Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Flygfyren

Byte/montering motor AQ drev 290?

Rekommendera Poster

Jag har tagit ur min motor (VOLVO PENTA AQ151C) från min båt. Nu undrar jag hur man gör när man ska montera tillbaka den till skölden/drevet (AQ 290 drev)?

 

Jag har verkstadshandboken för drev och motor men där står det ingenting om montering av motor till sköld. Är det någon som har en monteringsanvisning eller vet var man får tag på en?

 

Jag undrar:

 

1 Hur vet man att motorn är linjerad? Finns det någon bra teknik? Jag har mätt hur höga motorfästena var innan jag tog bort motorn. Räcker det att det är samma mått?

 

2 Hur hårt ska man dra bultarna (nr 70) i akterspegeln som fäster motorn till skölden? Packningen/gummi ringarna måste ju spännas men de får så klart inte klämmas för mycket!

 

3 På min motor satt det inte en "distansring" (nr 69 (https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744660-44-18923.aspx)) monterad. Behövs inte den eller är det olika för olika installationer?

 

 

Tacksam för erfarenheter, hjälp och tips från er som bytt eller installerat motorer!

 

Hälsnigar

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska använda distansringen och de mjuka gummiringarna. Då blir motorn mjukare upphängd och ljudnivån blir lägre. Klämringen ska dras dikt an mot primäraxelkåpan. Skruvarna ska dras lagom hårt. Det finns ett åtdragningsmoment nämnt i installationshandboken, men det är inget kritiskt. Jag brukar montera vikbrickorna så att de täcker de gängade hålen i klämringen. Då blir det lättare att få bort den nästa gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...