Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Trollvinden

Hur seglar Sun Odyssey 32i och Hanse 331 (grunda kölar)?

Rekommendera Poster

Hej

Vi håller på och letar efter en trevlig familjebåt, vi har två barn 11 och 13 år. Vi har haft en Albin Vega tidagare och så har vi hyrt en Maxi 999 några gånger.  Båten som vi köper får inte vara mer än 1:50 djup och jag vill gärna att den ska vara hyfsat stabil och styv. Är det någon som har erfarenhet av hur  Sun Odyssey 32i eller Hanse 331 är att segla?

Tar även tacksamt emot tips på andra båtar som skulle kunna funka, dom får dock inte väga mer än 4.5 ton eller vara mer än typ 10 meter lång samt 3:30 breda. Ska helst också ha en akterruff.

Med vänlig hälsning

Madeleine i Torslanda

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var 5min från att köpa en sun odysse 37.. med grund 1.35m köl. Rodret sticker dock djupare.. vilket känns "sådär"

Nu blev det turligt nog inte den.

Träffade dom som hade köpt den.

Segla den funkar från läns till halvvind. Från halvvind och högre i vind går den mer i sidledd än i färdriktning så dom upplever att den är mer motorbåt i dom vindarna. Kryss är inte tänkbart.

Om det viktiga inte är att kunna segla i alla vindar så e de ok.. rodret sticker ca 1.6-1.7m

Vilket innebär att du kan köra över en sten som ligger 1.4 meter under vattnet och dundra i rejält med rodret..

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större båtar har inte samma problem med djupgåendet eftersom kölen sitter längre akteröver än på en mindre båt. Såklart kan det bli problem ändå pga maxdjup, men frågan är om det är viktigast om båten är bra när den segla, eller om man prioriterar att ligga i hamn..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det det där med akterruff. Det är inte så populärt på nyare båtar. Min 32' båt har det men bara nedgång från sittbrunn. Numera vill man helst kunna gå "inomhus" till akterruffen och då hamnar oftast sittbrunnen högre och blir dessutom smal. Man måste upp i storlek alltså.

Mina barn vill bara segla dagtid så akterruffen är numera ett mycket praktiskt förråd.

Äldre båtar typ Najad, Malö mfl har fungerande lösningar.

Mitt djupgående är 1,4m, det var ett absolut krav att det skulle vara max 1,5m, då ökar antalet möjliga naturhamnar med en faktor 3 här i Vänern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaren! Det där med djupt roder låter ju inte klokt. Det måste vi absolut kolla upp. Anledningen till att båten ska vara max 1:50 är att vi bor en kilometer från en småbåtshamn där djupet är max 1:50. Och då funkar det ju inte med ett roder som är 1:70... Sedan verkar ju inte seglingsegenskaperna så det är jättebra heller. Vi är inga tävlingsseglare men det är ju ändå trevligt om båten seglar bra. När man nu ändå håller på.

När det gäller akterruffen så menade jag i första hand att gå "inomhus". Det kanske kallas något annat då...? Maxi 33 är ju en variant där man både går går i från sittbrunnen och inifrån. Men den verkar vara ganska ovanlig, dom få som kommer ut verkar tyvärr vara rätt dyra för sin ålder. Bhemac, vad är det för båt du har som går 1.4?

Med vänlig hälsning Madeleine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Trollvinden säger:

Bhemac, vad är det för båt du har som går 1.4?

Targa 96, den äldre versionen med blyköl.

Har du barn i åldrarna 11 & 13 år så kan den "utvändiga" vägen till akterruffen vara en fördel - så får lite frisk luft ibland ;)

 

Maxi 33 kollade jag lite på men priset var helt fel tyckte jag. Kostar mer än en Malö 50 med ny motor och fräscha segel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst liggger Maxi 33 högre i pris än flera andra jämngamla båtar i samma storlek. Men som vanligt är det marknaden som styr så folk betalar väl helt enkelt mer för en 33:a. Det gjorde jag och  är verkligen jättenöjd med vår som vi seglat i 5 säsonger med tre barn. Styv på sjön, trevlig (och praktisk) att bo i samt lätt manövererad. Ett kapell över sittbrunn sedan så blir det riktig bra.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En båt som kvalar in i storlek och djup är Bavaria 30 med grund köl.

9,45 lång, 3,29 bred, 1,40 djup, vikt 4,5 ton samt har akterkabin med ingång från salongen. Byggår 2005-2007.

 

Trevlig båt med bra utrymmen för sin storlek, dock har jag ingen erfarenhet av versionen med grund köl och dess seglingsegenskaper. Men Bavaria bygger ju cruisingbåter och inte kappseglingsbåtar :-)

Redigerad av SE2517
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, SE2517 säger:

En båt som kvalar in i storlek och djup är Bavaria 30

Känner en kille som har en sådan, ganska trevlig. Men akterhytt? Nja, bred stickkoj med dörr. Maxi 33 har däremot en "riktig" akterhytt.

I valet mellan Maxi 33 och Bavaria 30 skulle jag nog lägga till lite och satsa på Maxi 33. Troligen kommer andrhandsvärdet vara högre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag håller med, akterkabinen på Bavaria 30 är en dubbelkoj och en liten garderob.

Men den funkar bra att sova i om man inte är längre än 180 cm lång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer, vi är verkligen sugna på en Maxi 33. Men det är lite svårt att få tag i vad det verkar.... Finns bara en ute för 470 000 och det känns som i mesta laget. Men det kanske dyker upp några fler, vad vet jag...

Bavaria 30 är nog inte så dum. Vi har faktiskt tittat på en sådan men jag tyckte att sittbrunnen kändes lite trång. Kanske lite petigt men ändå. Sedan är nog segelegenskaperna lite sisådär med tanke på att kölen måste vara grund. Om man kollar 700 segelbåtar i test så är dom ju lite skeptiska till den grunda kölen i dom här båtarna. Vill väldigt gärna ha en båt som inte viker ner sig för mycket.  

Hoppas ni får en fin seglingssommar!

Med vänlig hälsning

Madeleine

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Trollvinden säger:

Finns bara en ute för 470 000 och det känns som i mesta laget.

Men den är väldigt väl utrustad. Har legat ute ett så priset kanske är förhandlingsbart (på plats!).

Åk och titta! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HR 352 har samma layout och en väl dokumenterad kapacitet. Ligger dock högre i pris samt har ett teakdäck som snart ska bytas... Detta torde visserligen göra att priset går förhandla om.

Brukar ligga en 3-4 stycken 33:or till salu per säsong så viss omsättning är det ändå men långt färre en vissa andra mer högvolymta modeller.

Sjösatte min 33:a idag så nu börjar säsongen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HR 352 är ju en superfin båt, men dessvärre för djup.  Härligt för dig Platon att säsongen börjar nu, härligt väder är det ju också!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...