Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fhsp4m

Några frågor om att laga glasfiberhål för en nybörjare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det läcker in vatten i min båt i dubbelskrovet, en Ryds 475 GT år 2001. Drog ur bottenpluggen efter uppdragning efter säsongen i oktober och det forsade ut vatten i kanske 20 minuter. Hittade en skada under båten, se bilder, på kölen där det droppade ut vatten. Så jag antar att det är där vattnet kommer in.

 

Ska lägga i båten nu i början av maj har jag tänkt. Tänkte laga denna skada. Något jag aldrig gjort förut och är därför osäker.

 

Min arbetsgång efter googling:

 

1. Slipa ned till rent laminat med vinkelslip med grovskiva, stämjärn, slipmaskin och hammare runt skadan.

2. Rengör med aceton utan olja

3. Klipp till glasfiberväv några cm större än hålet. Tänkte tejpa fast den med sårtejp eftersom jag kommer laga skadan när båten är på trailer.

4. Pensla ytan med polyester. Lägg på glasfiberväven och vät igen. Låt första lagret härda.

5. Slipa första lagret med 80-papper. Rengör med aceton. Fyll på med resten av glasfiberväven vått-i-vått med polyester till önskad tjocklek.

6. Alu-roller så den blir luftfri.

7. Måla med topcoat

 

Mina frågor.

A. Funkar arbetsgången ovan eller har jag glömt något?

B. Hur lång tid ska första lagret och övriga lager härda, 15-20 grader utomhus?

C. Vad använder jag för trasa när jag rengör med aceton?

D. Måste man spackla över glasfibern eller kan man köra topcoat direkt?

E. Räcker fyra lager glasfiberväv?

F. Måste man spackla innan topcoat?

 

Enormt tacksam för svar!

20180325_172849.jpg

20180325_172901.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk på att du inte kan plasta över sprickor och hål. Slipa ur och spackla igen dom först med tex microkulor och polyester. Gör jämt å fint.

sen plastar du över ett antal lager. Tänk då på att som i filmen ovan inte göra alla glasfiber bitar lika stora utan gör dom större och större för varje varv. Då blir det lättare att få slipa snyggt sedan.

Och! Laminatet ( skadan på båten ) måste vara riktigt torr innan du börjar!

/ Andreas 

Redigerad av guzzlon
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, guzzlon säger:

Tänk på att du inte kan plasta över sprickor och hål. Slipa ur och spackla igen dom först med tex microkulor och polyester. Gör jämt å fint.

sen plastar du över ett antal lager. Tänk då på att som i filmen ovan inte göra alla glasfiber bitar lika stora utan gör dom större och större för varje varv. Då blir det lättare att få slipa snyggt sedan.

Och! Laminatet ( skadan på båten ) måste vara riktigt torr innan du börjar!

/ Andreas 

 

Tack för svaret, Andreas!

 

Hur menar du, kan inte spackla över hål (och sprickor)? På min båt kommer det förmodligen, när jag slipat ned laminatet, att vara ett ganska litet hål, så där kan jag se att det kan gå att spackla lite först innan jag lägger på glasfiberväv. Men hur ska man kunna spackla igen större hål före glasfiberväven? Ingen av guiderna jag sett på video (inkl. den ovan här) eller läst nämner att man ska först spackla och sen lägga på glasfiberväv och sen kanske spackla igen för att få en jämn yta där man lägger topcoat. 

 

T ex Fiberfix-guide nämner inget om att man ska spackla först. http://guider.fiberfix.se/guider/reparation-plastbat/1#

 

Jag förstår kanske inte vad du menar! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

20180325_172849.jpg.f38c5030bff80e6fbd414e7b4e239dca.thumb.jpg.0bd9b2978df259bfb69963e8e17cb740.jpg

 

Jag hade lipat bort all bottenfärg och gelcoat ner till rent glasfiberlaminat innom det området jag markerat på din bild och allt löst på skadan. Kanske mer vinkelsip och dremmel toppslip (än hammare och stämjärn). Sen är det ju viktigt att det är torrt. Hade inte varit fel om slipningen hade blivit gjord i höstas. "Men man skall inte gråta över spilld mjölk"

Sen hade jag spacklat upp profilen på kölen, så att den legat 5/6 mm under färdig yta: Det exakta måttet fixar man med slipning. blir det bara slät 

Själv hade jag använt epoxy och väv (300 gram/m2) för ett sånt jobb, fast det duger ju lika bra med polyester och matta. I så fall hade jag skaffat 450 grams matta. Ju tjockare matta desto besvärligare runt kölen.

