.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar som du har en inbyggd tank och det du visar på bilden är troligtvis avluftningsventilen. När du fyller tanken med bränsle måste luften ta vägen någonstans och det är genom den ventilen. Kan det inte vara så att du övertankade och bränsle och det kom ut via ventilen. Det är inte helt ovanligt. Det ser ut som bränsle kommit ut vid ventilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog inte omöjligt, men det förklarar ju det som läcker ut i motorbrunnen. Men det förklarar inte den bensin som flöt i vattnet vid själva tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag vore du skulle jag ta bort den bensin som finns på oönskade ställen, kanske tappa ur några procent av innehållet i tanken och se om det kommer mer på de ställen du har hittat bensinen. 

Jag skulle gissa att du överfyllde och att det läckt ur någon koppling till avluftning eller annat när bensinen expanderat. 

Till nästa vinter skulle jag inte fylla lika mycket i tanken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar stämma, tog ett par öl och klättrade in i båten och tryckte in huvudet så långt det gick i skrovet. Det läcker även på insidan av avluftningen och det är nog det som droppat ned i vattnet. Måste väl vara en felkonstruktion om det inte skall gå att fylla tanken till 5cm under tanklocket? Men du har rätt jag skall inte fylla upp tanken så mycket. Slangar ut 20 liter imorgon och försöker fixa kopplingen till avluftningen.

Edited by Kojak77

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten fundering, är inte färgen på bränslet väldigt brun/orange? Kan det vara smuts från avluftningsslangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man behöver inte fylla tanken på hösten, det är en skröna att ev. fult eller vatten kommer från den luft som kan passera in och ut ur en halvfull tank.

 

Dagens bensin innehåller dessutom etanol i sådan mängd att den kan ta upp en hel del vatten, om man nu tror på skrönan.

 

Svårt att gissa varifrån smutsen kommer, kanske som du säger från slangen.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2018-04-14 på 22:28, Mackey säger:

Man behöver inte fylla tanken på hösten, det är en skröna att ev. fult eller vatten kommer från den luft som kan passera in och ut ur en halvfull tank.

 

Jag rekommenderar full tank av ett annat skäl. I en båt vi hade som stod några år med en halvfull tank (diesel) var de delar av bränsleröret och armen till nivågivaren alldeles rostiga. De delar som var under bränsleytan var som nya.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsatt att jobba på att få bort bränslelukten. Tvättade med avfettning men trots det försvann inte lukten. Gick igenom alla klämringskopplingar och de gick att spänna. Dock misstänker jag att jag hittat boven, mansluckan gick att dra åt rejält. Gick att dra muttrarna mer än ett varv vissa mer. Packningslisten pressades ut här och där och såg helt torr och sprucken ut. Självklar måste den bytas, men mitt problem är att det är säkerligen bränsle upp i påfyllnadsslangen och därmed högre än mansluckan sitter. Så öppnar jag den lär det rinna ut bensin. Har slangat så mycket som jag kommer åt från påfyllnadsslangen. Så min tanke är att tillsvidare använda tätningsmassa utvändigt. Har någon något tips på vad man ska använda? Såg att Plastic padding har en som kallas gasket och tål bensin, men framgår inte om den går att dra på utifrån på sidorna eller den måste vara emellan ytorna som skruvas ut. Fråga 2 är när jag väl har kört med båten och fått ned bränslenivån och skall sätta dit ny packning, hur hantera manslucka och bensin? Bättre ha relativt full tank? Eller vänta till hösten efter att båten tagits upp och tanken är i stort sett tom? Eller ska jag rentav låta det vara som det är om jag tätningsmassan löser bensinlukten?

IMG_4913.jpg

IMG_4914.jpg

IMG_4915.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Av en bit bränslesäkert gummi kan du lätt skära till en ny packning med manluckan som mall.

Sådan där "packning på tub" fungerar bar, jag hat iofs aldrig använt den i båten, men den tätar bra runt bränslegivaren ovanpå tanken i en liten bil jag har.

Och packningsmassan skall placerar mellan manluckan, packningen och tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag ska tömma tanken (som jag brukar göra varje höst) så suger jag med en billig elektrisk bränslepump (från Biltema) genom slangen som går till bränslefiltret. Så skulle du kunna göra för att sänka bränslenivån i tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Insåg ju att jag borde kunna lossa slangen efter pumpblåsan och använda den för att pumpa ut bränsle. Ska ta och byta packning, bör man även köra med packningslim? Tänker mest på om packningen torkat eller är otät och man vill lossa allt. Då är det väl ett helvete.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy