Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Angående billiga dyrare saker.

Rekommendera Poster

Det diskuteras flitigt här om billiga dyra saker tex elverktyg, Biltema Clas ohlsson favoriseras ofta, och diskussionen om att billiga grejer är lika bra som dyra. Varför köpa dyrt när man kan handla billigt. Så har det diskuterats i många år, jag med flera har med en övertro på kvalitet anammat att dyrare produkter oftare är bättre en de billiga verktyg som kommer från ja vem vet. Kollade ikväll på plus, intressant test som motsäger billighets tänkarna.:)

 

https://www.svtplay.se/video/17480194/plus/plus-sasong-25-kvalitet-och-djurforsakringar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade också på Plus.

 

Principiellt håller jag med, men det finns också många undantag.

Egentligen är det väl bara tester av varje enskild produkt som kan ge svar på vad som är bra och dåligt.

 

Jag har både lyckade och mindre lyckade köp av både dyra och billiga produkter.

  • Jag har en japansk hylsnyckelsats som jag köpte billigt 1972 eller något sådant. Den har misshandlats rätt kraftigt, men funkar bra ändå.
  • Jag har skruvmejslar från OK från ungefär samma tid, funkar också bra fortfarande.
  • Köpte en annan billig hylsnyckelsats, hylsorna sprack rätt snabbt så den åkte tillbaks till affären.
  • En dyr fin Bosch borrmaskin brann upp medan Black and Deckern fortfarande lever.
  • Dremelarna lever, både den traditionella och en liten skruvdragare.
  • Vi hade en 50 år gammal dammsugare från Electrolux, den gick lika bra som för 50 år sedan, dvs. urdåligt med dagens mått mätt. Den höll länge, men man ville inte använda den.
  • Electrolux hushållsassistent håller hur länge som helst, den är från 60-talet.

Läser man tester så är det inte alltid den dyraste produkten som är bäst.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Mackey säger:

Jag tittade också på Plus.

 

Principiellt håller jag med, men det finns också många undantag.

Egentligen är det väl bara tester av varje enskild produkt som kan ge svar på vad som är bra och dåligt.

 

Jag har både lyckade och mindre lyckade köp av både dyra och billiga produkter.

  • Jag har en japansk hylsnyckelsats som jag köpte billigt 1972 eller något sådant. Den har misshandlats rätt kraftigt, men funkar bra ändå.
  • Jag har skruvmejslar från OK från ungefär samma tid, funkar också bra fortfarande.
  • Köpte en annan billig hylsnyckelsats, hylsorna sprack rätt snabbt så den åkte tillbaks till affären.
  • En dyr fin Bosch borrmaskin brann upp medan Black and Deckern fortfarande lever.
  • Dremelarna lever, både den traditionella och en liten skruvdragare.
  • Vi hade en 50 år gammal dammsugare från Electrolux, den gick lika bra som för 50 år sedan, dvs. urdåligt med dagens mått mätt. Den höll länge, men man ville inte använda den.
  • Electrolux hushållsassistent håller hur länge som helst, den är från 60-talet.

Läser man tester så är det inte alltid den dyraste produkten som är bäst.

 

Mackey

Enda skillnaden Mackey i ditt tänk är att de grejer du radar upp från 60 70 talet de är tillverkade då det var kvalitet och man i princip enbart tillverkade kvalitet. Jag kan också rada upp grejer från mitt föräldrahem, saker min 92 åriga mor fortfarande använder frysbox philips från 1959 våffeljärn elvispar etc etc. Men skruvdragaren från biltema som kostar 150 kronor lär inte vara med om 40 år. Boschen och blacken är nog fullt jämförbara, men cotech och allt vad det heter har inte samma kvalitet som milwakey eller bosch eller de Walt. Lika är det med de flesta saker, du betalar för det du får.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en annan, mycket viktig aspekt. Hur mycket använder man prylen?

Dra man i några skruvar om året så lär den billiga hålla, drar man i hundra om dagen så lär den dyra löna sig.

Sen finns det inget självklart förhållande mellan pris och kvalitet. 