Kladda med kirurgtape skulle jag inte gjor - det är besvärligt nog ändå

Jag hade skurit till ett antal bitar väv av olika storlekar. målat på epoxin, placerat väven och stöplat på epoxy. i första vändan ett par lager. Sen är det ju som du skriver aluminiumrullen det viktigaste arbetsredskapet. När det första lagret härdat, en lätt avslipning och sen laminerat upp resten. 

Avslipning så att det nya laminatet kommer i liv med omgivande ytor. Spackling vid behov.

Epoxy och mickroglasbalonger eller polyester och talk (det kanske går lika bra med mickroglasbalonger).

När jag lagar med epoxy, brukar jag måla öer med lamineringsepoxy efter sista avslipningen.

Kör du polyester blir det ju topcoat.

Sen skulle jag lägga en rostfrit plattjärn under kölen. 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, fhsp4m säger:

 

T ex Fiberfix-guide nämner inget om att man ska spackla först. http://guider.fiberfix.se/guider/reparation-plastbat/1#

 

Jag förstår kanske inte vad du menar! =)


Varje sån jobb är olika. Det går inte i detalj att beskriva hur nån annan men olika erfarenheter och kunskaper skall göra i varje enskillt fall - det beror ju på.

Det är lättare att fylla upp med spackel än att laminera - som i detta fall uppåt.

Styrkan ligger ju i balken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, fhsp4m säger:

 

Tack för svaret, Andreas!

 

Hur menar du, kan inte spackla över hål (och sprickor)? På min båt kommer det förmodligen, när jag slipat ned laminatet, att vara ett ganska litet hål, så där kan jag se att det kan gå att spackla lite först innan jag lägger på glasfiberväv. Men hur ska man kunna spackla igen större hål före glasfiberväven? Ingen av guiderna jag sett på video (inkl. den ovan här) eller läst nämner att man ska först spackla och sen lägga på glasfiberväv och sen kanske spackla igen för att få en jämn yta där man lägger topcoat. 

 

T ex Fiberfix-guide nämner inget om att man ska spackla först. http://guider.fiberfix.se/guider/reparation-plastbat/1#

 

Jag förstår kanske inte vad du menar! =)

Läs- fyll igen hål och ojämnheter, förslagsvis med spackel. Vid ännu större hål lägger man in en färdig laminat bit.

Detta för att ha något att plasta mot.

Annars blir det svårt att rolla ur luften när du kladdar med glasfiber och polyestern.

Resultatet blir dålig plastkvalitet om du inte har fyllt ut under...

Bilderna är från ombyggnationen av min förra båt. Snacka om att laga hål 😀

 

 

 

DCF8B435-FA94-4368-B675-B1BDD74CDC56.jpeg

01DA560D-41C6-471B-B5B7-D3117BCB9957.jpeg

739AEA70-AA6C-4E39-942E-F02E24E717B0.jpeg

5EB089D0-0A62-4B36-87BF-3CFDA19E6C3A.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är besvärligt att lägga på polyester på glasfibermatta under-upp. Alternativet som funkar bra är att lägga de tillklippta mattbitarna på en plåt eller plastskiva, en efter en i den ordning de skall vara. För varje mattbit väter man den helt igenom med plasten och bearbetar med räffelrollern så den blir mjuk och följsam. Sen på med nästa mattbit, upp till 3 stycken. När alla är genomblötta av plast och mjuka och inga luftbubblor är kvar, så tar man en spackelspade och lyfter upp paketet (med gummihandskar på händerna) och trycker fast dem över den slipade skadan som först blötts med plast. Skall man öka tjockleken upprepas det hela med 3 mattbitar till osv.  I vissa fall underlättas det hela av att man blandar och har den blandade plasten iskall, medan skadestället har rumstemperatur. Då kan det första lagret gela lite medan man gör i ordning nästa lager utan att plasten i den kalla burken hunnit gela.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Seawolf säger:

