Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Premiär 2018!

Rekommendera Poster

Äntligen stod prästen i... nej, fel. Äntligen är seglingssäsongen 2018 igång!

 

Jag har grejat med båt och motor flera helger under senvintern och våren, och ordnat med beställning och hämtning av den nya focken. Påskhelgen, som ju alltid är en långhelg, tillbringades även den vid båten, och då fick jag focken monterad till slut. Trots minusgrader och rätt frisk vind (i alla fall med tanke på kyleffekten!) kunde jag inte motstå en kort provtur. Ut snabbt, rullade ut focken och gled runt lite. Det var för kallt för att ta upp storseglet, tyckte jag, och efter bara kanske 10-15 minuter rullade jag in focken och styrde in mot hamnen igen. Allt funkade bra. Men den lilla turen ser jag inte som säsongspremiären. Nej, premiären kom i stället helgen efter påsk.

 

Det var fortsatt en del mek och andra bestyr att klara av på lördagen, och det blåste runt 10-12 m/s, så det var inget jag ville ut i. Men söndagen bjöd på lätta vindar. Lite väl lätta, men hellre fel åt det hållet. Jag gjorde mig redo och drog ut vid 11-tiden. Ordentligt klädd, för även om det var svag vind och tvåsiffriga plusgrader är jag hellre för varm än för kall. Klokt, skulle det visa sig.

 

Det tog längre än vanligt att få seglen upp och i ordning för jag är ringrostig så här års, men några minuter senare gled båten fram för fulla segel, med motorn upplyft och tyst. Så underbart! Som jag har längtat!


30441711_10214199040663051_5679963750673678336_o.thumb.jpg.168ff8e88d03b64f9fb9c72a8b7348d9.jpg

Nya focken står stadigt!
 

Vinden var grovt sett östlig och svag. Vindstyrkan pendlade mellan uppskattningsvis 1 och 4 m/s, men mest kanske runt 2-3. Båtens fart hamnade på 2.2 kn i snitt, visade det sig i slutet.
 

Himlen var blågrå med virvlar och andra mönster i molntäcket. Hade det varit sommar hade jag räknat med åska vid samma förhållanden. Men inte en kylig dag som denna. Jag styrde norrut förbi Söö och trodde att det skulle bli regn när några spridda droppar bröt vattnets släta yta, men det blev inte mer än en halv minut av det, och inget mer under resten av turen. Skönt, även om jag var klädd för att tåla regn.

 

30415482_10214199041783079_1507283863037018112_o.thumb.jpg.920b153865583722eed61542a840eae1.jpg

Blågrått och blågult!
 

Jag såg bara fem andra båtar på hela turen. En var en J/70 från SFS som övade alldeles utanför hamnen i Hunnebo. Imponerande fart med så lite vind! Sen var det två motorbåtar och två segelbåtar, alla för motor. En av segelbåtarna hade en väldigt hög mast. Måste ha varit en bit över 20 meter! Jag såg den på Eniros “fejk”-AIS men där fanns inget namn eller annan fakta om båten, utan bara ett MMSI-nummer.

 

Avsaknaden av andra båtar, och den lätta vinden, gjorde jag rörde mig närmast ljudlöst genom världen. Ljudlösa var dock inte fåglarna omkring mig. Tyvärr är jag inte så kunnig när det gäller läten, men det var i alla fall ett halvdussin olika arter som skrek, hoade och kvittrade på närliggande holmar och skär. Kikaren hade inte kommit med ombord, så inte kunde jag kolla heller.

 

30260985_10214199041263066_1983667118519877632_o.thumb.jpg.29e4663d517f9a070f2bd50d4e3ef824.jpg

Hällsö, strax väster om Bovallstrand
 

Strax väster om Bovall vände jag, för klockan hade hunnit bli mycket och jag visste inte om vinden skulle avta eller öka. Motorn har nån liten vakuumläcka som gör att den går lite ojämnt på vissa varvtal, troligtvis i bränslepumpen (som är integrerad i förgasarkroppen) så jag ville inte köra den mer än bara ut ur och in i hamnen.

 

Strax efter att jag börjat styra utåt igen, gick ekolodets djupvarning igång. Jag kollade snabbt mot mätartavlan och såg att den indikerade ett djup på runt en halvmeter! På platsen är det 20-25 meter djupt och båten tar i botten om det är 1.35... Jag såg inget under båten heller, men djupet stod kvar i flera minuter, innan det lika plötsligt återgick till förväntade 20-25 meter.