Inte sällan finns det en stor skillnad mellan försäljningakostnaden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verktyg som jag använder mycket och länge har under årens lopp sakta bytts ut till lite dyrare märkesgrejer. Te.x u/ringnycklar, jag är inte speciellt stark men lyckades ändå dra av en billig 13 mm nyckel när jag bytte avgasrör på bilen, nyckeln gick av på mitten och jag fick plåstra om knogarna. Därefter köpte jag en sats Bahconycklar. De håller inte bara bättre, de är gjorda i bättre material och är därmed smidigare och ryms bättre på trånga ställen.

 

En gång när jag höll på och byggde en båttrailer kom röken ut tur min gamla trotjänare till vinkelkap, en Bosch. Det var lördagseftermiddag och jag hade både flyt och inspiration så jag drog in till stan för att hastigt köpa en ny kap. Järnaffärerna hade stängt för dagen så jag åkte till ett varuhus. De hade en av de där billiga maskinerna som ser likadana ut men har olika märke beroende på vem som säljer dom. Gern tror jag den hette. Den såg robust och rejäl ut och kostade ju inte mycket så jag slog till. På måndag stod jag i varuhusets kundmottagning. Spärrknappen som låser maskinen medan man byter trissa hade fallit ut. Fick en ny kap utan knot och fortsatte jobba. På fredag stod jag åter vid varuhusets kundservicedisk. Maskinen gick inte över huvud taget. Fick en ny utan knot. Åkte till järnaffären och köpte en ny Bosch som har fungerat felfritt i flera år nu.

 

Den där tredje Gern-maskinen låg i sin oöppnade låda tills grannen ville låna en vinkelkap. Själv har jag inte använt den. Den vibrerar betydlig mer än Bosch'en. Den är tung och klumpig. Manöverknappen är krånglig och trög. Sladden är väldigt kort och den låter väldigt mycket. Den får ligga i sin låda tills grannen vill låna en vinkelkap igen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut inte med om att man alltid får det man betalar för.

Jämför vi maskiner för 150:- kr med maskiner för 2 500:- kr så stämmer det säkert, men allt är inte maskiner.

 

Sedan är det frågan om hur nöjd man är med sin dyra maskin om 40 år. Har ingen utvecling skett är man säkert fortfarande nöjd, men vem använder en 40 år gammal rakapparat med sladd idag. Jag har min kvar, den fungerar, men den är sämre än den jag har nu.

 

IKEA brukar komma bra i tester på lampor med priser på 1/4 av Philips, Osram, m.fl. Den som väljer dyrast/"finast" får en sämre produkt än den som väljer IKEA.

 

De som alltid går på högst pris = bäst vara blir nog lurade ungefär lika ofta som de som tror att det är bäst att köpa billigt.

 

Bäst är nog att kolla omdömen och tester i kombination med att själv försöka bilda sig en uppfattning om produkten.

 

Tidningen Byggnadsarbeteren testade skyddsglasögon med solskydd i sommras och de billigaste visade sig vara bäst i det testet.

 

Just tester av solglasögon har jag vid flera tillfällen sett att sk. kvalitets- och/eller märkesglasögon inte alltid har så bra kvalitet. Fabrikatet är viktigare än funktionen så därför betalar man 2 000:- kr för solglasögon som är sämre än de som kostar 200:- kr.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Mackey säger:

Håller absolut inte med om att man alltid får det man betalar för.

Jämför vi maskiner för 150:- kr med maskiner för 2 500:- kr så stämmer det säkert, men allt är inte maskiner.

 

Sedan är det frågan om hur nöjd man är med sin dyra maskin om 40 år. Har ingen utvecling skett är man säkert fortfarande nöjd, men vem använder en 40 år gammal rakapparat med sladd idag. Jag har min kvar, den fungerar, men den är sämre än den jag har nu.

 

IKEA brukar komma bra i tester på lampor med priser på 1/4 av Philips, Osram, m.fl. Den som väljer dyrast/"finast" får en sämre produkt än den som väljer IKEA.

