Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas_81

Solpaneler

Rekommendera Poster

Kollar runt på olika solpaneler och ser att många försäljare (säkert importör också) har solpaneler och solpaneler till båtar i sin meny. Effekten på panelerna samma och i stort sätt samma mått, och förstås 3-4 gånger dyrare per Watt dem till båtar.

Vad är det för skillnad på dessa?

Använder ni utnämnda Marin paneler eller vanliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Jonas_81 säger:

Kollar runt på olika solpaneler och ser att många försäljare (säkert importör också) har solpaneler och solpaneler till båtar i sin meny. Effekten på panelerna samma och i stort sätt samma mått, och förstås 3-4 gånger dyrare per Watt dem till båtar.

Vad är det för skillnad på dessa?

Använder ni utnämnda Marin paneler eller vanliga?

Dels anpassade för båt, inte lika stor produktion som som de som är gjorda för land.

En del är ju trampbara och mjuka.

Allt fördyrar jämfört med den stora produktionen av 250 W för tak. Där har du mest energi per krona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan, Havskrattan säger:

Dels anpassade för båt, inte lika stor produktion som som de som är gjorda för land.

En del är ju trampbara och mjuka.

Allt fördyrar jämfört med den stora produktionen av 250 W för tak. Där har du mest energi per krona.

Men även när jag kollat på 30-100W paneler på aluminiumram så är skillnaden stor mellan de olika 30W panelerna.

Sen de mjuka så förstår jag att har annat pris.

 

Tillägg: hur är de anpassade för marin bruk? finns det någon fysiks skilnad när måtten är samma?

Redigerad av Jonas_81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, Jonas_81 säger:

Tillägg: hur är de anpassade för marin bruk? finns det någon fysiks skilnad när måtten är samma?

Främst är det ordet "Marin", det innebär alltid ett högre pris.

Det jag har sett är att "Marin" kan ha lite bättre tätning, främst vad det gäller kopplingsdosan. Jag har aldrig köpt "Marin" och det har nog inte många i min bekantskaps krets heller.

Någon skillnad i elproduktion eller funktion har jag inte sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Jonas_81 säger:

Men även när jag kollat på 30-100W paneler på aluminiumram så är skillnaden stor mellan de olika 30W panelerna.

Sen de mjuka så förstår jag att har annat pris.

 

Tillägg: hur är de anpassade för marin bruk? finns det någon fysiks skilnad när måtten är samma?

Mina första köpte jag på utförsäljning på nån marinbutik i göteborg.. svängde in där för att köpa kapellrör egentligen. Det var 50w paneler 50% rabatt så dom kostade under 2000kr st.

Ett halvår senare beställde jag 1st 100w paneler (inte båt) 1800kr inkl frakt ordinarie pris.

Jag kunde inte se nån skillnad på konstruktionen.. mer än att 100w panelen hade lödda kablar, 50w (båt) har jag för mej var klämda.. eller lösa så att man skulle löda själv.. hursom så lödde jag dessa.

Nån månad senare beställde jag 2st 100w inkl frakt 2400kr.

Eftersom jag var helt nybörjare och inte fattade att min båt seglar bäst stående, sköljde jag bort en av cellerna från däck påväg mot gotska.. så samma höst beställde jag 2st till å då var priset 1800kr inkl frakt.

Förra våren beställde jag en 100W tunn böjbar från kina.. 1200kr inkl tull å frakt.

Mätte, innan jag sålde båten m 50W cellerna, jämförde dom olika och alla gav väldigt exakt lika effekt/ ytenhet..

Då var 50w cellerna 7 år, dom första 100w 6.5 år gamla.. så.. kolla infästning och ev kabelarea på kablarna från cellerna.. sen sitter det.. vet inte om det är en diod eller nåt.. verkar ha "backventilfunktion" så strömen inte ska "rinna tillbaka" tror jag... har sett celler som inte har det.

Om det är en bra pryl eller en pryl som behövs på budget-celler låter jag elexperter svara på. Andra skillnader har jag inte sett på de med aluram.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka bra alternativ finns det till marinbutikerna om man vill köpa prisvärda solpaneler, själv skulle jag helst vilja ha en på 100w av den tunnare sorten i lite avlångt format för att passa uppe på mitt tak, tacksam för tips.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, wahlis säger:

Vilka bra alternativ finns det till marinbutikerna om man vill köpa prisvärda solpaneler, själv skulle jag helst vilja ha en på 100w av den tunnare sorten i lite avlångt format för att passa uppe på mitt tak, tacksam för tips.

/Wahlis

Jag har köpt dom "vanliga" på 24V.nu 

Den böjliga på Wish

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, wahlis säger:

Vilka bra alternativ finns det till marinbutikerna om man vill köpa prisvärda solpaneler, själv skulle jag helst vilja ha en på 100w av den tunnare sorten i lite avlångt format för att passa uppe på mitt tak, tacksam för tips.

/Wahlis

Oftast blir 2x50W bättre än 1x100.

24v.eu  Är nog bättre än 24v.nu

solarlab.se (mycket kunnig)

men marinbutikerna brukar ha bra priser nuförtiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyss en 45-wattare på Seasea för ca 13 kr/W. "Sunwind" tror jag de kallar dem för (troligtvis egen märkning av nonameprodukt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Jag köpte nyss en 45-wattare på Seasea för ca 13 kr/W. "Sunwind" tror jag de kallar dem för (troligtvis egen märkning av nonameprodukt).

Sunwind är ett "eget" varumärke. sunwind.se

Finns mycket kul där men ofta har Seasea grejerna billigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt hur saker förändras; på åttiotalet när jag utbildade mig till elektriker köpte en bekant till mig som reste en del i jobbet ett tiotal solpaneler och regulatorer. Minns inte var han köpte grejerna, kan ha varit Tyskland eller Holland. Som blivande elektriker gjorde vi en deal att han sålde panelerna och jag installerade dem i folks sommarstugor ute i skärgården. Då var panelerna och regulatorn de dyra delarna i hela installationen, batterierna upplevdes som billiga.

I dag börjar det vara tvärtom, solpaneler är billiga och bra batterier dyra...

 

PS

När elnätet byggdes ut i skärgården kallades jag in på nytt för att installera "riktig" el i en del av stugorna jag en gång installerat solpanelsystemen i. Som en delbetalning tog jag då ofta solpanelerna. De installerades i andra stugor dit elnätet ännu inte nådde. En av de där åttiotalspanelerna sitter nu på taket i vårt hus, den levererar el till delar av husets belysning som är utförd med 12 volts ledbelysning. Några månader medan panelen är täckt av snö får jag använda en laddare för batteriet. Annars levererar den där 38 W panelen från 1985 mer än vi behöver för ledbelysningarna. Rätt fantastiskt hållbar teknik.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...