Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Nya bränslen.

Rekommendera Poster

Intressanta lösningar om mer processer vad gäller fossilfria bränslen.

http://www.landskogsbruk.se/forskning/efter-hemliga-forskningen-nu-lanseras-gron-bensin/

 

Intressant är också Aktuellts inlägg igår kväll angående luften i Stockholms innerstad, den har inte varit så ren och fri från partiklar på 15 år. Undrar hur herr Fridolin nu ska bedriva diesel förbud i staden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, raol säger:

Man skulle kunna tänka sig att elpriset varierar över dygnet. Då skulle det vara billigare med el under natten. Perfekt för elbilar, som ska laddas när de inte används. För de allra flesta är det nattetid.

Sk dubbeltariff, de förekom en del förr. Ofta lagrades värmen i en stor tank i villorna. Perfekt för elbilar. Ju mer elfordon vi får desto fler smarta lösningar lär komma.

--

Man fick upp verkningsgraden på fartygsdieslar när man hade avgaspanna som gav ånga till en turbin. För dyrt och komplicerat att bygga idag.

 

De mest energieffektiva anläggningarna är typ fjärrvärme där man har en sk mottrycksturbin för att plocka ut el. Tror inte sådan anläggningar byggs idag men det kan nog bli aktuellt framöver Rosenlund i Gbg hade det.

Nackdelen var att totalverkningsgraden blev låg på sommaren. Men idag kan vi ju få el från solen på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver inte skogsavfallet i största möjliga mån återgå till skogsmarken?

Det näringsrika skiktet i skogsmark är mycket tunt, vad händer med det om inget nytt material tillförs?

Vid återplantering idag plöjs det översta skiktet upp och läggs på ett orört skikt, där sätts plantorna.

Som jag tolkar det är redan näringsskiktet för tunt för återplantering.

 

Redan idag dammsuger värmeverken skogarna på avfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det blir nog inte lönsamt med ett diesel aggregat.

Jag inser ju att jag inte klarar av med sol energi på vintern och kan nog återanvända en del av värmen från avgaserna men det hjälper nog inte.

Vore extremt roligt att gå off grid.

 En kompis exprimenterade med att tilverka biodiesel.

Denna användes till en diesel motor som genererade ström och motorns kylsystem var kopplat in på accumulatortanken till huset, som komplement till solvärme panelerna på taket.

Han hade tankar på en sterling motor också men han sålde det huset för något år sedan och la ner exprimentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Pentax säger:

Behöver inte skogsavfallet i största möjliga mån återgå till skogsmarken?

Det näringsrika skiktet i skogsmark är mycket tunt, vad händer med det om inget nytt material tillförs?

Vid återplantering idag plöjs det översta skiktet upp och läggs på ett orört skikt, där sätts plantorna.

Som jag tolkar det är redan näringsskiktet för tunt för återplantering.

 

Redan idag dammsuger värmeverken skogarna på avfall.

Man vill få bort groten det är annars mycket svårt att plantera och markberedningen blir skit. Och man plöjer inte skogsmarken man vänder upp en liten tilta med färsk jord så plantan hinner före gräset. Det är väldigt svårt bli av med groten idag den skänks i princip bort för några kronor då det finns ett överflöd. Det är lika med massaveden, svår bli av med skänks i princip bort. Gallringarna går ej ihop ekonomiskt man får skjuta till pengar från egen kassa ibland, för virket täcker ej maskinkostnaden. Massavedspriserna ligger idag 30 40 % under priserna för 25 år sedan. Bla pga minskad papperstillverkning.  Och värmeverken eldas inte med svenskt skogsbränsle. det importeras enorma mängder tyska sopor som körs in i värmeverken tyvärr. Det finns ett enormt lager virke som ligger ute och snurrar runt. Och jag lever i den gröna näringen, och är rätt insatt i hur det funkar, sen får det finnas hur mycket google som helst. Det bästa som kunde hända är att Miljöpartiet avvecklas för både miljö och människor.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, kossor säger:

Det bästa som kunde hända är att Miljöpartiet avvecklas för både miljö och människor

Det tror jag också, även om det innebär färre cykelvägar i Norrlands inland ;)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå jag känner till importen av sopor, och hanteringen/transporten av dom, men det är en annan fråga.

Jag är också ganska insatt i Sveaskogs hantering av skogsprodukter till värmeverken, som inte alla eldas med sopor.

Det sker för övrigt en ganska omfattande import av skogsprodukter för att kunna täcka upp avtalen med värmeverken som inte utnyttjar sopor.