 

De som alltid går på högst pris = bäst vara blir nog lurade ungefär lika ofta som de som tror att det är bäst att köpa billigt.

 

Bäst är nog att kolla omdömen och tester i kombination med att själv försöka bilda sig en uppfattning om produkten.

 

Tidningen Byggnadsarbeteren testade skyddsglasögon med solskydd i sommras och de billigaste visade sig vara bäst i det testet.

 

Just tester av solglasögon har jag vid flera tillfällen sett att sk. kvalitets- och/eller märkesglasögon inte alltid har så bra kvalitet. Fabrikatet är viktigare än funktionen så därför betalar man 2 000:- kr för solglasögon som är sämre än de som kostar 200:- kr.

 

Mackey

Man kan väl se det som.. ska du ha det som är bra nog så måste du betala för bra nog.. men att det kostat tillräckligt är i sig inte stöd nog för att det ska vara bra nog.

så det är nog inte bra nog att betala nog bra.. eller mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inslaget i Plus var helt oseriöst. De testade ju i praktiken enbart batterikapaciteten på maskinerna vid kontinuerlig drift vilket aldrig sker i verkligheten. Inte ens om man bygger trädäck mm står man och kör maskinen oavbrutet till batteriet tar slut/maskinen blir överhettad utan man drar några skruvar då och då.

 

Om man nu hade en riktig snickare med i programmet så är det obegripligt att de inte lät denne recensera maskinerna utifrån ett yrkesperspektiv; vikt, ergonomi, tillbehör, laddtid för batteri; chuckens gripvidd osv. Att stå och borra kan vilken idiot som helst göra.

 

Sen en "expert" som svamlar om att den billiga maskinen var ihopsatt med många skruvar (Bosch-maskinen brydde man sig inte ens om att ta isär) och att det antagligen var svårare att få tag i reservdelar till den och ett allmänt snusförnuftigt resonemang om att kvalitet alltid lönar sig i längden. Lätt att säga för den som har oändligt med pengar eller snarare inte tänker köpa någon själv.

 

Tricket är ju såklart inte att alltid välja lågpris eller märkesprodukt utan att välja rätt nivå utifrån sina faktiska behov, det är här  man som konsument behöver hjälp.

 

Kan också konstatera att den billiga maskinen antagligen är den Meec 060201 som Jula säljer för 299 kr, onekligen mycket skruvdragare för pengarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Flipperskeppare säger:

Inslaget i Plus var helt oseriöst. De testade ju i praktiken enbart batterikapaciteten på maskinerna vid kontinuerlig drift vilket aldrig sker i verkligheten. Inte ens om man bygger trädäck mm står man och kör maskinen oavbrutet till batteriet tar slut/maskinen blir överhettad utan man drar några skruvar då och då.

 

Om man nu hade en riktig snickare med i programmet så är det obegripligt att de inte lät denne recensera maskinerna utifrån ett yrkesperspektiv; vikt, ergonomi, tillbehör, laddtid för batteri; chuckens gripvidd osv. Att stå och borra kan vilken idiot som helst göra.

 

Sen en "expert" som svamlar om att den billiga maskinen var ihopsatt med många skruvar (Bosch-maskinen brydde man sig inte ens om att ta isär) och att det antagligen var svårare att få tag i reservdelar till den och ett allmänt snusförnuftigt resonemang om att kvalitet alltid lönar sig i längden. Lätt att säga för den som har oändligt med pengar eller snarare inte tänker köpa någon själv.

 

Tricket är ju såklart inte att alltid välja lågpris eller märkesprodukt utan att välja rätt nivå utifrån sina faktiska behov, det är här  man som konsument behöver hjälp.

 

Kan också konstatera att den billiga maskinen antagligen är den Meec 060201 som Jula säljer för 299 kr, onekligen mycket skruvdragare för pengarna. 

Jag köpte en massa no-name tröjor tshirts tenniströjor mm i lite tyngre kvalitet än vanliga tshirts 1989 i bankok.. mao snart 30 år sedan. Sorterade förra veckan ut många av dom för dom börjar bli slitna. Ska använda dessa en sista gång som tennisplagg så slipper man ju en tvättomgång. Har använt dessa konstant sedan inköp..

