Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Badis

sätta pålar till brygga i sand genom att spola ner pålen

Rekommendera Poster

Hej

Såg precis på tv hur man ska få ner kraftledningsstolparna i sandbotten om man ska påla en brygga utan att dänga ner dem. Man fäster en vattenslang på ett stålrör och spolar ner stolpen. Tyskarna gjorde det på Normandie. En stolpe på 3 minuter 2 meter ner.  Man fäster tydligen en vattenslang i botten på ett stålrör bara för att kunna styra slangen. Sen ställer man upp stolpen och trycker ner slangen bredvid. Då blir sanden upplöst d.v.s mer vatten än sand och då ska pålen sjunka ner av sin egen vikt. Röret och slangen ska hela tiden vara vid stolpens rot. Någon som har erfarenhet eller vet något om metoden funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metoden funkar, används sedan gammalt vid ett fiskeläge här i närheten , de brukar använda brandsprutan .(tror att det är en klassisk spruta dvs folkvagnsmotor på en liten släpvagn)

Ortsborna tipsade skogsvårdstyrelsen /naturvårdsverket om metoden så nu använder även de sej av knepet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har du någon mer information om hur man går tillväga. Hur stort flöde måste man ha på vattnet räcker det med en bensindriven pump som pumpar typ 14000l/h ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎04‎-‎14 på 20:03, elektrikarn säger:

Metoden funkar, används sedan gammalt vid ett fiskeläge här i närheten , de brukar använda brandsprutan .(tror att det är en klassisk spruta dvs folkvagnsmotor på en liten släpvagn)

Ortsborna tipsade skogsvårdstyrelsen /naturvårdsverket om metoden så nu använder även de sej av knepet.

En aspbnergerskadad bezzervisser som är medlem i Svensk Utryckningsfordonsförening och diverse VW-klubbar vet att det heter "Släpmotorspruta". Dessa fanns i några olika storlekar, 1200l/m var rätt vanligt, modernare med VW 1600-industrimotor och pump från Ziegler hade kraftigare effekt. annars var Rubergs pumpar vanligast i vårt land. Fanns även varianter med Volvo B18 och äldre avbröstbara baserade på antik svensk utombordsmotor.

 

Jag har spolat ned klenare staketstolpar i trädgården med hjälp av en högtryckstvätt, det fungerar si så där, varken bra eller dåligt, tog längre tid än att gräva men var roligare, kan tänka mig att släpmotorspruta kopplad till ett bra strålrör fungerar väldigt bra under vattnet (om nu släpmotorsprutan får stå kvar på land).

 

Fråga lokala deltidsbrandstationen eller hellre brandvärnet (räddningsvärnet) om ni kan samordna en övning för detta ändamål.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Utan att veta säger mig min kunskap och intuition att den pumpen absolut räcker, troligen är den kraftigt överdimensionerad vad gäller flödet.

 

Om jag ska gissa så räcker det med ett par tusen liter per timme, eller sådär 0,6 l/s.

Trycket är viktigare. Ska du ner tre meter behöver du en pump som ger 2 bar.

Pumspec: 2 bar vid 2000 l/h.

 

Det går säkert att hyra en sådan, eller så köp en sådan här från Biltema för en femhundring, den gör jobbet. Se till att du kan strypa flödet med en enkel ventil.

Komplettera med en sil och ett filter på inloppet så att du inte får in en massa skräp och sand i pumpen.

 

Du får nog räkna med att trycka ner dina bryggpålar, trä flyter ju som bekant och dina pålar ska ner djupare än de kommer att sticka upp ovan vattenytan. Långa kraftledningsstolpar sjunker säkert ner eftersom de har en stor massa över vattenytan.

Räkna med att du behöver lasta på 25 - 50 kg på pålen.

Det kan lösas med att hänga på ett par vattendunkar.

 

Jag skulle montera ett stålrör i slutet av slangen, lika långt rör som pålarna.

Montera en bygel ett par dm ovanför pålens nederkant som du kan trä in röret i. Den ska vara större än röret så att du kan dra ur röret när pålen är nere.

Spänn fast röret med ett spännband i pålens överkant.

När pålen är nere drar du upp röret innan du stänger av pumpen.

 

Jag tror absolut att du kommer att lyckas bra med detta så länge det inte är allt för mycket stora  stenar i sanden.

 

Pröva tekniken i en stor hink eller liten tunna som du fyller halvfull med sand och sedan vatten.

Du kommer att bli förvånad hur lätt det är. Troligen räcker det med en vanlig trädgårdsslang, men jag vill inte lura ut dig på en ö med för lite pumpkapacitet eftersom jag aldrig gjort detta själv.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...