Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Nya bränslen.

Rekommendera Poster

Nya bränslen på stark frammarsch oljan kommer bli ersatt av miljövänliga, diesel motorn kommer leva kvar trots Mps intentioner att avliva den. El funkar nog för de som bor i storstan och ska pendla dagligen kortare sträckor. Härligt att ersättning kommer för fordonsflottan, vi ser bara början på sikt producerar vi vårat bränsle själva. Råvaran finns växande här i vårat fantastiska land, det gäller bara att politikerna tar sitt ansvar och prioriterar sådana här otroliga satsningar. Förhoppningsvis ska dessa bränslen även fungera till våra dieselmotorer i båtarna då skonar vi även den marina miljön.

http://www.atl.nu/skog/sunpine-bygger-ny-fabrik/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag väntar fortfarande på de "atomdrivna" bilar som man trodde skulle komma på 80-talet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare blir vi tvungna att ersätta oljan med något annat, det ställer även de flesta som inte tror på växthuseffekten upp på.

 

Det stora problemet är att det är sådana enorma mängder bränsle som ska ersättas.

  • Om alla kör elbil måste man bygga ett par kärnkraftverk till.
  • Om alla kör på biobränsle från skogsråvara (träd) måste vi stänga alla pappersbruk och sågverk. Hela skogens tillväxt går åt för att framställa bränsle till våra bilar.

Detta är svårt att greppa för de flesta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Förr eller senare blir vi tvungna att ersätta oljan med något annat, det ställer även de flesta som inte tror på växthuseffekten upp på.

 

Det stora problemet är att det är sådana enorma mängder bränsle som ska ersättas.

  • Om alla kör elbil måste man bygga ett par kärnkraftverk till.
  • Om alla kör på biobränsle från skogsråvara (träd) måste vi stänga alla pappersbruk och sågverk. Hela skogens tillväxt går åt för att framställa bränsle till våra bilar.

Detta är svårt att greppa för de flesta.

 

Mackey

Nej mackey inga sågverk behöver stängas, och pappersbruken kommer stänga ändå då inget papper mer används i den digitala värld vi nu lever i. Här i mitt område har Stora stängt tre av fyra pappersmaskiner, de flesta väntar på att den sista slår igen med. Det finns massaved i uppsjö och skogen växer så det knakar. Preem hade en info nyss de kan producera 1/3 av Sveriges dieselbehov om bara politikerna tar sitt ansvar. Enligt den uppgift jag tagit del av förbrukar vi 3,3 miljoner m3 dbo per år, och de flesta menar att vi kan bli fossilt oberoende på egen skog som vi kokar bränsle av.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, kossor säger:

Nej mackey inga sågverk behöver stängas, och pappersbruken kommer stänga ändå då inget papper mer används i den digitala värld vi nu lever i.

 

Jag säger inte att det kommer att bli så, men om alla skulle köra på bränsle från skogen så skulle all tillväxt i skogen gå åt för att producera bränsle till bilarna. Skogen växer med 120 miljoner skogskubikmeter per år. http://www.skogsindustrierna.se/skogsindustrin/branschstatistik/sveriges-skogar/

 

2017 förbrukade vi i Sverige 

3,2 miljoner m3 bensin.

5,8 miljoner m3 diesel.

http://www.spbi.se/statistik/volymer/

Nu är det bara att räkna hur mycket av skogen som blir över...

 

Det papperslösa samhället har man pratat om i 40-50 år, men inte har det blivit särskilt papperslöst.

Produktionen av papper i Sverige har ökat från 6,2 miljoner ton 1980 till 10,4 miljoner ton 2017.

Massaproduktionen ligger under samma period konstant på cirka 3,5 miljoner ton.

Se http://www.skogsindustrierna.se/skogsindustrin/branschstatistik/massa--pappersindustrin/

 

1 timme sedan, kossor säger:

Enligt den uppgift jag tagit del av förbrukar vi 3,3 miljoner m3 dbo per år, och de flesta menar att vi kan bli fossilt oberoende på egen skog som vi kokar bränsle av.

Länka gärna till uppgifterna så att vi andra kan ta del av dem.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att påpeka att vi måste stänga ner alla värmeverk och kraftvärmeverk som eldas med skogsråvara, att vi inte längre kan tillverka träpellets som värmer en hel del hus och att tillverkning av plywood och spånplatta måste upphöra.