 

När jag närmade mig “mynningen” av den långa rännan in mot Bovall och Bottnefjorden såg jag att jag blivit serverad ett ovanligt väderfenomen. Åt nordväst hade nu Väderöarna blivit städ och rest sig över horisonten. Morgana var på besök. En kvart senare hade skiktningen delat på öarna i ännu fler nivåer. Och en halvtimme efter det var de som vanligt igen.

 

30440778_10214200054368393_6084358754365603840_o.thumb.jpg.68773d718c2a93cb2898cf818f2d1412.jpg

Hägringar, Väderöarna
 

Vinden ökade tillfälligt, även om jag hade svårt att gissa till hur mycket. Men kanske 5 m/s, och från nordväst. Då kom dagens toppnotering i fart på hela 5.0 kn. I några sekunder. Annars runt fyra. När jag styrde söderut igen minskade vinden (och även fartvinden) och snart var farten nere i knappt två knop. Det mystiska djuplarmet kom igen några korta stunder. Samma löjliga djup på en halvmeter. Men jag gled vidare hemåt. Noterade att SFS-båten hade seglat färdigt för dagen, för den syntes inte längre till.

 

Efter drygt tre timmars segling rullade jag in focken, som skött sig exemplariskt under turen, och tog ner storseglet också medan motorn värmdes upp. Puttrade in i hamnen och gled in mellan bommarna. När jag förtöjt i aktern gick jag fram för att förtöja där. Då får jag se att den extra förtöjningslinan jag har för att hålla in fören till bryggan är borta. Stulen! Irriterad hoppar jag ner på bryggan och vänder mig mot båten för att lägga fast sidoförtöjningslinorna. Och får syn på den “stulna” linan. Jag hade lagt loss den innan avfärd, men glömt att jag hade dragit den annorlunda den här säsongen. Nu låg den på insidan om vajern som stabiliserar peket, och därifrån hade jag glömt att dra loss den. Så linan hade helt enkelt släpat under båten hela tiden. Undrar hur mycket den bromsade? 5-6 meter treslaget med ca 20-25 mm diameter... Jag insåg också att det var linan som hade viftat under ekolodsgivaren de gånger den visat djup på en halvmeter! Tur att linan var för kort för att nå bak till propellern.

 

Säsong 2018 är igång!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att läsa. Själv har jag inte ens täckt av och påbörjat vårrustningen. Fortfarande alldeles för kallt för tvätt och vaxning. Poleringen skulle säkert funka i kylan men då ska ju båten vara tvättad. Suck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grattis! Själv har jag en typ 5 meter hög snöhög framför min båt på båtvarvet och vattnet sätts inte på förs 1 maj(så jag kan tvätta båten innan jag påbörjar bättringsmålningen) :rolleyes:

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Församlingens huvuden lyftes"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag bara lyckats flytta från den tillfälliga vinteplatsen till den ordinarie platsen på den nyrenoverade bryggan.

 

thumbnail_20180406_081511_resized.jpg.f8268dcd4ba7a73329ecf9f51fba4b4e.jpgthumbnail_20180406_135236_resized.jpg.e4e5f7c4d557119537a4fd0ab75c5a11.jpg

 

thumbnail_20180406_143902_resized.jpg.abb7f569f365429db84a61ef977c759a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längtar till sommaren! Isen ligger fortfarande vid bryggan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till premiären och tack för en fin beskrivning, en liten extra tvist med ekolodet, tänk vad det kan hända till sjöss. Hos mig ligger isen ff och nätterna är kalla, så än är det ingen idé att börja vårrustningen. Förhoppningsvis kommer jag i runt 1 maj, ett, enligt mitt tycke, bättre firande än med röda flaggor och trötta slagord./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv befinner jag mig med utsikt över Medelhavet (om det bara inte regnat så förbenat). Vill inte gå ut heller eftersom det bara är 10 grader.

När jag kommer hem har jag en månad till sjösättning. Hinner nog inte byra den gamla järnklumpen från -79 i år heller. Hann i alla fall beställa nytt kapell så skydd mot sommarregnet får jag (och måsarna får en ny plats att sitta på).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv åker jag till Spanien på måndag en vecka. Har alltid sjösatt mitten av april, men i år har jag bestämt mig för att ta tag i båten först när jag kommer hem slutet av april. Trött på att bottenmåla och vaxa båten i 10-15 graders värme!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, Bjorns_snipa säger:

Själv befinner jag mig med utsikt över Medelhavet (om det bara inte regnat så förbenat). Vill inte gå ut heller eftersom det bara är 10 grader.

...

Läste att det är bara för att vi har så fint väder här i Sverige som det är dåligt väder vid Medelhavet, den Skandinaviska blockeringen kallas väderfenomenet tydligen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...