Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gundj

Billig elektronik på Blocket?

Rekommendera Poster

Jag har bevakning på lite båtrelaterad elektronik bland annat på Blocket.

Väldigt ofta dyker det upp nya grejer i kartong, aldrig monterat, endast testat osv.

Ofta angivet som "felköp"

Priserna brukar vara väldigt attraktiva.

Är detta en variant på det som varit vanligt med mobiler, plattor och laptops.

Mindre nogräknade i pengabehov köper på avbetalning, eller i mobilfallet med långa avtal och sedan säljer snabbt utan avsikt att betala för varan?

Eller, är jag bara onaturligt misstänksam?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning men är väldigt misstänksamm mot detta.

Det kan ju även vara så att man kommit över varan under leverans till kund/återförsäljare.

Är varan kvar i kartong bör kvittot finnas (inte svårt att göra ett falskt kvitto idag) har man sett det har man ju kollat så långt man kan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra varför man inte lämnar tillbaks en vara om man köpt fel eller ångrar sig.

 

Jag har själv en gång sålt en nyköpt kamera som jag köpt väldigt förmånligt på Elgiganten. Det var mest på kul för att testa om jag kunde köpa en kamera för 3000:- kr och sedan sälja den för 4000:- kr på Blocket och det gick bra. Det tog bara några timmar, men då var ju det vanligaste priset för kameran 5000:- kr så vi tjänade ju en tusenlapp var på affären.

 

Det vanligaste är nog att om det är för bra för att vara troligt så är det stöldgods eller att man vill försöka luras på något annat vis.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man vara försiktig, när man köper saker. Men måste själv erkänna att jag köper lite saker ibland som jag kanske inte riktigt behöver för att se om det är något att ha. I bland lekar jag några veckor och inser att det inte kommer att användas och då är det bättre att sälja till ett bra pris istället för att det bara blir liggande i någon låda.

På tal om det så har jag en NMEA 0183/2000 Wifi Router om någon är intresserad, inköpt för någon månad sedan och testad lite. Otroligt rolig "leksak", men har insett att den nog inte kommer i båten på ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångligt att handla billigt.

Jag vill inte stödja kriminalitet och inte heller riskera att bli av med grejerna om det senare visar sig vara något lurt. Att säljaren har ett kvitto hjälper ju inte alltid.

Det får nog helt enkelt bli att köpa i butik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara varna för kopior som köps billigt i parti och säljs dyrt som orginal.

Inget ovanligt på blocket/Tradera mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...