 

Det där med google fattade jag inte.

 

För övrigt är vi helt ense om att miljöpartiet bör avvecklas.

 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Gelis säger:

Jaha och nu kommer MP:s utspel som jag bara väntat på. Bidrag till att byta till eldrift på båtar.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/Kvqe44/klart-bidrag-for-kop-av-elmotor-till-baten

Faan dom vet inte vad det innebär och inte heller hur det fungerar.

De är desperata då de flesta väljare insett att deras politik är rabiat, må de stå utanför riksdagen efter valet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Gelis säger:

Jaha och nu kommer MP:s utspel som jag bara väntat på. Bidrag till att byta till eldrift på båtar.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/Kvqe44/klart-bidrag-for-kop-av-elmotor-till-baten

Faan dom vet inte vad det innebär och inte heller hur det fungerar.

Gäller bara utombordare.... Vafan det finns ju inga vettiga elutombordare 😁. Torqeedo möjligen men dom låter ju värre än 2-taktarna. 

Dom tänkte till där så de kan ge ett förslag som inte kommer kosta nåt, eftersom ingen kan utnyttja bidraget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärt om tror jag att eldrift har potential att slå igenom hyfsat väl för båtar i de minsta storlekarna. Öppna plastbåtar eller ekor med en mindre utombordare, där båten nästan uteslutande används för korta transporter ut till närliggande öar eller fiskeplatser. Ingen större räckvidd krävs, och motorerna som behövs är rätt små. Där funkar eldrift fint redan i dag, för den som vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 hk är ca. 4 kW som är cirka 300 A vid 12 volt.

 

Ska man ut och åka i en timme behövs alltså ett 300 Ah batteri.

Blybatteri är ju bra, billigt och öhh tungt.

600 Ah batterier kostar cirka 8 000:- kronor och väger väl sådär 150 kg.

 

Ska bli spännande att se hur MP tänkt att man ska ladda dessa batterier hemma.

 

Sedan kan man ju ha en 20 hk snurra!!!

32 000:- kronor och 600 kg.

 

Jag anser att det behövs ett miljöorienterat parti i riksdagen, men MP är katastrof.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

5 hk är ca. 4 kW som är cirka 300 A vid 12 volt.

 

Ska man ut och åka i en timme behövs alltså ett 300 Ah batteri.

Blybatteri är ju bra, billigt och öhh tungt.

600 Ah batterier kostar cirka 8 000:- kronor och väger väl sådär 150 kg.

Väldig pessimistiskt räknat. 5hk snurra ersätter man lät med 3 - 3,5kW elmotor. 260Ah LiFePO4 kostar drygt 13tkr och väger 35kg. Med styrutrusning, elmotor mm  hamnar kostnaden på 20-25tkr.

En snurra kostar 12tkr. 

Ofta kan man dra ner lite på prestanda sen slipper man  bensin och underhåll. Jag ersatte min 2hk till jollen med en 360W elsnurra. Lite långsammare och kortare räckvidd men inga praktiska problem i verkligheten. 40Ah batteri för 2200kr och 8kg.

Men börja med att sätta miljökrav på tvåtaktarna så får man en miljöförbättring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mercury på 10 hk med lite gott som elstart kan gå på över 20kr. 

 

Jag tycker nog inte att jag som bränner kanske 20 liter bensin i minutombordare på ett år ska behöva sponsra marginalväljares elmotorer. Det räcker med de elcyklar som nu står i garage över hela landet.

 

jösses, vad är nästa grej, en flaska sprit om man röstar på MP? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte sponsra bilism med skatteavdrag för resor till och från jobb. Men jag accepterar att beslut är fattade i god demokratisk ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, bhemac säger:

13tkr och väger 35kg.

Dyrare och lättare, men jag tror ändå det är rätt jobbigt att hantera ett 35 kg batteri som ska bäras hem för laddning.

 

Det känns helt befängt att sponsra - troligen väl bemedlade personer - med el-snurror.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Jag vill inte sponsra bilism med skatteavdrag för resor till och från jobb. Men jag accepterar att beslut är fattade i god demokratisk ordning.

det gör väl alla i tråden hitills med? Den-som-inte-är-med-oss-är-onda-mentaliteten är också nåt som blivit kännetecknande för just MP tyvärr, och som spridit sig.

 

(Du sponsrar inte bilism. Du får lite mindre skatt när bilen används för att jobba långt från hemmet. Däremot subventionerar du bussbiljetten åt folk som kunde gått istället. :) Obs, det tycker jag är bra.)