 

Kort sagt allt som idag tillverkas av trä från våra skogar kommer inte längre gå att producera för allt trä går åt för att göra fordonsbränsle. Inte ens löpslingan kan få ett nytt lager träflis...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer säkert kunna ersätta diesel i framtiden. Men till helt andra priser än idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

Vi kommer säkert kunna ersätta diesel i framtiden. Men till helt andra priser än idag.

Absolut kommer vi att kunna ersätta fosila bränslen med något annat och en del kommer att komma från skogen och från restprodukter från skogsindustrin som kossor inledde med att skriva om.

 

Det jag vill belysa är att det är enormt stora mängder energi som ska ersättas och att skogsråvaran inte räcker ens i vårt skogsrika land. Det kommer att krävas många olika lösningar för att ersätta fosila bränslen, i alla fall fram till den dagen helt syntetiskt bränsle kan framställas i stora mängder.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på vind, tänkte fortsätta med det, det känns hållbart på nått vis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan, Mackey säger:

Absolut kommer vi att kunna ersätta fosila bränslen med något annat och en del kommer att komma från skogen och från restprodukter från skogsindustrin som kossor inledde med att skriva om.

 

Det jag vill belysa är att det är enormt stora mängder energi som ska ersättas och att skogsråvaran inte räcker ens i vårt skogsrika land. Det kommer att krävas många olika lösningar för att ersätta fosila bränslen, i alla fall fram till den dagen helt syntetiskt bränsle kan framställas i stora mängder.

 

Mackey

 

Finns många entreprenörer runt om i vår värld som ser nya möjlihheter som tur är.

Länken nedan belyser utvecklingen inom solenergi. Tak med inbygda solpaneler.

När stora fastighetsbolag annamar och om det skulle i en framtid vara en byggnorm att nybyggda hus har takpannor/tak med solpaneler lär det vara en bra lösning enligt mitt tycke.

 

Benders (Mkt stor marknadsaktör inommtakpannor)  hade även lanserat en takpanna med inbyggda solceller vad jag förstått.

 

Kan man få till lösningar som detta till en standard, tror jagbdet kan vara en positiv del även för cårt klimat med en begränsad mängd sol. ☺

 

https://www.va.se/nyheter/2018/03/26/ljus-framtid-for-svensk-greentech---har-ar-takpannorna-som-producerar-el-owilli/

Redigerad av Salty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På ‎2018‎-‎04‎-‎04 på 21:33, Mackey säger:

 

Jag säger inte att det kommer att bli så, men om alla skulle köra på bränsle från skogen så skulle all tillväxt i skogen gå åt för att producera bränsle till bilarna. Skogen växer med 120 miljoner skogskubikmeter per år. http://www.skogsindustrierna.se/skogsindustrin/branschstatistik/sveriges-skogar/

 

2017 förbrukade vi i Sverige 

3,2 miljoner m3 bensin.

5,8 miljoner m3 diesel.

http://www.spbi.se/statistik/volymer/

Nu är det bara att räkna hur mycket av skogen som blir över...

 

Det papperslösa samhället har man pratat om i 40-50 år, men inte har det blivit särskilt papperslöst.

Produktionen av papper i Sverige har ökat från 6,2 miljoner ton 1980 till 10,4 miljoner ton 2017.

Massaproduktionen ligger under samma period konstant på cirka 3,5 miljoner ton.

Se http://www.skogsindustrierna.se/skogsindustrin/branschstatistik/massa--pappersindustrin/

 

Länka gärna till uppgifterna så att vi andra kan ta del av dem.

 

Mackey

Mackey läs en gång till vad jag skrev i inlägget, privatbilismen förbrukar ej de mängderna, det är privatbilismen vi talar om, det är den som varit i ropet den senaste tiden i Mps fokus värld. Sedan är det så att restprodukterna vid papperstillverkning går alldeles utmärkt att använda till bränsle utvinning. Skogen kommer också att växa betydligt snabbare i en varmare värld. 

