Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
neubert

Har solcellen förstört batterierna i vinter?

Rekommendera Poster

Hej!

Solcellen har underhållsladdad mina batterier, inköpta förra säsongen under vintern även fast den legat under den ljus presenningen. De har resulterat till att jag har fått +1200Ah under dessa månader enligt mätshunten. Blev lite konfunderad vart alla Ah tagit vägen och startade upp värmaren som belastning. På bara 30min så sjönk batterikapaciteten till 55% enligt NASA BM-1 vilket är ett beteende som inte var samma under sommaren/hösten...

Har Sunwinds PeakPower 2.0 MPPT regulator.

 

Har batterierna blivit överladdade/förstörda under vintern???

 

//N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, neubert säger:

Har batterierna blivit överladdade/förstörda under vintern???

 

Så kan det vara men det är sällsynt och regulatorn är bra. Koppla bort och mät spänning på batteriet. Kolla även inställningarna i regulatorn så att inte laddspänningen är fel.

Vad har du för batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med Biltemas SMF 12V 90AH (nu kommer drevet :P ) med tanken att jag kan byta dem efter några år... De har dock fungerat utan problem under den långa säsongen jag hade 2017! Tänker dock inte att det är batteriernas fel att regulatorn fortsatt mata in Ah under vintern... Har ställt in regulatorn för slutna batterier för att det inte ska bli för hög toppladdning... Max 14.4V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dålig kvalitet på vare sig batterier eller regulator. Mät batterier bortkopplade, mät även laddspänningen när solen lyser. Det man skulle kunna misstänak är at något ligger och drar ström så att regulatorn kör på max hela tiden. Men det är ju bara sol några timmar per dygn så det inte så troligt att batterierna förstörs.

Men kolla batterierna för att se om de är dåliga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har sett precis samma fenomen tidigare, speciellt kombinationen av regulator som ej går att justera laddspänning manuellt, och med batterier av billigare kvalitet. Min teori är att kombinationen bulkladdspänning under lång tid samt många cykler gör att batterierna åldras i förtid. Jag tycker mig se problem med regulatorer som inte tycker att de kommer över bulkfasen vintertid,  då strömmen från panelerna vintertid inte räcker för att laddningen ska uppnå vissa börvärden och laddningen "fastnar" då i bulkfasen. Vissa regulatorer har även en egenförbrukning som under en lång mörk vinter kan leda till urladdning med långtida sulfatering som följd. Vissa regulatorer har även temperaturkompensation vilket jag tror kan förvärra problem då de vintertid kommer vilja dra laddspänningen upp mot 15V vilket långvarigt inte är så bra.

 

Jag kör numera en maxspänning på 13.6V på min regulator på vintern för att tillse att den håller en underhållsladdning och inte cyklar upp till 14.4 så fort solen tittar fram.

 

Jag är rätt säker på att du kommer bli tvungen att byta dina batterier. Kan vara värt att ta hem och köra en recondladdning om du har en laddare med den funktionen och sen testa batterierna var för sig och se om det är ett som är sämre än de andra.

Redigerad av Bobba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är problemet då kanske att solpanelerna fått för lite ljus. Kanske inte så smart att täcka över dem under vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att solpanelerna skulle ladda sönder batterier under vintern har jag knappt sett. Eftersom jag jobbat en del med solanläggningar så har jag sett ganska många, framförallt anläggningar som ska förse fritidshus med ström. Inte ens riktigt billiga regulatorer brukar skapa problem. På vintern är det många dagar med försumbar sol. Regulatorn belastar då solpanelerna väldigt lite för att komma upp rätt bulkspänning dvs 14,4V för våta batterier. Är det kallt så justerar regulatorn upp spänningen. Är det -10°C ska spänningen ligga på 15,2V.

Varje morgon när solen kommer fram så försöker regulatorn komma upp till rätt bulkspänning men är det lite disigt så blir det väldigt lite ström. När regulatorn känner att det inte går i något i batteriet så avslutas bulkfasen. Detta kan ta en kvart sen går spänningen ner till underhållsladdning och ligger kvar där. Nästa dag upprepas proceduren. En 50W panel i december ger ca 1,5Ah/dygn, ev mindre under en pressening. Det ska inte kunna bli någon överladdning.

Finns det någon belastning så kommer regulatorn att ladda så mycket som möjligt men knappast för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Ctek M200 som har nån recond inställning i båten. Ska jag koppla bort och köra ett batteri i taget genom det programmet?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, neubert säger:

Har en Ctek M200 som har nån recond inställning i båten. Ska jag koppla bort och köra ett batteri i taget genom det programmet?!?

Det är vettigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kört igenom alla batterier (5st) med recondläget. Blev en otrolig skillnad efter! Körde bogstrålkastarna som drar 12-13A i ca 10min och spänningen hölls sig runt 12,5V under hela testperioden för att snabbt gå upp till 12,7-12,8V bara några sekunder efter jag slog av. 

Hade inte samma stabilitet i början av veckan. Läser man manualen om recondprogrammet så rekommenderas det för djupurladdade batterier eller 1ggr per år för maximal livslängd. 

Tack för tipset! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, neubert säger:

Har nu kört igenom alla batterier (5st) med recondläget.

Alltså ett i taget! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...