Hittade några som inte anvämts långt in i skåpet som är nästan oanvända och som kommer hålla mitt liv ut.

Har under dom här åren förbrukat ett antal märkesplagg, som vissa envisats med att ha förärat mig med. Dom har varit både profilkläder om det har nån betydelse och "vanliga". Finns inget av dessa som kommit i närheten av samma kvalitet som bankokplaggen.. om man ser förmågan att hålla form, färg mm. så att plaggen ser oanvända ut som kvalitet, det gör jag (vill ju ha det jag ser när jag köper det).

Om det finns ett inneboende värde i att det snabbt ser gammalt och urblekt ut, vilket det ofta gör (ta teak på båtar t.ex. som enl många "ska" vara silvergrått; enl mej gammalt och fult) så är det ett värde jag inte fått på dessa.

Redan på den tiden kostade ex en "äkta" boss lacoste mm 600-800kr

Domhär kostade 20-30kr st..

Och visst. Är det ett värde i att det ser gammalt ut.. ja då är 30kronorsvarianten värdelös.. måste användas i 30år och då börjar dom bli noppiga.. tapoar inte färg och form.. mao helt värdelösa. Så värdet ligger inte alltid bara i funktion, det finns andra värden också..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cyklar och skidor är ju goda exempel där beroende på användning. Det är ju dag och natt oftast att åka 3 eller 6 tusen kronorsskidor medans hoppet mellan 6 och 12 är väldigt lite för de flesta. Samma med cyklar men lite dyrare då... Så svårigheten är väl att hitta det som passar användningen. Kläder kan det ju absolut vara skillnad på billig håller bättre osv I vissa fall. Där är det väl mer vilket fall man får på de som man betalar för. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Flipperskeppare säger:

Inslaget i Plus var helt oseriöst.

Visst var det. Att jämföra två maskiner där den en är fyra gånger så dyr är ju korkat.

Vilken biltest jämför en bil för 250tkr med en för en mille?

 

Kommer batteriet i den dyrare verkligen att hålla fyra gånger längre? Knappast. Vad kostar då ett nytt batteri och vad är kostnaden för att byta?

Hörde ett byggföretag som köpte en container med billiga skruvdragare från Kina. När de började bli  bytte man bara. I början muttrade gubbarna men sen tyckte de det var så bekvämt att bara hämta en ny. Inte så bra ur miljösynpunkt kanske men det skulle ju gå att skicka tillbaka uttjänta maskiner för renovering. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Visst var det. Att jämföra två maskiner där den en är fyra gånger så dyr är ju korkat.

Vilken biltest jämför en bil för 250tkr med en för en mille?

 

Kommer batteriet i den dyrare verkligen att hålla fyra gånger längre? Knappast. Vad kostar då ett nytt batteri och vad är kostnaden för att byta?

Hörde ett byggföretag som köpte en container med billiga skruvdragare från Kina. När de började bli  bytte man bara. I början muttrade gubbarna men sen tyckte de det var så bekvämt att bara hämta en ny. Inte så bra ur miljösynpunkt kanske men det skulle ju gå att skicka tillbaka uttjänta maskiner för renovering. 

Ibland är det bara etikett som skiljer produkter åt men priset kan skilja flerfallt.

så enbart priset är ju en dålig parameter. Man måste fan doktorera i vad i produkterna det är värt att betala för.

Känslan att man har ett dyrt märke är ett värde i sig och behöver inte alltid ha med kvalitet att göra.

Ibland ser en skitvara ut exakt som en bravara dessvärre så det finns mkt pengar att hämta på vår osäkerhet.. höjden är väl begravningsbyråerna..

-vilken kista ska man välja? Hur mycket ska det kosta?

-jaaaa du... där får du nog fråga ditt samvete... jag skulle råda dej...

