Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
AndW

Fix av rorkult

Rekommendera Poster

Hej, har en lackad rorkult med lite småskador. Även ruffluckor med samma problematik. Några små grå fläckar men i övrigt gott skick.

 

Jag hinner inte köra värmepistol och renskrapning och 8 lager lack. Men då jag märkte att  rorkulten försämrades märkbart under förra säsongen tänkte jag göra något.

 

Jag tänkte lägga två lager lack med slipning före och emellan. Då räknar jag med att de grå fläckarna kvarstår.

 

Min fråga är, hur skulle det se ut om jag renslipade just de grå fläckarna? Skulle det  bli bättre eller sämre än ovanstående förslag?

 

 

5E2F829A-438C-4232-A434-31734D7D632D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... alltså... det går bra att bättra lack. Slipa rent de delarna som flagnat, sedan bättra där. Brukar se helt OK ut. Men - ska det hålla måste du nog upp i en sisådär 5-7 lager med mellanslipningar. 

 

Jag hade:

- Slipat bort det gråa

- Bättrat lacken med tre lager med mellanslipning

- Mattslipat allt

- Lagt på två lager med mellanslipning på allt. 

 

Tricket att få fin lack med minimalt underhåll är att mattslipa och lägga på ett lager på allt varje vår. Och såklart fixa exentuella skador. Då håller det väldigt länge och renskrapningar blir i princip onödiga i framtiden. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok tack för tipsen, låter bra. Men du tror inte det t ex är betsat eller nåt sånt? Så att man får totalt annan färg på fläckarna?

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte nödvändigt med mellanslipning mellan varje lager, om inte lacken blivit glashård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Pentax säger:

Nu är det ju inte nödvändigt med mellanslipning mellan varje lager, om inte lacken blivit glashård.

Nej, inte för vidhäftningen - men slutresultatet brukar bli bättre tycker jag. En lätt mellanslipning i alla fall, för att dra av träresningar och annat. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, AndW säger:

Ok tack för tipsen, låter bra. Men du tror inte det t ex är betsat eller nåt sånt? Så att man får totalt annan färg på fläckarna?

 

Omöjligt att svara på utifrån bilderna. Lite nyansskillnad är oundviklig, men den brukar gå ihop sig. Och - jag resonerar att båten inte är en utställningsmöbel eller prydnadssak, utan ett bruksföremål. Lite nyansskillnader är ingen som ser. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har börjat gilla vattenslipning mellan lacklagren...blev supershysst resultat...börjar grunda med nån billig skitlack o sen epifanes eller likvärdig..blåträ har jag gett upp på...då målar jag...men har man bara material så det räcker kan man ju avverka ett par mm min skuta är ju förstås hundra år gammal om 2 år så det är ingen altartavla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Slipade genom den tjicka oavken och fick bort det gråa. När jag våttorkade märkte jag att det slipade smälte närmast perfekt ihop med det oslipade. Jag vet inte om det är så men om vatten väl representerar torkat lack så är resultatet fantastiskt. Bilden är nästan överflödig eftersom det inte går att se någon skillnad på slipat och oslipat.

 

Stärkt av detta så slängde jag vatten på några andra fläckar för att snabbt se om de behöver slipas eller bara mattas och lackas. Hoppas det fungerar som jag tror :)

CFA23DFC-58DB-4C92-BC97-594D003A2D3C.jpeg

 

Edit: jag kan ju lägga upp en bild av det i torrt skick också. 

 

 

B9DDD162-C00B-4092-BC11-60AE7B387D26.jpeg

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare använt balsamterpentin när jag fernissat. Ofta avråds bruk av lacknafta, men jag bor i lägenhet och skulle gärna använda lågaromatisk lacknafta (alifatnafta). Vilka hemska följder är det som kan väntas när man inte använder balsamterpentin, så kan jag åtminstone vara uppmärksam på dessa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är första lagret som det ibland rekommenderas att späda fernissan, eftersom du arbetar på gammal fernissa finns ingen anledning att späda. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju bidra med en bild på resultatet. Gick utmärkt att fuska. Syns inte att jag bara slipat fläckvis. Nyttig lärdom att lite vatten ger ett bra förhandsbesked hur färgen på det slipade bli när det lackas.

 

När jag tittade lite närmare på rorkulten så var den rätt fläckig och så redan innan så då behöver ju inte min lagning vara bättre. Blev en del knottror från sista lagret, men det får vara.

 

Usch, det blir rätt tråkigt att lacka efter ett tag.

87748B6C-A2E3-4147-B511-4629177FB3C8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...