Det är besvärligt att lägga på polyester på glasfibermatta under-upp. Alternativet som funkar bra är att lägga de tillklippta mattbitarna på en plåt eller plastskiva, en efter en i den ordning de skall vara. För varje mattbit väter man den helt igenom med plasten och bearbetar med räffelrollern så den blir mjuk och följsam. Sen på med nästa mattbit, upp till 3 stycken. När alla är genomblötta av plast och mjuka och inga luftbubblor är kvar, så tar man en spackelspade och lyfter upp paketet (med gummihandskar på händerna) och trycker fast dem över den slipade skadan som först blötts med plast. Skall man öka tjockleken upprepas det hela med 3 mattbitar till osv.  I vissa fall underlättas det hela av att man blandar och har den blandade plasten iskall, medan skadestället har rumstemperatur. Då kan det första lagret gela lite medan man gör i ordning nästa lager utan att plasten i den kalla burken hunnit gela.  

Helt rätt, det är besvärligt att plasta upp-under+att laminatet riskerar att vara fuktigt uppifrån... För mig är det rätt självklart att meka lös motorn och vända på båten..

/ Andreas 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slarva inte med skyddsutrustningen... Det är otrevliga kemikalier.

 

Plastning är kul, men har svårt för styren(polyester) efter plastning utan mask när jag var ung och dum. Mår illa bara av tanken på lukten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, guzzlon säger:

Helt rätt, det är besvärligt att plasta upp-under+att laminatet riskerar att vara fuktigt uppifrån... För mig är det rätt självklart att meka lös motorn och vända på båten..

/ Andreas 

 

Ja, det hade ju varit betydligt enklare om båten var upp-och-ned. Men frågan är om arbetet med att vända båten kompenserar för merarbetet att arbeta upp-under. Jag har dock ingen aning hur jag skulle kunna vända båten utan att förstöra båten och min kropp. Motorn kan jag nog få bort utan problem men hur skulle det gå till om jag ska göra det hemma på uppfarten?

 

Så här ser båten ut:

https://www.sokbat.se/Modell/ryds/475-gt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lilla plastjobbet motiverar inte att vända åten upp och ner.

Sen är det egentligen inte så märkvärdigt att vända en sån liten båt.

Fem man vänder en sån båt enkelt - för handkraft - om man vet vad man håller på med.

Det är ju inte bara motorn du måste lossa. Även vindrutan bör du nog ta loss.

Var visserligen på en liten marina och tog upp min lilla julle (bilden uppe till vänster) i höstas. Båten innan var en som liknade din. Motorn hade man tagit loss för att vinterkonservera och förvara i verkstaden.

 

Förutom killen som körde kran och truck var det hans pappa, båtens ägare och jag. Vi reste båten på högkant för handkraft, sen så tog man båten med slingor i gaffeltrucken och vände den upp och ner och la den på bockar, med ruta och allt och även en hajfena i fören.

Då slapp man täcka båten med allt det för med sig.

Men det lilla plastjobbet under kölen - det fixar du lätt som den står på trailern.

Men visst är det lättare att jobba med båten upp och ner.

 

5ad1fb4de38d6_Hlljullenunderommlning.jpg.7ff8a243d8d46cb52b80e3e26acb14e0.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Det där lilla plastjobbet motiverar inte att vända åten upp och ner.

Möjligen att man kan lyfta lite för att få in ett par brädor som kan ge bättre arbetsutrymme.

Att få glasfibern att fastna brukar inte vara något problem, ev får man ta hjälp av en pinne.

Ännu enklare om man har en vakuum pump och en bit byggplast.

Vakuumpumpen är också väldigt effektiv för att få ut ev vatten. När lufttrycket är lågt så kokar vatten vid betydligt lägre temp och ångan som bildas suger pumpen ut. Välj bara en solig dag!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir alldeles varm i hjärtat av så bra hjälp jag fått här! Tack så hemskt mycket! Återkommer och berättar hur det har gått om någon annan nybörjare hittar denna tråd i framtiden och vill veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor inför plastningen.

 

Hade tänkt plasta nu i helgen när det är över 15 och närmare 20 grader utomhus, en temperatur som enligt anvisningarna verkar vara rekommenderat. Om jag inte hinner och gör det nästa vecka när det är under 15 grader utomhus, runt 11-13 grader, kan jag då ta en kartong (typ flyttkartong) och tejpa fast över plastområdet under båten och sätta en värmefläkt för att det ska härda bra? I såna fall, vad är maxtemperatur i lådan?