 

precis som lik eller likmaskar bryr sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ska komplettera min önskan att bli kremerad i ett krematorium som är anslutet till fjärrvärmenätet med en önskan att mina efterlevande ska välja den billigaste kistan och göra något roligt/trevligt för pengarna som blir över.

 

Det är ju lättare för mig att önska mig den billiga kistan än för mina anhöriga att välja den åt mig.

 

Den billiga kistan brinner säkert lika bra som den dyra, så priset är inte alls avgörande och inte heller kommer någon att bli lyckligare bara för att jag ligger i en dyrare kista utom möjligen begravningsentreprenören.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tester som den här på Plus och tidningar berättar ju bara hur en maskin är att använda när den är ny ur paketet. Hur länge den håller går knappast att testa på annat sätt än att använda maskinerna i åratal. Att låta ett gäng snickare använda testmaskinerna några månader skulle säkert skilja agnarna från vetet ganska snart.Om man vet att nyköpet antagligen kommer att användas en gång för att sedan ligga på hyllan kanske i åratal kan man kanske satsa på en billig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Faderullan säger:

Tester som den här på Plus och tidningar berättar ju bara hur en maskin är att använda när den är ny ur paketet. Hur länge den håller går knappast att testa på annat sätt än att använda maskinerna i åratal. Att låta ett gäng snickare använda testmaskinerna några månader skulle säkert skilja agnarna från vetet ganska snart.Om man vet att nyköpet antagligen kommer att användas en gång för att sedan ligga på hyllan kanske i åratal kan man kanske satsa på en billig.

Å får man inte tsg på en dyr så kan man ju ge riktigt bra med drix så det blir dyrt.. då e de ju all inclusive liksom. 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min skruvdragare från CO var med i ett test i Råd och Rön. Det är inte den billigaste men en av de bästa jag haft (inklusive en B&D som var dyrare, men rena skiten). Inte minst för att den är rejält stark och suverän att köra t ex stora hålsågar med riktigt sakta. Och har chuck för 13mm.

 

Men den blev bedömd som "farlig" eftersom personer med klena händer kunde skadas om den fastnade, i och med sitt duktiga vridmoment. Och fick därför uselt betyg....

 

Intressant, för det är just på samma grunder som jag tycker den är så bra.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller med de som tidigare sagt att man kan köpa billigt om det handlar om något som används en gång eller väldigt sällan och att man ska upp några snäpp i kvalitet/pris om grejen används mycket. Men jag har ett par tillägg här:

 

Om maskinen ska ligga långa tider oanvänd på en hylla så ska den ha sladd. Absolut inte batteri.

 

Om det är ett mätverktyg så ska man köpa bra kvalitet eller låta bli. En anslagsvinkel som inte är 90 grader, ett vattenpass som inte visar rätt i våg eller ett skjutmått som visar fel är sämre än inget alls.

Redigerad av Eld-
Skrivfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Eld- säger:

Jag håller med de som tidigare sagt att man kan köpa billigt om det handlar om något som används en gång eller väldigt sällan och att man ska upp några snäpp i kvalitet/pris om grejen används mycket. Men jag har ett par tillägg här:

 

Om maskinen ska ligga långa tider oanvänd på en hylla så ska den ha sladd. Absolut inte batteri.

 

Om det är ett mätverktyg så ska man köpa bra kvalitet eller låta bli. En anslagsvinkel som inte är 90 grader, ett vattenpass som inte visar rätt i våg eller ett skjutmått som visar fel är sämre än inget alls.

En mycket bra beskrivning.

Tillägg: Ett långpass ska man kalibrera då och då. De brukar inte vara så billig så då måste man vårda. Gäller många fler saker.

Anekdot:

Hemma hos en bekant tyckte jag en dörr såg sned ut. Vi kollade med ett vattenpass och det var den. Sen tog vi ett långpass för att se mer noga. Då lutade olika mycket beroende på vilken sida man använde på passet. Passet behövde justeras. Så renoveringarna i huset lutade nog lite här och där.

Vårda materielen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går numera att köpa dieselvärmare ala webasto för 2000kr på ebay. 