Om du orkar läsa varsågod.:)

http://www.regeringen.se/49b6b2/contentassets/780b0a7cf1094cd59e779f0879a591fd/pa-vag-mot-ett-oljefritt-sverige

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/moerker-ljus-och-gryning-foer-skogsindustrin-1219702

http://www.bioinnovation.se/projekt/bioli2-0-fran-lignin-till-biobaserade-drivmedel-och-kemikalier/

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst ditt första inlägg och kan inte se att det står något om privatbilism mer än mellan raderna. Okej att bara prata privatbilism, men även den övriga fordonsflottan måste väl få drivmedel på något vis?

 

I övrigt är vi ju överens

På Thursday, April 05, 2018 på 05:03, Mackey säger:

Absolut kommer vi att kunna ersätta fosila bränslen med något annat och en del kommer att komma från skogen och från restprodukter från skogsindustrin som kossor inledde med att skriva om.

förutom då kanske om skogen räcker eller inte.

 

Länkarna är intressanta och de visar väl egentligen samma sak som jag säger, skogen räcker inte till allt drivmedel, men till en del.

 

Dar var lite beklämmande att läsa "På väg mot ett oljefritt Sverige" från 2006, inte mycket av visionerna för 2020 är ens i närheten av att vara uppfyllda.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte bara skogsavfall som används för att göra bio bränslen.

Man använder slaktavfall också.

Men visst kan det bli svårt att ersätta alla fosil drivna fordon.

Har i någon tidigare tråd länkat till en talare som pratar om disruptive technologies.

Bra översättning på det?

Vet inte om han har helt rätt men han menar att om 5-8 år kommer få köpa en bil med förbränningsmotor då den kommer att vara allt för dy att köpa (pga tillverkningskostnaden och dessutom dyrare att köra med). Om hans analys är rätt kommer förbrukningen att gå ner på samtliga fosila bränslen. Då blir det mycket lättare att ersätta med HVO BTL osv.

 

Han menar att i storstäder kommer få att äga en egen bil utan man kommer att åka (självkörande) taxi, buss, spårvagn osv.

Utvecklingen gör att vi med en App kan tala om att jag skall från a till b och så räknar något system ut att då kan vi ta upp en person till i bilen och ta upp denna på possition c (som ligger mellan a och b ) för att sedan släppa av denna person på d effter vi har kört till b osv.

Resonemanget gick ut på att vi behövde färre bilar.

 

På skräpytorna (landsbyggden där jag bor) får folk fortsätta köra bil.

 

Resonemanget var intressant men jag vet inte om folk vill släppa lyxen att ha en egen bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, FIATX19 säger:

Har i någon tidigare tråd länkat till en talare som pratar om disruptive technologies.

Bra översättning på det?

Banbrytande/omvälvande teknik eller tekniksprång.

 

Några exempel

Tämja elden,  hjulet, boktryckning, vindkraft på olika vis, ångmaskinen, ta upp olja ur jorden, kärnkraft, solceller.

 

Att skåda in i framtiden är inte alltid så enkelt, det finns många som gissat fel och några få som gissat rätt.

 

Nu blev det ganska långt eftersom detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.

 

Jag tror absolut att det kommer lösningar på den kommande råoljebristen. Jag kör själv biogasbil och det funkar bra i storstäderna och längs de större vägarna i södra Sverige, men i övrigt är det glest mellan tankställena.

 

En sak man ska tänka på är ändå att de flesta av de råvaror man pratar om som möjliga för att framställa bensin/diesel redan används idag.

  • Slakteriavfall eldas i kraftvärmeverk och blir el och värme.
  • Restprodukter från papperstillverkningen används för att framställa el och värme till brukets processer eller säljs vidare för att bli el och fjärrvärme på någon annan plats.
  • Resterna av trä från sågverk och boardfabriker används för att framställa el och värme i dessa fabriker eller så säljs det vidare för att bli el och fjärrvärme på någon annan plats.
  • "Förbrukade" och förorenade oljor tas omhand på olika vis. En del raffineras och återanvänds och andra eldas upp och blir el och värme.

Vi är faktiskt rätt bra på att ta tillvara på våra restprodukter i Sverige så för att få råvara att tillverka fordonsbränsle av så måste vi på något sätt ersätta dessa råvaror med annan energi eller effektivisera processerna där dessa råvaror används idag.

 

Jag tror just nu mycket på syntetiskt framställda flytande bränslen där man med hjälp av energi producerar bränslet. Alla byggstenar (atomer) som finns i olja finns i koldioxid och vatten. Med hjäl av energi kan man slå sönder koldioxid (CO2) och vatten (H2O) till kol, syre och väte och sedan kan man montera ihop atomerna till lämpligt bränsle.