 

Kommer plasta med polyester och glasfiberväv, spackla en del och topcoat på det. Verkar som att även om epoxi är bättre måste man vänta så länge på sjösättning då. Om jag plastar klart allt imorgon fredag, när kan jag då tidigast lägga i båten utan att riskera lagningen? Hade planerat att lägga i båten om några veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer bara härdningen igång så skapar den sin egen värme om det är polyester.

Man kan värma området där man ska plasta med varmluftpistol. Efter plastningen värmer man en liten stund, sen kan man åka hem ;)

Det kan vara kul att testa detta hemma på en bit kartong el likn. Det är alltid skönt att se att saker fungerar i verkligheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Kommer bara härdningen igång så skapar den sin egen värme om det är polyester.

Man kan värma området där man ska plasta med varmluftpistol. Efter plastningen värmer man en liten stund, sen kan man åka hem ;)

Det kan vara kul att testa detta hemma på en bit kartong el likn. Det är alltid skönt att se att saker fungerar i verkligheten.


Å innan man åker ham kan man ju sätta typ en flyttkarton eller lite isolering runt det palastade området för att behålla så mycket värme som möjligt.

Det har jag gjort ofta.

 

5ad8842fc2cb3_IsoleratBB.jpg.4d09271f9290d9f8239ddba6296916d6.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack! Hur lång tid behöver lagningen vara på land innan man kan sjösätta (använder som sagt polyester, glasfiberväv, spackel och topcoat)?

Redigerad av fhsp4m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur noga du skall va.

Plastar du i morgon Lördag och slipar av på Söndag och skippar spackling och lägger på topcoat
(dvs gelcoat med vaxupplösning iblandad) så kan du ta ett grovt sandpper och dra över topecoten på måndag - måla överfläcken med bottenfärg och sjösätta direkt.

Topcoten kan du lägga på ganska flödigt (eller kanske tom skippa - tala inte om att jag sagt det)

Topecoaten är ju tixotrop polyesterplats med färgpigment och vaxlösning i. En aning tätare än polyesterplasten som du lagat med. ( aning betyder mycket, mycket lite - knappt ett uns) Fördelen är att du tätar till alla glasfibertrådar som du slipar fram när du slipar av lagningen och glasfibertrådarna suger nog en aning vatten. 

Vad det skulle kunna innebära kan bli en lång historia. Troligtvis inget alls och i varje fall inte alls om den gamla skadan resulterade i. 

Om du kan hålla varmt runt reparationen, så kanske du tom kan matta topecoaten  med grovt slippapper (jag använder helst K40() och bottenmåla och sjösätta sen söndag eftermiddag.

Sen att bottenfärgen kanske släpper över lagningen pga att du inte har nån grundfärg - typ epoxygrundfärg - det är en annan helt obetydlig detalj. Det är därför jagskulle matt av - river upp tocpcoaten - för att den skall fästa så bra som möjligt.

Det är därför jag alltid lagar såna skador med epoxy. När lagningen är klar är också epoxybehandlingen klar. Men det är sån marginell skillnad så kör du som du tänkt.

För att måla över epoxygrundfärg över en polyseterlagning skall du vänta minst 15 veckor (enligt BILTEMA) 5 veckor enlig International. I det här fallet är jag - på förekommen anledning - helt övertygad om att BILTEMA har mest rätt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Tänkte köpa allt på Biltema. Dem verkar ha allt jag behöver, alu-roller, glasfiberväv, mikroglasballonger, polyester, härdare, sandpapper, skyddsutrustning, aceton, sandpapper men inte någon topcoat utan enbart gelcoat. Kan jag köpa något på Biltema för att blanda egen topcoat eller är det bättre att köpa färdig topcoat på t ex Erlandssons brygga. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Polyester_Reparation/Gelcoat_Topcoat/TOPCOAT_NR8003_LJUSGRA_1KG?id=60142

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema säljer även "vax" för inblandning om du letar! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många nybörjarfrågor här... skulle precis börja slipa med vinkelslipen och skulle behöva komma åt lite bättre. Hur höjer jag upp båten enklast utan att skada den på nåt sätt? Skulle behöva kanske att lyfta båten 10-15 cm vid arbetsområdet. Domkraft och kila in några brädor mellan trailern och båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördela tyngden om du lyfter med domkraft, så du inte får fler hål. En grövre bräda typ en meter lång brukar funka. 