 

56 minuter sedan, Mackey säger:

Det känns helt befängt att sponsra - troligen väl bemedlade personer - med el-snurror.

 

Visst är det. Men nu kanske vissa dessutom drabbas av passa-på-suget och köper en elmotor istället för nya åror? Ungefär som de som köpte elcykel istället för att cykla på sin vanliga. Inte så bra för miljön.

 

Syftet är inte miljön här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skatteavdrag är lika mycket subvention som direkt tillskott av pengar.

Elcykel är så otroligt missförsått. Elcyklar gör att folk som annars inte skulle överväga att cykelpendla nu gör det, och de som redan finväderscykelpendlar kan göra det under en större del av året (eftersom det är lättare att cykla utan att bli svettig, vilket är ett större problem under den kalla delen av året när man har tjockare kläder på sig och oftare behöver regnkläder som inte andas så bra). Det minskar bilåkandet, avlastar kollektivtrafiken och minskar behovet av parkeringsytor. Än så länge är det nog rätt marginellt, men det får gärna växa rejält. Om så bara fem procent i t ex Göteborg skulle gå från att använda bilen varje arbetsdag, till att i stället elcykelpendla 3-5 dagar i veckan, så skulle det få stor effekt på trafikläget i och runt stan! Det handlar alltså inte i första hand om att folk som i dag cykelpendlar fem dagar i veckan, året runt, börjar med elcykel i stället. Men tror man att det handlar om att flytta folk från cyklar till elcyklar, så förstår jag att man tycker att det är nipprigt.

Antalet båtägare som enbart ror i dag, och som med bidragets hjälp kommer att gå från det till att köra med elutombordare kan vi nog räkna på ena handens fingrar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, AndW säger:

Men nu kanske vissa dessutom drabbas av passa-på-suget och köper en elmotor istället för nya åror? Ungefär som de som köpte elcykel istället för att cykla på sin vanliga. Inte så bra för miljön.

 

Syftet är inte miljön här. 

Nej, det är ju helt uppenbart att det är valfläsk.

Jag har själv röstat på MP en gång i tiden för att jag tyckte att miljöfrågorna helt saknades i riksdagen, men det ångrar jag nu.

 

MP är ett storstadsparti som helt saknar förståelse för resten av landet och dessutom saknar de helt förståelse för verkligheten.

 

Mackey

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore det inte vettigare att bara förbjuda vanlig bensin i tvåtaktarna, det finns ju alkylatbensin (aspen mfl). En tvåtaktare med alkylat släpper ut mindre farligheter än en fyrtaktare tankad med bf 95. 

Det skulle ju som bieffekt tvinga sjömackarna att sälja aspen på tapp, då blir den inte mycket dyrare än bf och många skulle säkert tanka sina orenade 4-taktare med det också. 

Co2-utsläppen från alla små tvåtaktare är ju försumbart i sammanhanget med tanke på vad de större båtarna släpper ut. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Vore det inte vettigare att bara förbjuda vanlig bensin i tvåtaktarna, det finns ju alkylatbensin (aspen mfl).

Jo fast...

Förbud ger ju sällan napp vid röstfiske, gåvor är betydligt effektivare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Det skulle ju som bieffekt tvinga sjömackarna att sälja aspen på tapp,

Det har vi haft i vår mack i en massa år. Oftast till bra pris, jag brukar köpa den alkylat jag behöver där.

Visst skulle det vara bra att förbjuda att köra tvåtaktare på vanlig bensin. Lätt att övervaka, lukten känns ju på långt håll.

 

12 timmar sedan, Mackey säger:

Dyrare och lättare, men jag tror ändå det är rätt jobbigt att hantera ett 35 kg batteri som ska bäras hem för laddning.

Inte då, MP kommer att sätta upp laddstolpar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, bhemac säger:

Det har vi haft i vår mack i en massa år. Oftast till bra pris, jag brukar köpa den alkylat jag behöver där.


Kanske bättre då med ett "must carry"-tvång för bensinstationer, att tillhandahålla alkylatbensin. För mig skulle det mer än fördubbla bränslekostnaden, förutom att det skulle innebära att jag behövde köra flera mil i bil för att tanka båten.

Hade det funnits på pump i samhället, för kanske 14-15 kr/L, hade det varit bra. I stället måste man ta sig till en avlägset belägen butik och köpa på femlitersdunkar för 30+ kr/L.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om el visar sig bli rätt framtid för bilen så lär det ju så småningom helt domineras på sjön, men dit är det förstås väldigt långt inbillar jag mig. Om vi bortser från den uppenbara utmaningen att ladda på sjön, så undrar jag om det finns någon enkel metod att göra en grov beräkning på hur mycket batterikapacitet som skulle krävas för att föra fram en medelstor bo-båt idag (säg 30 fot och 3.5 ton). Om man då jämför med kapaciteten i dagens senaste bilar från ex Tesla....

