Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
animap

Snäckor på drev

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Tänkte höra om ni har något bra tips hur man tar bort snäckor (rester av havstulpaner) från ett lackat drev, som på bifogad bild?

 

Det är egentligen inget kvar av själva havstulpanerna, bara märkena av dem, men det ser inte så snyggt ut. De går iallafall inte

att skrubba av.

 

drev.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, jag bugar och bockar! Hade missat att det fanns ett speciellt medel för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alternativt Köp Nitor Saltsyra 30% på bauhaus. Billigare och samma innehåll. Spraya med en blomspruta (obs alla blomsprutor tål inte saltsyra) och använd skyddsglasögon och handskar. 

 

Vänta någon minut, skrubba med diskborste och skölj av med rikligt med vatten. 

 

Fick utmärkt resultat på mina DPH drev.

Redigerad av Mikaels_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Mikaels_ säger:

Alternativt Köp Nitor Saltsyra 30% på bauhaus. Billigare och samma innehåll. Spraya med en blomspruta (obs alla blomsprutor tål inte saltsyra) och använd skyddsglasögon och handskar. 

 

Vänta någon minut, skrubba med diskborste och skölj av med rikligt med vatten. 

 

Fick utmärkt resultat på mina DPH drev.

Av vad jag har lärt mig så skall man inte använda syra på aluminium ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man vara petig så använder man det inte på aluminum utan på lack :) Jag använder detta på drevet och det är bättre än att skrapa och riskera skada lacken. Men det är nog inte dumt att skölja efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag tackar för tipsen!

Annars är min metod att köra hårt mer högtryckstvätt med turbomunstycke på hösten, akta noga bälgar och slangar.

Sedan avvakta den första frosten, de havstulpaner och i mitt fall även musslor som inte lossade med högtryckstvätten tar frosten.

Inne i alla skrymslen och vrår på drev och sköld blåser jag bort det mesta med tryckluft. De där kalkavlagringarna som havstulpanerna lämnar efter sig målar jag sonika och oseriöst över med drevfärg eller bottenfärg. Men vad gör det om någon död havstulpan eller dess kalkring sitter kvar vid nästa sjösättning? Det viktiga, tycker jag, är att det är rent på botten, vid trimplan/interceptorer och logg/ekolodsgivarnas känsliga ytor.

 

Dreven är ju konstruerade i en aluminium som skall vara någorlunda tålig mot saltvatten, men även en svag koncentration av saltsyra skulle nog även jag vara försiktig med, i alla fall på naken metall.

Biltemas snäckborttagare innehåller ju HCI, om än i låg koncentration, och sådan kan man ju då köpa billigare i högre koncentrationer annorstädes.

:ph34r:Kanske man kan gå till zoo-butiken och köpa medel mot snäckor i akvariet och droppa på också, då har man nog köpt världens dyraste snäckborttagningspreparat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På aluminium hade jag valt en svagare syra, som ättiksyra. Den löser upp kalk fint, men reagerar obetydligt eller inte alls med aluminium. Saltsyra reagerar våldsamt med aluminium!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har använt biltemas och jag har använt sharkbite barnavle remover. Den senare är värd sitt pris. Bättre förpackning, bättre skumeffekt, bättre funktion. Jag använde mer av biltemas rinniga produkt och slutade nog på samma totalkostnad.

 

tillägg: det var på gelcoat/bottenfärg. Jag skulle provat med samma på en fläck på drevet. Om det mot förmodan skulle bli någon negativ effekt så skulle jag kolla om sharkbite har en produkt avsedd speciellt för drev.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina drev är målade och under färgen sitter lack. Det tog inte minsta skada av saltsyra, jag hade inte rekommenderat det annars :)

 

så här blev de iallafall efter en kort stunds tvättande följt av ny färg.

IMG_5172.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...