 

Baksidan är att det krävs minst lika mycket energi för att tillverka detta bränsle som man sedan kan få tillbaks och dessutom är diesel- och otto-motorerna rätt dåliga på att utnytja bränslet för framdrivning. Mer än hälften blir värme.

 

Sverige skulle behöva bygga fyra till sex nya kärnkraftverk för att tillverka allt flytande bränsle som vi idag gör av med.

 

Dessvärre tror jag vi har en onödigt spännande framtid att gå tillmötes.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne detta, dock tror jag att vi måste bort från förbränningsmotorer, då baksidan är lite som Mackey är inne på. Och dessa maskiner bygger på åldrig teknik

Vem vet vad som blir nästa stora teknikrevolution, Oljan var ju 1900 talets stora framgång, trots dess negativa konsekvenser på miljön.

Tyvärr bromsas detta lite av att man försöker hålla fast vid den gamla tekniken, lite av konstgjord andning med syntet bränslen.

El kan ju vara något om man får ordning på batteritekniken. Ska det fungera så får det inte ta mer tid att ladda fullt som det idag tar att tanka fullt. 

Sedan med eldrift i våra båtar tjaa det hänger som sagt på batteritekniken och drifttiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Gelis säger:

Tyvärr bromsas detta lite av att man försöker hålla fast vid den gamla tekniken, lite av konstgjord andning med syntet bränslen.

Jo, så är det ju, men...

Det finns rätt många bilar med förbränningsmotorer världen runt så under en övergång tror jag på syntetiskt bränsle. Sedan kanske bhemac:s "döm" om kärnbränslebilar är färdiga att ta i bruk.

 

Det finns ju en del fordon som funkar bäst med flytande bränslen, flygplan och fraktfartyg exempelvis, så någon form av flytande bränslen behövs nog under lång tid framöver (men man kan aldrig vara säker).

 

Den som lever får se...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag tror det finns en enorm outnyttjad potential för framställning av biogas.

Här i Vasa gör man biogas av biologiskt nedbrytbart avfall, vi sorterar biologiskt avfall i ett fack i soptunnan och slam från avloppsreningen passerar också biogasanläggningen. Resultatet är biogas som driver stadens bussar och de som har gasbilar kan också köpa gasen. En biprodukt är utmärkt trädgårdsjord som man kan köpa relativt billigt:

Stormossens gasproduktion

 

Lite längre norrut i Jeppo finns en biogasanläggning som gör gas av gödsel och allehanda jordbruksavfall. En del närbelägna jordbrukare har pipelines från sina gårdar till reaktorn. Där är också biprodukten en näringsrik gödsel för åkrarna. En lokal verkstad har specialiserat sig på att bygga om både bensin och dieselbilar för biogas. Skulle ju vara möjligt för båtar också men det blir antagligen krångligt med tankningen.

Jeppo biogas

 

Gasen har ju fördelen att den kan produceras relativt enkelt också i småskaliga anläggningar. Det är knappast hela lösningen på energiproblemet men en dellösning i alla fall.

 

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-04-04 på 23:31, bhemac säger:

Vi kommer säkert kunna ersätta diesel i framtiden. Men till helt andra priser än idag.

Det finns redan HVO på uppskattningsvis ca hälften av alla tankställen för lastbilar. Jag tankar det dagligen i lastbilarna och det kostar drygt 60öre mer per liter än vanlig mk1diesel. Vi märker ingen skillnad i prestanda eller annat. 

Att de flesta personbilstillverkare ännu inte godkänt det beror nog mest på byråkrati. Hade jag haft en dieseldriven personbil hade jag inte tvekat att tanka det och från kommande säsong blir det HVO  även i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju diskutera var går gränsen på vad dagens bränsle får kosta innan stora flertalet ger sig.

Drivmedelpriset stiger ganska snabbt nu från att legat ganska still några år.

Om vi tar båtliv som en del, så var ligger breking point för ägarna till snabbgående törstiga båtar. Visst, en del av dessa ägare har gott om pengar, men om vi tittar på den andra delen med medelinkomsttagaren. 