 

Vår KAD44 har förhållandevis få timmar på nacken (ca 500) så den lär ju tuffa på i många många år till. Men den dagen den vill säga upp sig så vore det ju kul att veta om man kan peta in ett el-alternativ med kapacitet nog att putta på ca 3 ton i skaplig marschfart. Och följdfrågan är förstås hur mycket plats som behövs i båten för en dylik installation?

 

Jag planerar för låååångt in i framtiden nu :-)

Redigerad av hbengtsson
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, hbengtsson säger:

Och följdfrågan är förstås hur mycket plats som behövs i båten för en dylik installation?

Enkla svaret: Glöm det, det är inte realistiskt. Ett par timmar i 6 knop är nog max. Vill man komma längre så krävs någon form av miljöriktigt elaggregat.

Eller laddstolpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, raol säger:

Kanske bättre då med ett "must carry"-tvång för bensinstationer, att tillhandahålla alkylatbensin.

Ja, vilken jättebra id'e!!!  :(

Du menar som när man fixade mackdöden genom att tvinga fram E85.

 

Mackey

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-04-12 på 17:54, Gelis säger:

Jaha och nu kommer MP:s utspel som jag bara väntat på. Bidrag till att byta till eldrift på båtar.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/Kvqe44/klart-bidrag-for-kop-av-elmotor-till-baten

Faan dom vet inte vad det innebär och inte heller hur det fungerar.

Allt är inte svart eller vitt, dvs man kanske inte går "all in" på el, men genom att kombinera med förbränningsmotor får man ner dom totala utsläppen.

 

Undrar om min önskade 110 LBS frontmonterade elmotor med tillhörande LifePO-batterier skull klassa in här?  En finansiering på max 25% skulle plötsligt göra en del med tanke att mitt önskade paket landar på runt 60 papp. Då är 10 000 SEK i bidrag inte fy skam. Att jag sedan redan har betalt det genom skattsedeln får man förtränga.....:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-04-08 på 01:15, mikael_matsson säger:

Det finns redan HVO på uppskattningsvis ca hälften av alla tankställen för lastbilar. Jag tankar det dagligen i lastbilarna och det kostar drygt 60öre mer per liter än vanlig mk1diesel. Vi märker ingen skillnad i prestanda eller annat. 

Att de flesta personbilstillverkare ännu inte godkänt det beror nog mest på byråkrati. Hade jag haft en dieseldriven personbil hade jag inte tvekat att tanka det och från kommande säsong blir det HVO  även i båten. 

Finns det några sjömackar som säljer HVO? Jag har kollat lite runt Göteborg men inte hittat någon än. Kanske kan man få köpa på bulk och fylla den gamla tanken för villaoljan hemma och sen fylla båten från nån mindre tank som man kör till båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Makro säger:

Finns det några sjömackar som säljer HVO? Jag har kollat lite runt Göteborg men inte hittat någon än. Kanske kan man få köpa på bulk och fylla den gamla tanken för villaoljan hemma och sen fylla båten från nån mindre tank som man kör till båten?

Nej jag tror inte att det finns på någon sjömack, underligt nog. Jag har läst det jag hittat om HVO och det verkar ju ha precis de egenskaper vi vill ha i båten, åldersbeständigt och algfritt (alger pga vatten i tanken kan givetvis ändå bildas).

Så den som är motståndare till nytt å miljövänligt kanske ska göra ett undantag här, den liknar ju gammal blankdiesel mer än senare års häxblandningar på macken vad jag förstått. 

En liten aning varmare förbränning verkar vara den enda "nackdelen", om nu någon har problem med värme i en dieselmotor. Skillnaden ska vara marginell och min erfarenhet är snarare att det är svårare att få en dieselmotor driftsvarm än att kyla den, så jag ser det som ytterligare en fördel. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att köpa på bulk.. Ring å fråga. Jag ser ibland tankbilar komma och tanka båtar här direkt från tankbilen (diesel), ser lite lustigt ut då sjömacken ligger alldeles intill. 

De som har HVO är Shell, Såifa och Statoil på lastbilssidan iaf, kanske fler. Hoyer är ju törsta tankbilsåkarn så det kanske är möjligt att du kan göra affären direkt med dom?.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...