 

Jag personligen har svårt att tro en webasto för 12000kr skulle hålla över 6 gg längre än den billigare varianten, plus som nämt ovan är det betydligt smidigare att bara byta hela enheten än felsöka. När en service sats kostar mer än en hel brännare börjar man undra vilka marginaler de har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BboatB säger:

Det går numera att köpa dieselvärmare ala webasto för 2000kr på ebay. 

 

Jag personligen har svårt att tro en webasto för 12000kr skulle hålla över 6 gg längre än den billigare varianten, plus som nämt ovan är det betydligt smidigare att bara byta hela enheten än felsöka. När en service sats kostar mer än en hel brännare börjar man undra vilka marginaler de har. 

Men det är ju lite det tänket man måste komma ifrån både som tillverkare och köpare.

En Webasto för 12 000:- kr ska hålla länge, det ska vara lätt att serva den och det ska finnas reservdelar länge, länge så att den kan hålla i 30 - 40 år.

 

Sedan är ju kineserna kända för att stjäla/kopiera produkter så de behöver ju inte få täckning för några utvecklingskostnader. Utvecklingskostnaden för en värmare från Kina är väl egentligen bara priset för originalet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror detta är en väl enkel syn på hur det går till. De värmare, utombordare mm som tillverkas i Kina och säljs i Sverige är inga piratkopior. Antingen handlar det om att en kinesisk tillverkare köpt licens att tillverka en klon (t ex förra generationens produkt) eller så är produkten så gammal att patent eller mönsterskydd gått ut. Orginaltillverkaren har oavsett haft möjlighet att få täckning för sina utvecklingskostnader. 

 

Skillnaden i prisnivå kan nog istället förklaras av andra orsaker. Titta t ex på hur många säljare som står i generalagenternas montrar på mässorna och fundera på hur deras löner bekostas.

 

Sen måste man fundera på vad som är optimal livslängd för en produkt. Är det vettigt att bygga en värmare så att den håller i 30-40 år och upprätthålla reservdelstillgång under den tiden när merparten av värmarna monteras i bilar vars ekonomiska livslängd är ca 10-12 år?

Redigerad av Flipperskeppare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag det endast är ekonomi som styr webastos prissättning, de gör helt enkelt mest pengar genom att ta en enorm marginal på en enhet istället för att sänka priset och sälja flera. 

 

Jag tror flertalet hade köpt en webato för 5000 kr ist för gett 2000 för en kinavariant men någonstans måste en gräns dras med vad jag tycker är ok. 

 

Jag tänker likvärdigt när jag handlar hemma, liten stad som sliter med cityhandel. Jag försöker köpa så mkt som möjligt i stan men det betyder inte att handlarna kan ta ut 1000-1500 kr mer än ex elgiganten och ockra marginaler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en orsak till de höga priserna för märkesprodukter är kunna ha höga listpriser och stora rabatter till varven, som i sin tur ger varven högre marginaler när prylarna installeras som tillval. Samma fenomen finns ju i många andra branscher; hantverkare, bilverkstäder osv tjänar en slant extra på materialet vilket skapar lojalitet mot leverantörer med starka varumärken där det går att ta bra betalt. Det kan antas att rabatterna är större för produkter som är del i system eftersom det garanterar en eftermarknad (här är värmare antagligen ett dåligt exempel eftersom de installeras "kompletta" från start). Utan att ha insyn kan jag gissa att elektronikleverantörerna mer eller mindre skänker bort de grundpaket med vindmätare mm som installeras i segelbåtar, eftersom kunden då oftast köper till plotter, autopilot, radar mm för tiotusentals kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra exempel är väl rorkultsautopiloter. En konstruktion som utvecklats en gång för decennier sen (utvecklingskostnaden betald flera gånger om), och bara måttligt förfinats under perioden. Mycket enkel intern konstruktion. Ingen komplicerad tillverkning. Enkla komponenter. Billiga material. En produkt som borde säljas för max 1500 kr. Men standardpriset för en ST2000+ är runt 5500 kr.

Man tar betalt det kunderna är beredda att betala. Konstigare är det inte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...