Kanske funkar det att lyfta trailern? 

Oavsett, se till att säkra båten så den inte faller ner på dig!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har nu spacklat med polyester och mikroglasballonger, ruggat upp, tvättat med aceton. Sen laminerat ett (1) lager glasfiberväv som härdat, ruggat upp, tvättat med aceton och laminerat 3 st lager till. Nu såg jag att det blivit några fläckar, har något gått galet? Plastade dem 3 st glasfiberväv-lagren för några timmar sen. Det var ganska varmt ute då (över 20 grader) men nu är det bara 14 grader.

20180508_212325.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ut som om du fått (spilllt) något färgämne i plasten. Färgrester? Det är knappast något problem. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5/9/2018 vid 10:39 skrev Eld-:

 

Så nu är jag klar. Stort tack återigen för all hjälp! Lite bilder från reparationen:

 

Ursprungliga skadan

20180325_172849.thumb.jpg.575ec8bb15b85124f728eeb39ef9a158.jpg

Slipat upp med vinkelslip och lamellrondell:

20180425_193203.thumb.jpg.a95eaaaa6a592724210a6e8dd6c2c3bc.jpg

Slipat ned ojämnheter från arbetet med vinkelslipen. Spacklat med polyester och mikroglasballonger. Tvättat med aceton.

20180508_153923.thumb.jpg.957b4d67c9d3c9570c81b601d81fe477.jpg

Tejpade fast en bit glasfiberväv över arbetsområdet och målade av den, använde sen den för att göra fyra bitar med ökande storlek, från liten till att täcka hela arbetsområdet.

20180508_162113.thumb.jpg.67b9f8b8887ded182443242dad6384ab.jpg

Laminerat första lagret och sen ruggat upp. Tvättat med aceton.

20180508_190821.thumb.jpg.11e58d49465935ef74256f300d795318.jpg

Laminerat 3 st lager till. Ruggat upp. Tvättat med aceton.

20180509_175939.thumb.jpg.3ed4d65d9c6d1cc94d15d1e55aacf6ca.jpg

Spacklat hela området med polyester och mikroglasballonger. Sandpapprat. Tvättat med aceton.

20180510_105401.thumb.jpg.f9433bc0ad8294609a670b6b44535d4e.jpg

Målat med roller topcoat. Inte så estetiskt tilltalande kanske men förhoppningsvis håller det =)

20180510_144232.thumb.jpg.f13ba07282263ec86faf1deb62069841.jpg

Redigerad av fhsp4m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser väl bra ut! Nu behöver du inte kalla dig amatör längre!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag blev klar med lagningen i torsdags. Topcoaten är helt torr sen en dag men det klibbar lite grann fortfarande i ytterkanterna där skiktet är som tunnast. Frågan är om jag kan lägga i båten idag lördag, då är det lite drygt 2 dygn sen jag la topcoaten?

 

Thallatha har redan svarat på frågan ovan men då tog Thallatha inte med att jag har spacklat före topcoaten OM det har någon betydelse...

 

Sen har jag gjort en mini-lagning där gelcoaten gått sönder på ett annat ställe under vattenlinjen. En spricka i gelcoaten på kanske 1 * 3 cm som jag slipade upp till 1 * 6 cm och la gelcoatspackel i som jag nu slipat ned och lagt över lite båtvax på.

 

Så, kan jag lägga i båten idag? 

Redigerad av fhsp4m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för all hjälp!

 

Efter en säsong kan jag konstatera att min lagning blev SÅDÄR =).

 

Jag tror att polyestern och glasfibern håller, den känns hård men som ni ser har topcoaten släppt. Och båten har läckt in vatten under säsongen. Men förmodligen ganska långsamt och jag upptäckte det först efter att det regnat mycket på sommaren och då KAN regnet ha kommit ned i dubbelskrovet då kanten för att det ska rinna ned under durken är ganska låg. Det var mycket vatten i botten när jag tömde bottenpluggen.

 

Att lagningen ser ut så här, kan det bero på att jag la i båten för tidigt? Eller nåt annat?

 

Jag tänkte nu slipa ned topcoaten och lägga på ny om inte någon har något annat förslag...?

 

Bifogar bild på hur det ser ut idag, några månader efter upptagning.

 

MYCKET tacksam för hjälp!

 

20190309_134658.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...