Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jacoby4

Sprickor 3 år gammal båt

Rekommendera Poster

Fixade med båten inför sjösättning idag när jag såg dessa sprickor i rännan som leder fram till självlänsen. Är ganska okunnig vad gäller båtar o undrar helt om detta är ngt att oroa sig för eller om det är normalt. Båten är en Ryds 488 sport som köptes ny 2015. 20180407_154541.thumb.jpg.f64d5f3dd9e2fa7200ec6e9e8e992e9e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen inget att oroa sig för, men låt företaget du köpte båten av titta på felet.

Är det ett ursprungligt fel ska de åtgärda det om båten inte är mer än tre år gamma sedan inköpsdatum.

 

Har du samma typ av sprickor på några andra ställen?

Vad är det för hål/skada bredvid sprickan?

Vet du med dig att du tappat något tungt i närheten av sprickan?

 

Mackey

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar! De svarta prickarna du ser är bara smuts. Nej jag har inte tappat ngt det är jag helt säker på. Har inga andra sprickor vad jag sett än, dock har jag ett par millimeterstora gelcoatblåsor utvändigt på skrovet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna där sprickor, ”hair-line cracks”, kommer väl av att glasfibern har belastats så den flexat, vilket den sprödare gelcoaten inte klarar utan att spricka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är som sagt okunnig! Vad innebär det? Båten är uttagen från butik 1.e april 2015. Är detta ngt man ska försöka få åtgärdat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag gissar att det skulle bli en utdragen garantidiskussion och går den ner till glasfibbern behöver den fyllas i med gelcoatfiller eller nåt...har sett såna sprickor på obelastade ställen också där det finns tjockt lager med gelcoat och längre yta med otillräckligt med stöd under..konstruktören borde kanske ritat en balk till under. + att hela båten är ju så att säga levande i skrovet så du har kanske gjort en kraftig gir mot en våg o fått en vattenkäftsmäll

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, jacoby4 säger:

Fixade med båten inför sjösättning idag när jag såg dessa sprickor i rännan som leder fram till självlänsen. Är ganska okunnig vad gäller båtar o undrar helt om detta är ngt att oroa sig för eller om det är normalt. Båten är en Ryds 488 sport som köptes ny 2015. 20180407_154541.thumb.jpg.f64d5f3dd9e2fa7200ec6e9e8e992e9e.jpg

Det kan vara många orsaker, för tunn eller för tjock gelgoat. Svagt uppbyggt under. I bästa fall inget att bry sig om. Prata med säljarna där du köpte båten, då sover man bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En orsak kan vara felaktigt justerad trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...