Tittar jag på mig själv, som då tillhör den andra delen, med en båt som slurkar i sig runt 1,7 l/d så man åker inte några längre turer vilket man gjorde för några år sedan. För min del börjar jag närma mig breaking point när drivmedelpriset hamnar runt 20 kr. 

Marknaden för lite större båtar med tex dubbla v8:or borde i min värld bli noll, vad tror forumet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns när vår son i fyraårsåldern glömt sina favoritkortbyxor och vi hade kört sådär 50 M. Normalt var sonen resonabel och klok, men 700:- kronor senare var vi tillbaks på samma klippa som förra kvällen och de ovärderliga kortbyxorna fanns kvar. De var faktiskt ovärderliga, jag eller min fru hade haft dem som barn.

 

Båtlivet är en livsstil som får kosta. Vi har ju diskuterat det här med kostnader och bristen på kunskap om hur mycket båten kostar i en annan tråd.

 

Vi körde ut till Möja/Löka över en helg med ett par vänner för ett antal år sedan. 5000:- kronor var det absolut värt!

 

Marknaden för motorbåtar borde ha dött även vid dagens bränslepris tycker jag. 100:- kronor per landmil och uppåt är ju rätt mycket. Nu tycker jag man ser flera motorbåtar som blider omkring i låg fart idag jämfört med förr så bränslepriset har nog redan påverkat oss båtmänniskor.

 

Inet bra svar på var smärtgränsen går.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båtlivet är en livsstil som får kosta är nog dom flesta med på, vilket också finns en tråd om, helt riktigt som du skriver Mackey.

Men det jag tänkte på med mitt resonemang i den här tråden var att när slutar folk använda dagens drivmedel pga av pris, inte bara marint utan överallt, någonstans bör det finnas en smärtgräns. När den dagen kommer så borde det tvinga fram andra system. I min värld så är Otto och Dieselmotorn dömd till sin död, dessa har tjänat oss väl under mer än 100 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, Gelis säger:

I min värld så är Otto och Dieselmotorn dömd till sin död...

 

Det tror inte jag kommer att ske på länge. Använd kommer nog däremot att kraftigt minska. Marknaden för stora och törstiga båtar kommer inte ha en "gynnsam utveckling".

Antagligen får vi se en utveckling av mer energieffektiva båtar, redan nu har vi ju en storgrupp som främst använder segel. Ganska troligt är att man kommer utnyttja tekniken mer, tex grejer som mer eller mindre sköter seglandet, stabilisering av rullande men bränslesnåla snipor mm.

 

Priserna för fossila bränslen kommer att stiga, om inte annat för att få in pengar till forskning och subventioner av energieffektiva lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma linje som bhemac.

 

Om vi tittar på hur vi i Sverige resonerar när det gäller våra bilar kan man väl tänka sig att det är en bra bit kvar till smärtgränsen. Vi väljer ju inte direkt att köpa de mindre och mest bränslesnåla bilarna. Min gissning är att priset på drivmedel måste öka med 30 % innan det blir några större reaktioner bland bilanvändare i Sverige.

 

Döden för otto- och dieselmotorn tror jag inträffar först när oljan är "slut" och det börjar bli ransonering och/eller svårt att få tag på bränsle.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vedeldad Stirlingmotor eller en ångmaskin alltså. Låter väl najs?

Stanna till vid någon ö och plocka kottar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var just ute en sväng med bilen. Varken förare eller trafikplanerare i Stockholm verkar bry sig om att det går åt 25 % mera bränsle än nödvändigt.

 

Inga synkroniserar trafikljus och full fart mellan de röda ljusen, kanske hinner man innan nästa blir rött.

 

Mackey 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan, Gelis säger:

Man kan ju diskutera var går gränsen på vad dagens bränsle får kosta innan stora flertalet ger sig.

Drivmedelpriset stiger ganska snabbt nu från att legat ganska still några år.

Om vi tar båtliv som en del, så var ligger breking point för ägarna till snabbgående törstiga båtar. Visst, en del av dessa ägare har gott om pengar, men om vi tittar på den andra delen med medelinkomsttagaren. 

Tittar jag på mig själv, som då tillhör den andra delen, med en båt som slurkar i sig runt 1,7 l/d så man åker inte några längre turer vilket man gjorde för några år sedan. För min del börjar jag närma mig breaking point när drivmedelpriset hamnar runt 20 kr. 

