Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
kane5100

Yamaha 30hk knackar vid gassläpp

Rekommendera Poster

Hej!

 

inför kommande säsong med fiske och annat kollade jag över båtmotorn, en yamaha 30hk från 96 tror jag. 

Har servat den men nya stift, impeller, växelhus olja och rengjort förgasaren, filtret och pumpen men vid prokörningen hördes ett oroväckande knackande när man släpper på gasen. 

 

Det som låter som smatter är knackningarna, blev inte så bra på inspelningen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar "fyrtakta" !?
I så fall är det nästan ett klassiskt "sound" för en tvåtaktare med för fet bensingas.
[Gasblandningen antänds vid fyrtaktning då bara vartannat motorvarv så motorn blir svag och motvillig att varva upp ordentligt. Den goda nyheten är i.s.f. att det nog blir billigt att åtgärda, kort sagt nåt enklare förgasarfel. Att hitta felorsaken kanske kan vara litet knepigt, men men. ]


Farbrorn i denna filmsnutt demonstrerar fenomenet "fourstroking" utmärkt, lägg märke till de litet slumpmässiga extra ljudpuffarna då han släpper gaspådraget. Visst verkar de extra efterpuffarna bli fler och värre då fyrtaktning/fetblandning avsiktligt demonstreras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har säkert inbillat mig nåt när man testade på land. i vattnet gick den som den ska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...