Marknaden för lite större båtar med tex dubbla v8:or borde i min värld bli noll, vad tror forumet.

 

Jag delar din uppfattning om att bränslekostnaden är en viktig och avgörande roll utifrån valet av båt.

Därigenom anser jag att andrahansvärdet på stora båtar har en hög risk för prisfall.

Beg marknaden idag upplever jag som rätt kylslagen och mindre båtar för dagsturer säljer merparten av nya båtar.

 

Har en båt som drar 2,5 l Nm och det kommer kännas trist att på sikt inse att kostnaden för bränslet bara ökar och för mig med medelinkomst så är andra alternativ något jag får titta på.

 

Andra omvärldsfaktorer påverkar givet vår hobby/livsstil.

Världsläget med minst 4 galningar vid rodret (Kim, Putin, Donald & Assad) så är det ju inte så märkligt att myndigheter förvarnar om att vi bör klara oss minst en vecka på egna resurser.

Utifrån det scenariot så blev min båt änn svårare o få såld/dyrare att använda framöver....

 

Politiker runt om spelar ett högt spel så det kan ju vara så att vår livsstil/situation förändra rätt fort...

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1XOWa/trump-efter-misstankta-kemgasattacken-hogt-pris-att-betala

 

 

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ett litet avvikade från ämnet men elpriset är ju en sak men elen skall ju transporteras också och det är nu riktigt dyrt enligt min faktura från Vattenfall.

Slår jag ihop transportkostnad och elpris så blir det riktigt dyrt.

Faktiskt så dyrt att det börjar närma sig en brytpunkt.

Har börjat titta på att köpa ett tre fas diesel generator att koppla till huset för att kunna kapa sladden in i väggen.

Hade jag haft solceller på huset så hade det varit nästa steg men bara att man börjat fundera i dessa banor talar ju emot elbilar mm.

Bor man i lägenhet är nog inte elproset något att bry sig om men bor man i hus så är saken en helt annan. Vill man då ha en elbil så börjar man fundera på att komma runt monopolet på transporten av el.

Bilindustrin är ju drivande så utvecklingen på båtsidan kommer att komma effter.

Och det som bromsar bilindustrin bromsar även båtindustrin.

Därför tror jag att BIO bränslen av olika slag (främst HVO och därefter BTL) kommer att vara vad som används för fritidsbåtar.

(Bensin båtar kan ju köra på Etanol med lite ombyggnad).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kilowattimme el kostar cirka 1:50 kronor.

En liter diesel kostar ca. 15:- kronor och innehåller ca. 10 kWh. En kilowattimme diesel kostar alltså 1:50 kronor, men då är verkningsgraden i bilmotorn högst 50 %.

 

Diesel är alltså dubbelt så dyrt som el.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Mackey säger:

verkningsgraden i bilmotorn högst 50 %.

Under idealiska förhållanden och fullt belastad, kanske. Med varierad belastning kommer dieseln att bli minst tre gånger så dyrt.

Kan man ta till vara värmen som diesel skapar blir det lite bättre. Men sen har man inköp  av motorn, underhåll, reservdelar mm. Det blir aldrig lönsamt.

Solen kan ge en del men under december får man bara en tiondel av vad får i juni.

Det finns ett stort antal sol, vind och vatten anhängare.

De är extremt energi sparsamma. Sen får de energi från framförallt sol och vind eller vattenkraft ihop med bra batterier. I nödfall tar de till dieseln eller, helst biogasdriven motor.

 

Jag har kalkylerat lite åt en kompis som inte vill vara beroende av elbolagen. Han driver ett litet snickeri så dieseln är given. Det går men inte blir det lönsamt. Möjligen med en ångmaskin och en spåneldad panna. Men troligen ännu större investeringskostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dieselmotor i bil kommer i närheten av en verkningsgrad på 50 procent. Möjligen runt 40 en bra dag, som max men inte under några normala körförhållanden... Det är nätt och jämnt att enorma fartygsdieselmotorer når över 50 procent, och där är man så nära idealförhållanden man kan komma.

Man skulle kunna tänka sig att elpriset varierar över dygnet. Då skulle det vara billigare med el under natten. Perfekt för elbilar, som ska laddas när de inte används. För de allra flesta är det nattetid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...